fbpx

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore vraća stvari na svoju osnovu i elektronska pomagala zamenjuje dobrom konstrukcijom

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore vraća stvari na svoju osnovu i elektronska pomagala zamenjuje dobrom mehaničkom konstrukcijom. Kao i automobili, novi i aktuelni motocikli postaju sve više i više “software defined”. Šta to znači? Ako samo malo pojednostavimo stvari, poboljšanja u korisničkom iskustvu sve manje se traže samom konstrukcijom i mehanikom, a sve više onim što se može unaprediti elektronikom kroz sve moguće nadzorno – upravljačko – informacione sisteme.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Donekle, u tome nema ništa loše, a svaka nova generacija motocikala (i automobila) je pre svega bezbednija, prilagodljivija potrebama, ukusu i željama vozača. Samo, kao što kažemo donekle, obzirom da nam iskustvo govori i da su često evidentne sistemske mane vešto i potpuno sakrivene ili barem u velikoj meri ublažene elektronikom. Loš balans, neravnomerna isporuka snage, nekultivisane i neodmerene kočnice i još što šta, može se sasvim efikasno “ispeglati” dobrom elektronikom koja će upravljati radom agregata i kontrolisati proklizavanje pogonskog točka, ali i ABS prilagoditi skoro pa svakoj situaciji uz IMU jedinicu koja uzima u obzir šest osa kretanja (nagiba i ubrzanja) motocikla.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Ponavljamo – u tome nema ničega lošeg, motocikli su sve bezbedniji i u rukama manje iskusnih vozača, ali i iskusnih sa odsustvom osećaja i finoće. Međutim, ugradnja mnogo elektronike u motocikl koji nije najprijatnije okruženje za funkcionisanje, donela je nepouzdanost istorijski nepoznatu motociklima. Ali, to je cena tehnološkog napretka koju možemo, ali i ne moramo prihvatiti.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

U celom tom tehnološkom napretku, Japanci imaju svoju taktiku, koja se nekome sviđa a nekome ne. Puštaju druge da se dobro opeku na tehnološke novotarije, pa kada stvari postanu proverene i dokazane, počnu da ih ugrađuju. Po nekima, takva taktika je retrogradna, ali po drugima donosi motocikle koji su na vrhu svih statistika pouzdanosti.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Yamaha Tenere 700 Explore bi mogla biti arhetip svega navedenog. Japanska marka je dugo razvijala naslednika Tenere XTZ 660 koja je, koristeći italijanski jednocilindarski agregat, ušla u istoriju upravo po izdržljivosti, ali je jednostavno morala biti zamenjena savremenikom. Yamaha Tenere 700 se pojavila u kovidoznoj 2020. godini, ali joj to nije smetalo da pobere lovorike na “prvu loptu”. Četiri godine kasnije Yamaha Tenere 700 ima nekoliko varijacija po pitanju ogibljenja, visine i opreme, dobila je nekoliko unapređenja, ali i dalje ima istu filozofiju Japanaca – naš motocikl je toliko dobar u svojoj osnovi da mu elektronika u velikim količinama ne treba.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Yamaha Tenere 700 je u svojoj osnovi – osnova. Adventure motocikl srednje kategorije, za ići putem i van njega, a podjednako kvalitetno i zabavno. Ram je čelični, cevasti, koji je jedinstven po tome što se njegove donje šine mogu ukloniti u slučaju da morate izvaditi agregat ili ih oštetite van puta, pa ih treba zameniti. Potpuno podesivo KYB ogibljenje je osmišljeno da drži stvari pod kontrolom i da se osigura da se ovo drugo ne dogodi, ali uz saznanje da avanturistički motocikli ipak prelaze i pristojnu količinu kilometara asfaltom. Ovakva postavka bi trebala biti srećan kompromis. Yamaha kaže da je balansom mase i geometrijom pokušala da se Tenere 700 oseća više kao veliki enduro nego drumski motocikl koji povremeno ide van puta.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Prema brojkama jedino mesto gde se to zaista vidi je kraći trag točkova (trail) koji je (105 mm), jer su mnoge druge brojke prilično bliske onim što se koristi na Aprilia Tuareg 660, Suzuki V-Strom 800DE i Honda Transalp. Ipak zanimljivo je konstatovati da Tenere 700 ima veći međuosovinski razmak od 1.595 mm od pomenutih konkurenata.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Testirana Yamaha Tenere 700 Explore, koja je novina za ovu sezonu, trebala bi biti malo manje enduro, a malo više drumski motocikl u balansu kompromisa. Ima kraće hodove podesivog KYB ogibljenja (190 mm napred i 180 mm pozadi) i sedište spušteno na 860 mm, čime bi trebala biti prihvatljivija i za vozače koji ne preferiraju izrazito visoke motocikle. Sedište je u, manje-više, stilu koji Yamaha tradicionalno koristi, nije preterano duboko profilisano i dozvoljava vozaču da sam nađe optimalnu poziciju sedenja. Među detaljima su i nogostupi čiji gumeni uložak može lako da se ukloni ili vrati.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Yamaha Tenere 700 Explore se isporučuje samo u jednoj boji, a može se prepoznati po žutim detaljima u kolornoj šemi. Specifičnost za Explore je znatno povišen vetrobran, koji dodatno donosi Dakar “look” ovom motociklu, a primećujemo i odlične ručke na upravljaču.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Pogon je sada već odavno dokazani redni dvocilindarski agregat radne zapremine 689 cm³, čija CP2 oznaka podseća da su bregovi kolenastog vratila pod uglom od 270°, odnosno “Crossplane”, čime bi trebao simulirati karakter agregata V2 konfiguracije cilindara. Svoje 73.4 KS ostvaruje pri prilično visokih 9.000 o/min, dok maksimalni obrtni moment od 68 Nm dohvata pri znatno umerenijih 6.000 o/min. Menjač je šestostepeni sa “Shifter”-om, ali samo nagore, a kvačilo mokoro, višelamelasto, bez slippera.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Yamaha Tenere 700 Explore, kada bi se malo našalili, od elektronike ima samo žmigavce i farove. Dobro, nije baš tako. Ima odličan portretno postavljen kolorni TFT ekran sa izborom dve grafike prikaza, mogućnost konekcije sa Yamaha Y-Connect aplikacijom i jednostavnim skrolovanjem kroz meni rotacionim selektorom na desnoj ručici. Samo, osim podešavanja izbora rada ABS-a, koji može biti aktivan, isključen na zadnjem točku ili potpuno deaktiviran, drugo ne treba tražiti. Yamaha Tenere 700 Explore nema modove vožnje, nema kontrolu proklizavanja i nema IMU, što znači da ABS nije osetljiv na nagib. Ako ste razočarani, samo polako…

