fbpx

Moto test – BMW R1300GS pred sobom ima zadatak da opravda 100 godina tradicije marke i bude bolji od konkurencije

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Moto test – BMW R1300GS pred sobom ima zadatak da opravda 100 godina tradicije i bude bolji od konkurencije. Tačnije, u septembru 2023. godine, BMW je proslavio 100. rođendan svog R32, prvog serijskog motocikla sa bokser motorom i tačnije, da bude bolji od ekipe koja je ozbiljno počela da diše za vratom modelu BMW R1250GS. Ducati Multistrada V4, Triumph Tiger 1200, KTM 1290 Super Adventure S i Honda Africa Twin stigli su na “Adventure” teren svako sa svojim karakteristikama, prednostima i manama, ali i cenama i vladaru dugih pruga počeli da izmiču tlo pod nogama. Naravno, nismo zaboravili da je BMW imao i imaće svoje verne kupce, koji ni za šta na svetu neće promeniti “dres”, ali globalna eksplozija popularnosti motocikala nije promašila ni ovaj segment, pa su kupci počeli da pristižu sa svih strana i bez mnogo predrasuda. A konkurencija je nudila ili snažnije, ili laganije ili brže, ili sposobnije, ili jednostavno jeftinije.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

BMW R 125GS bio je evolucija modela R 1200GS. Bavarci su (možda) mogli da nastave sa “utezanjem” i “zatezanjem” svog modela koji je više od 10 godina lider i jedan od najpopularnijih u svom segmentu. Čak ni nakon 10 godina malo ko može da da je BMW R1250GS loš motocikl. Međutim, da li bi takva terapija donela dovoljno? U Minhenu su procenili da ne bi i krenuli težim i dužim putem. BMW R1300GS je potpuno novi motocikl, koji sa prethodnikom praktično nema ništa zajedničkog, osim činjenice da ih pokreće bokser motor. Fascinantan je podatak da je razvoj modela R 1300GS trajao čitavih šest godina i da je počeo dve godine pre nego što je predstavljen R 1250GS.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

BMW R1300GS samo dovoljno liči na svog prethodnika, da bi nastavio utabanim putem, ali već svojom novom X svetlosnom grupom umesto dosadašnje asimetrične i u mraku javlja o kome je reč. BMW R1300GS je vitkiji, niži i lakši od prethodnika iako je dobio veći i snažniji agregat. Zapravo, sa prethodnikom ima zajedničkih samo par sitnica, sve ostalo potpuno je novo.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Za početak, u istoriju je otišao cevasti ram, na čije mesto je došao kutijasti od presovanog čelika. Agregat je noseća struktura, a pomoćni ram je sada od livenog aluminijuma. Iako je konstruktivno nova i lakša, koncepcijski je zadržana Telelever konstrukcija prednje oslanjanja, dok je stražnji paralever olakšan, ali i ojačan zajedno sa kardanskim pogonom. Da se daleko išlo u štednji na masi ilustruje i podatak da je ugrađen 2.5 kilograma lakši Litijum jonski akumulator, koji je standardni.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Pogon BMW-a R 1300GS je i dalje bokser dvocilindraš, koji tu mora biti isto kao što V2 kod Harley Davidsona mora da trese za sve novce, zato što to kupci tako žele. Samo, ovaj bokser nema nikakve veze sa prethodnim osim rasporeda cilindara. Novi vazdušno/vodeno hlađeni agregat zapremine 1.300 cm³ je najsnažniji serijski bokser ikada sa znakom BMW-a. Povećan je prečnik cilindra, a skraćen hod, pa je sada prečnik klipa 106.5 mm (bio je 102.5 mm), a hod 73 mm (bio je 76 mm). Sa 136 KS, snaga je povećana na 145 KS a pri istih 7.750 o/min, a maksimalni obrtni moment od 150 Nm (5.4 Nm više) je pri samo 250 o/min više nego do sada. Barem u teoriji koju najavljuju brojke, vozač bi trebao da na raspolaganju ima elastičniji agregat pogotovo između 3.600 i 7.800 o/min, koji se u vožnji ponajviše koriste.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Od prethodnika je zadržan ShiftCam’ sistem varijabilnog razvođenja ventila, koji je 2019. debitovao, a koji do 4.000 o/min obezbeđuje ekonomičnu, a nakon toga dinamičnu isporuku snage. Povećan je prečnik usisnih i izduvnih ventila, a povećan je i kompresioni odnos. Uz korišćenje dosta magnezijuma, novi agregat iako 9 KS snažniji, manjih je dimenzija i lakši je za 3.9 kg.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Novina je i da je menjač umesto iza agregata sada ispod njega čime je ceo sklop motor/menjač skraćen i obezbeđen prostor za duze zadnje oscilujuće rame (korisno za bolji prenos snage na podlogu), uz ukupnu uštedu u masi od 6.5 kg. Bilans je masa od 237 kg, 12 kg manje nego R1250GS.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

