fbpx

Test – Dacia Duster Hybrid 140

Test – Dacia Duster Hybrid 140 je jedno potpuno novo izdanje dobro poznatog i popularnog crossovera

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Test – Dacia Duster Hybrid 140 je jedno potpuno novo izdanje dobro poznatog i popularnog crossovera. Nije bilo malo onih koji su prevrtali očima u neverici kada je Renault preuzeo rumunsku marku Dacia i najavio pohod na segment kupaca koji nemaju ili ne žele da izdvoje previše novca za nov automobil. Naravno, potcenjivanje i omalovažavanje je opšterisutna kategorija i nije samo naš specijalitet. Međutim, danas 20 godina nakon što se pojavila prva Dacia Logan, stvari stoje sasvim drugačije. Dacia je jedan od najprodavanijih automobila na brojnim tržištima i to u svim segmentima u kojima ima svog predstavnika.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Zapravo, put kojim je Renault krenuo da dođe do pristupačnog velikoserijskog automobila bio je pomalo neuobičajen. Da, svakako, jeftinom radnom snagom u fabrici u Rumuniji odvađen je deo troškova, ali ne i dovoljno da modeli marke Dacia ispunjavaju sve što kupac traži i očekuje za svoj, ne previše velik novac. Do ostatka „kresanja“ cene vodila su dva puta – ne razvijati ništa i u vozilo ugraditi samo već razvijeno i ono što mora i koliko mora, a da ne bude na uštrb udobnosti, trajnosi i bezbednosti, iako se ovo poslednje modelima Dacia poprilično osporavalo, mada često i neosnovano. Naravno, dok su jedni na ovakav poslovni model i dalje prevrtali očima, drugi su se sasvim pristojno vozili u svojim novim automobilima. I tako već 20 godina, a prevrtača očima je ostalo malo.

Dacia Duster Andros Trophy / Alain Prost // Foto: A.Uglješić

Marka Dacia je u budžetni crossover segment ušla 2010. godine, prvom generacijom Dustera koji je inicijalno promovisan u francuskom šampionatu na ledu. Andros Trophy je bio sasvim dovoljno međunarodno popularan da se 2009. za volan Dustera, koji zapravo nema nikakve veze sa Dusterom osim imena i kontura karoserije, stavi „Profesor“, četvorostruki šampion Formule 1 Alain Prost, prvi promoter budućeg modela. Isto tako, barem po sličnom principu novi Duster ćemo od sledeće godine gledati na Dakar Reliju i to sa zvezdanom postavom vozača. Ostalo je (uspešna) istorija kompaktnog terenca, u kojem su se našle brojne pogonske opcije, menjači i 4×4 pogon, preuzet od Nissana i starijih verzija modela X-Trail, mada se mogu naći i informacije da je zapravo radilo o 4×4 platformi koju je Renault koristio za model Scenic RX4.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Dacia Duster 14 godina kasnije stigla je u trećoj generaciji, sa složenim zadatkom. Pre svega, da i dalje ostane relativno dostupna, ali da bude značajno modernija od modela koji je zamenila i iznad svega, nekako zaradi više „zvezdica“. Da, govorimo o zvezdicama za bezbednost EuroNCAP testova, koji se sve više bave elektronskim sistemima i asistencijama, a sve manje osnovnom konstrukcijom vozila koja je baza bezbednosti.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Nova Dacia Duster je iz osnove novi model. Kažemo iz osnove, što znači od same platforme, koja više nije od nekog ranijeg, starijeg modela, nego CMF-B platforma koju koristi aktuelni Renault Clio, ali i Dacia Sandero. U osnovi, bez ogromnih ulaganja u razvoj, Duster je dobio savremenu platformu, koja dozvoljava bolje iskorišćenje kabinskog prostora, ali i integraciju hibridnog i 4×4 pogona.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Osim što deluje oštrije, modernije i ozbiljnije, Dacia Duster je i dalje kompaktan SUV dužine malo preko 4.3 metra, sa međuosovinskim razmakom od 2.657 mm i pristojnim klirensom od tla od 209 mm. Nova Dacia Duster izgleda odlično sa svojim novim logotipom i potpuno drugačijim dizajnerskim stilom uključujući i brave zadnjih vrata integrisane u stub vrata, koji koristi mnogo više oštrih linija nego radijusa i koji kao motiv u svetlima i detaljima ekterijera i enterijera koristi slovo „Y“.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Zapravo, osim što su dizajneri uspeli da naprave nov i potpuno drugačiji model koji ima apsolutnu prepoznatljivost i povezanost sa prethodnicima, iako nema apsolutno nikakve veze sa njima. I svi znaju da je novi model i svi znaju da je Dacia Duster.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