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Ako ste proveli dosta vremena na motociklima kao što su (na primer) BMW F800GS ili Aprilia 660 Tuareg koje smo nedavno imali na testovima, prvi kontakt sa Yamahom Tenere 700 Explore će vam biti…recimo čudan, kao što je bio i nama. Iako vozač visine 183 cm stoji celim stopalima na zemlji, sa punim rezervoarom goriva ova Yamaha na svojim velikim točkovima deluje da ima povisoko težište, a visok i širok upravljač samo pojačavaju ovaj subjektivni osećaj. A onda krenete u vožnju i sa svakim pređenim kilometrom Yamaha Tenere 700 Explore počinje da vas “zavodi” činjenicom da vozač ima potpunu kontrolu nad motociklom.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Nakon nekoliko motocikala slične snage ali sa kontrolom proklizavanja, Yamaha Tenere 700 Explore nas ni jednom nije iznenadila gubitkom kontakta sa podlogom uprkos činjenici da nema kontrolu proklizavanja. Da, van asfalta vozač je “majstor” koji dozira gas spram podloge i spram želje da zabaci zadnji deo. U osnovi, dvocilindraš ima savršeno kultivisanu i linearnu isporuku snage i veliku elastičnost. Velik međuosovinski razmak i geometrija Yamahu Tenere 700 Explore čine vrlo neutralnom u krivinama i putanja će biti upravo ona koju ste odabrali. Motocikl neće imati tendenciju da “uvlači” u krivinu, niti da je ispravlja.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

U vožnji van asfalta, Yamaha Tenere 700 Explore demonstrira koliko ima dobru postavku ogibljenja. Doduše, treba se potruditi pa je prilagoditi sebi. Test motocikl je do nas došao da poprilično čudnom ostavkom amortizera, ali smo to vrlo lako otklonili. Kontak sa podlogom je uvek odličan, mada zasluga svakako pripada i odličnim Pirelli Scorpion Rally STR pneumaticima.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

U osnovi, Yamaha Tenere 700 Explore je vrlo udoban motocikl, koji može biti i dobar dugoprugaš. Položaj sedenja i ergonomija su odlični, a zaštita od vetra, pogotovo za niže vozače, vrlo dobra. Jedino, iako u tu svrhu ima ugrađene nosače kofera, odnosno torbi kao u slučaju testiranog primerka, za duže pruge zafaliće tempomat, koji Yamaha Tenere 700 Explore nema.