BMW k’o BMW, uvek zavisi i šta je ugrađeno od dodatne opreme. Na naš moto test BMW R1300GS je stigao sa ugrađenim svim opcionalima, koji se nalaze u tri paketa pod nazivima Inovative, Touring i Dynamic, uključujući i prelepu Aurelius Green metalik zelenu boju, koja ide uz četvrti Style paket takođe ugrađen u test model koji nam je za višednevni test ustupio Radulović, ovlašćeni prodavac i serviser za marku BMW.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Drugim rečima, spisku dodatne opreme mogli bi da posvetimo poseban tekst, ali tek da pomenemo mali deo kao što su dva radara, DSA poluaktivno ogibljenje, sistem automatskog spuštanja i podizanja motocikla, pomoć pri podizanju na centralne nogare, autoadaptivna svetla, grejanje sedišta, što je samo mali deo paketa koji BMW R1300GS u maksimalno udoban i maksimalno bezbedan motocikl.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

BMW R1300GS deluje moćno, pa čak pomalo i zastrašujuće na samo brojkama, nego i pojavom, pogotovo uz svoja dva velika prepoznatljiva cilindra. Iako je čak i rezervoar sužen u odnosu na prethodnika, još dok je na nogarima izaziva respekt, mada svakako ne do nivoa koji izaziva nedavno predstavljeni BMW R1300GS Adventure. Iako je formalno pripadnik adventure segmenta, testirani BMW R1300GS ipak je pre svega turer, a tek potom i dvotočkaš koji sme i ume na daleke putešestvije van asfalta.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

BMW R1300GS će, ako ga niste dugo vozili a pogotovo ako ga prvi put vozite, biti pun iznenađenja. Počeće još pre nego što startujete motor, ukoliko je opremljen sistemom koji ga spušta kada stoji i podiže u vožnji. Dok motocikl stoji u mestu visina sedišta je samo 820 mm, pa i vozači niži rastom imaju prijatan osećaj sigurnosti sa oba stopala na zemlji, iako će se u vožnji visina automatski povećati na 850 mm. Već u mestu BMW R1300GS demonstrira da ima nisko težište i da se uprkos ozbiljnoj masi, bez napora održava u uspravnom položaju.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Da bi se pokrenuo, veliki bokser traži par okretaja startera duže nego što je uobičajeno, a tada se GS javlja prepoznatljivim i karakterističnim dubokim zvukom. Iako raspolaže ogromnom konjicom, motor se neće zavrteti već na prvi dodir na ručicu gasa i deluje da je ova indirektnost elektronske komande gasa vrlo smišljena kako bi se motocikl laše kontrolisao pri polasku iz mesta.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

A pre polaska, treba prilagoditi motocikl željama i uslovima vožnje. Standardno, BMW R1300GS ima četiri osnovna moda vožnje – Road, Rain, Eco i Enduro. Opcioni Pro modovi donose dodatna tri moda Dynamic, Dynamic Pro i Enduro Pro, od kojih se Pro modovi posebno mogu podešavati, iako imaju fabričke postavke kontrole proklizavanja, ABS-a osetljivog na nagib, kočenja motorom, odziva na komandu gasa i podešavanja ogibljenja.

Dmotion.rs preporučuje: Moto test – Moto Guzzi V100 Mandello

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Pri tom, u ova podešavanja, ali i mnoga druga uključujući i opcioni elektropomični vizir, ulazi se posebnim prekidačem (koji već dobio nadimak “hamburger”) na levoj ručici. Standardni BMW-ov sistem menija i komandi vrlo je jednostavan za korišćenje, i jedino što vozač treba da zna je sta ima od opreme. Sve što ima, lako će naći i upotrebiti.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