I kabina je potpuno nova i drugačija. Da, i dalje ima mnogo tvrde plastike, ali maštovitije oblikovane, preciznije izrađene i po vozača i putnike prijatnije. Dacia Duster ima i mnogo bolju ergonomiju svih komandi, bolju organizaciju kabinskog prostora i veću funkcionalnost.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

I brojke i subjektivan osećaj kažu da je mesta u kabini više, ali bez povećanja spoljnih dimenzija vozila. Sasvim dovoljno za četiri odrasle osobe visine do 185 cm koje žele na duži put. Generalno, kabinski prostor novog Dustera deluje luksuznije i kvalitetnije, mada će i dalje ponekad zacrvčati plastika na neravninama.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Prednja sedišta su potpuno nova u odnosu na prethodnika. Lepša su i udobnija sa dugim hodovima podešavanja, čime zapravo i jeste promenjena i unapređena ergonomija vozila.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

I za zadnju klupu isto važi. Poboljšana, udobnija i sa odličnom ponudom prostora za kolena i za glave putnika, koji ni nakon par sati vožnje neće biti „zgužvani“ i umorni.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Podsećamo, Dacia Duster je duga samo 4.36 metara, ali to ne smeta da ima vrlo upotrebljiv prtljažnik osnovne zapremine od 430 litara, koja se može povećati do 1.545 litara. Kod verzija bez hibridnog pogona kakav je imao testirani model, zapremina prtljažnika je 453 litre.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Nije neko čudo da je i Dacia Duster digitalizovana. Osim osnovnog Essential paketa opreme koji ima analognu instrument tablu, Duster je dobio savremenu digitalnu TFT instrument tablu dijagonale od 7“, koju donekle deli sa modelom Renault Clio. Međutim, izbor podataka i njihov prikaz je prilagođen za Duster, pa se između ostalog, može dobiti i informacija o uzdužnom i poprečnom nagibu vozila.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Instrument tabla nije šarena i pretrpana podacima, nego jednostavna i svedena na najbitnije, i po toj osnovi nam se dopala, tim pre što se savršeno uklopila sa novim četvorougaonim upravljačem prijatno debelog obruča.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Višenamenski ekran je dijagonale od lepih 10“, koji više nije ugrađen u armaturu nego je u tablet stilu visoko na armaturi, mnogo bliže pogledu vozača. Aplikacija i funkcionalnosti je sasvim dovoljno, brzina rada i rezolucija slike su na niovou skupljih modela, a DAB radio je vrlo pristojnog zvuka. Sistem se brzo i lako integriše sa mobilnim telefonom, koji, gle čuda, još uvek ima svoje mesto na posebnom držaču uz ekran infotejmenta.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

A raduje nas i činjenica da su zadržani fizički prekidači za osnovne komade provetravanja i klimatizacije. U jednoj rečenici, vozač i suvozač sada pred sobom imaju savremen automobil, tehnološki potpuno aktuelan, u kom nema preterano mnogo osećaja da se štedelo na svakoj sitnici, što jeste poslovni model za marku Dacia.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Iako se više ne može naći dizel u pogonskoj ponudi, Duster ima iznenađujuće mnogo opcija kada su motori u pitanju. Osnovni je 1.0 ECO-G sa 100 KS, poznat po svojoj ekonomičnosti, snažniji je 1.2 TCe sa 130 KS i blagim hibridom, uz koji se može doći do 4×4 pogona, manuelnog ili automatskog menjača, a vrh ponude je testirani Hybrid 140, pogonski sistem čija osnova je 1.6 litarski benzinac i čak dva elektromotora i baterija od 1.2 kWh, a koji smo odavno upoznali u modelu Renault Clio.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