Dmotion preporučuje: Moto test – BMW F800GS

Iako možda zvuči nelogično da nema “Shifter” nadole, nama nije previše nedostaja, pa smo čak i nagore menjali stepena prenosa po starinski, sa kvačilom. Svakako sve ide lako i precizno i svakako ne mekano. Fabrički podaci kažu da je prosečna potrošnja samo 4.1 l/100 km, međutim, najbolje što smo mi uspeli da postignemo je 5,1, što znači da savojim rezervoarom od 16 litara, Yamaha Tenere 700 Explore može da pređe oko 300 kilometara, možda malo više.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Kome je zapravo namenjena Yamaha Tenere 700 Explore? Na “prvu loptu” iskusnim vozačima, koji žele da bez ičije pomoći kontrolišu svoj motocikl. Vozačima koji žele jednostavan motocikl, na kojem malo toga može da se pokvari ma kakvim bogazama se vozili. Vozačima koji žele iz osnove konstruktivno dobro postavljen motocikl.

Moto Test – Yamaha Tenere 700 Explore // Foto: Dmotion.rs

Ipak, mi bi dodali da ni vozači sa malo iskustva ne moraju da zaziru zbog izostanka elektronski “čuvara”, samo svju tehniku i brzinu treba strpljivo i korak po korak da unapređuju i namerno, a ne slučajno otkrivaju granice. Kako nas je obavestio ovlašćeni diler i serviser make Yamaha za Srbiju, Barel d.o.o., koji nam ustupio motocikl, cena testiranog Yamaha Tenere 700 Explore je 12.290 evra, a meke nepromočive torbe su doplata od 53 eur po komadu. Da, znamo, Tenere nije najjeftiniji u klasi, ali svakako je odličan izbor.

Model Yamaha Tenere 700 Explore
Dužina x širina x visina mm 2350 x 905 x 1500
Međuosovinski razmak (mm)

1595

Klirens od tla mm 225
Masa motocikla sa (kg.) 211
Ram Čelični/cevasti
Prednje oslanjanje 43 mm / Upside down / Adaptivno / hod 190 mm
Zadnje oslanjanje Aluminijumska viljuška / mono shock / hod 180 mm / Podesivo
Visina sedišta mm 860
Kočnice napred Dvoklipne / 2×282 mm ABS
Kočnice pozadi Jednoklipne 245 mm ABS
Rake / trail 27.0° / 105 mm
Agregat
Broj cilindara R2
Broj ventila po cilindru 4
Radna zapremina (ccm) 689
Prečnik x hod klipa 80 x 68,6
Snaga KS pri o/ min.

73,4 KS pri 9.000

Maksimalni obrtni moment Nm pri o/ min. 68 Nm / 6.000 o/min
Menjač 6 brzina/quick shifter nagore
Kvačilo Mokro, višelamelasto
Gume napred / pozadi 90/90 R 21 / 150/70- R 18
Maksimalna brzina km/h 189
Prosečna potrošnja na testu l/100 km

5,1

Zapremina rezervoara litara

16

Cena testiranog modela 12,290 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Lavovska bitka Bagnaije i Marqueza na Aragonu

Praktično od starta do cilja MotoGP tke za Veliku nagradu Aragona svela se na ...

Maverick Vinales najbrži i za kraj, a zvezda testova Quartararo

Testovi u Kataru su gotovi, sledeći susret MotoGP vozača je prvi slobodni trening pred ...

Test Moto Guzzi V100 Mandello

Test Moto Guzzi V100 Mandello je dokaz da klasika može da bude moderna, efikasna ...

Premijere dvotočkaša na BMW Motorrad štandu

BMW Motorrad se ove godine našao u istoj hali sa ostalim BMW brendovima i ...

MotoGP pobeda Marqueza u Sprint trci

MotoGP pobeda Marqueza u Sprint trci na stazi Silverstone možda je iznenađenje, ali veća ...

Rossi povređen na motokrosu

Valentino Rossi je doživeo pad tokom redovnog motokros treninga i tom prilikom doživeo lakše ...