BMW R1300GS je pravi premijum motocikl. Od kvaliteta i preciznosti izrade, preko udobnosti sedenja pa do finoće komandi, sve je savršeno mekano i uglađeno, uključujući i hidraulično kvačilo, koje, manje-više, treba samo da se krene i stane, za sve ostalo na raspolaganju je šifter nagore i nadole, koji je, na žalost, takođe deo opcionala, ali koji ne treba izostaviti.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Pomenuli smo da komanda gasa ima blago odloženu reakciju, koja traje prvih metar pri polasku. Nakon toga, BMW R1300GS postaje… Zapravo, postaje šta god poželite. Od superudobnog kruzera dobroćudnog karaktera, preko sprintera, pa do snažnog advenčera. Ovaj motocikl sve može i to podjednako uspešno. Ako pričamo o snazi, ima je uvek i svugde po pitanju režima obrtaja. U kojem god stepenu prenosa da se nađete, samo dodajte gas, bokser će sve uraditi ostalo. Ravnomerno, linearno i sa lakoćom uz raskošan, mada ne i dosadno glasan zvuk. A fascinantno je i kako će isporučiti gomilu snage bez ikakvih vibracija.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Iako nije sportista, BMW R1300GS do 100 km/h ubrzava za oko 3.4 sekunde, a pri tom na putnih 130 km/h zvuk motora gotovo da ni ne postoji. Postoji šum vetra, ali je vozač vrlo dobro zaštićen vizirom i dodatnim delflektorima. Uz 145 KS, ovaj BMW je poprilično ekonomičan. Test smo završili sa 5.1 l/km prosečne potrošnje, a jedan pun rezervoar obezbeđuje i do 350 kilometara autonomije.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Prvi utisak o sjajnom balansu nastavlja se i u vožnji. Propinjanja ili tonjenja pri naglom ubrzanju ili oštrom kočenju praktično nema. BMW R1300GS je skoro stalno u istom položaju u odnosu na podlogu na čemu treba zahvaliti adaptivnom ogibljenju. U krivinu ulazi lako i sve do izlaska iz krivine ne treba mu smetati. Sam će je završiti putanjom u koju ste usmerili motocikl, ali će vrlo pitomo dozvoliti korekcije putanje. U odnosu na veličinu i masu, BMW R1300GS se vozi lakše nego mnogi manji, lakši i slabiji dvotočkaši. Pored toga, neće iznenaditi niti jednom neočekivanom ili grubom reakcijom. Čak će i kontrola proklizavanja u krivini, u deliću sekunde javiti da je vozač preterao sa gasom. Kada vozač razbije sopstvene predrasude, shvata i koliko je BMW R1300GS zapravo okretan i na malim brzinama i u popularnim manevrima za uvežbavanje tehnike vožnje.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Kada je opremljen kao što je bio naš testni primerak, BMW R1300GS stalno brine o bezbednosti. Prednji radar je zadužen za adaptivni tempomat i automatsko delimično kočenje, dok je zadnjem radaru dodeljena nadzorna uloga da prijavljuje saobraćaj u mrtvom uglu, a kako smo se uverili, to radi više nego pouzdano, ne samo za automobile nego i motocikle koji se ne vide u ogledalima, ali indikatori na ogledalima upozoravaju na njihovo prisustvo.

Moto test – BMW R1300GS // Foto Dmotion.rs

Mi smo našli samo dve mane ovom motociklu. Prva je da kada jednom sednete na BMW R1300GS nećete želeti da siđete sa njega. Druga mana je da nećete stići do prve mane, ako niste spremni da za svoj užitak izdvojite popriličnu sumu novca. Radulović Motorrad nas informiše da je osnovna cena za BMW R1300GS 20.500 evra uz pet godina fabričke garancije, a testirani primerak, sa praktično svim raspoloživim opcionalima ali bez kofera koji vidite na našim fotografijama, košta 29.200 evra. Vrhunska zadovoljstva su skupa, to bar znamo.

Model

BMW R1300GS

Međuosovinski razmak (mm)

1.518

Klirens od tla mm

/

Masa motocikla sa tečnostima (kg.) 237
Ram

Aluminijum

Prednje oslanjanje EVO Telelever/Adaptivno / hod 190 mm
Zadnje oslanjanje Paralever / mono shock / hod 200 mm / adaptivno /
Visina sedišta mm 850
Kočnice napred Četvoroklipne, radijalne / 2x310 mm, cornering ABS
Kočnice pozadi Jednoklipne, 285 mm, cornering ABS
Rake / trail 26.2° / 112 mm
Agregat
Broj cilindara

2 / bokser

Broj ventila po cilindru 4
Radna zapremina (ccm)

1300

Prečnik x hod klipa 106.5 x 73
Snaga KS pri o/ min.

145 KS pri 7.750

Maksimalni obrtni moment Nm pri o/ min. 150 / 6.500 o/min
Menjač 6 brzina/quick shifter nagore i nadole
Kvačilo Mokro
Gume napred / pozadi 120/70 R 19 / 170/60 R 17
Maksimalna brzina km/h 210
Prosečna potrošnja na testu l/100 km

5,1

Zapremina rezervoara litara

19

Cena testiranog modela 29.200 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Quartararu još jedna MotoGP pol pozicija

Fabio Quaratraro je na dobrom putu da napravi MotoGP het trik, i dođe do ...

Večeras uživo Yamaha premijere za 2018.

Ove možete pogledati Yamahine premijere za 2018. iz Milana uživo, večeras u 21:00 časova.

MotoGP – Joan Mir je šokiran, Suzuk ćuti

MotGP tim Suzuki još uvek nije zvanično nije objavio da se povlači iz šampionata, ...

MotoGP – Bagnaiji Velika nagrada Nemačke

MotoGP – Bagnaiji Velika nagrada Nemačke koja je vožena na kratkoj, uskoj i brzoj ...

Espargaro u Hondi – Crutchlow bez sedišta

Odavno se pričalo, a tek sada je zvanično potvrđeno – Pol Espargro je iz ...

Test – KTM 790 Duke

Test – KTM 790 Duke je test povratnika u klasu „poluteških“ nejkida, a koji ...