U vožnji nova Dacia Duster pre svega donosi prepoznatljiv, udoban, uspravan položaj sedenja i odličnu preglednost iz vozila. Za razliku od prethodnika, novi Duster ima nešto tvrđe trimovano oslanjanje, čime je eliminisano prekomerno naginjanje i „valjanje“ u krivinama. Međutim, ovo je i dalje vozilo koje uspešno apsorbuje neravnine, zahvaljujući kako trimu ogibljenja, tako i visokoprofilnim pneumaticima na relativno malim točkovima od 17“.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Od Dacije Duster čak i u vrhunskom izdanju sa hibridnim pogonom ne treba očekivati sportsku dinamiku vožnje. Upravljanje je prijatno indirektno i nezahtevno po vozača. Ukoliko se pretera sa brzinom na ulasku u krivinu, Duster lagano podupravlja, i na vreme javlja da se prešla granica koju pneumatici mogu da izdrže i zadrže vozilo na zadatoj putanju. Generalno, Dacia Duster ima dobro ukomponovane voze osobine, ne baš vrhunske uglađenosti, ali sasvim dovoljne za udobno i bezbedno putovanje.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Duster nikada nije bio preterano „žedan“ model, a sa svojim snažnim hibridnim pogonom pogotovo. U gradskoj vožnji, prosečna potrošnja je oko 5 l/100 km pa čak i ispod toga, dok je na otvorenom putu maksimalno 6.1 litra na 100 pređenih kilometara. Evidentno je i da se poradilo na zvučnoj izolaciji uprkos merama štednje, pa je Duster u kabini tiši nego što je bio. Praktično, buke od pogona ima malo i pri visokim putnim brzinama ponajviše je šuma vetra od spoljnih ogledala i krovnih nosača.
Hibridni pogon ima više nego dovoljno snage za pogon kompaktnog SUV-a čija masa je uspešno “ukroćena” na 1.380 kg. Elastičan je, uvek preman da isporuči snagu i jedino što će vozača iznenaditi neuobičajen zvuk ovog samopunećeg hibridnog pogonskog sistema.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Očekivano, u Duster su stigli sistem za prepoznavanje prepreke sa upozorenjem i automaskim kočenjem, asistencija pri naglom kočenju i asistencija za održavanje kolovozne trake, kao i upozorenje na umor vozača, čime su otklonjeni najčešći razlozi za osporavanje bezbednosti ovog modela.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Naravno, modelni i tehnološki napredak imaju svoju cenu, pa je sasvim logično pitanje dokle je stigao model koji je cenom ne tako davno (barem ne dovoljno davno da zaboravimo) startovao ispod 10.000 evra? Nova Dacia Duster za Essential paket opreme i 1.0 ECO-G motor (sa fabričkim TNG uređajem) kreće od 17.990 evra, što i dalje smatramo da je razumna cena. Testirana verzija u najvišem Extreme paketu opreme sa hibridnim pogonom, automatskim menjačem i pogonom samo na prednjim točkovima košta znatno viših 29.990 evra, mada čak i za ovaj iznos konstatujemo da je još uvek razuman u odnosu na ekonomičnost koju nudi.

Test – Dacia Duster Hybrid 140 // Foto Dmotion.rs

Jasno nam je, neće se svi saglasiti sa tom konstatacijom, ali mi još jedino možemo da dodamo da je zlatna sredina u 1.2 pogonu, za koji u Extreme paketu opreme, sa sasvim dovoljnih 130 KS treba izdvojiti 22.990 evra, odnosno 25.490 ukoliko se želi ili ima potrebe za 4×4 pogonom. U svakom slučaju, Dacia Duster je i dalje najviše što se može kupiti za najmanje novca u B-SUV segmentu.

Model Dacia Duster Hybrid 140
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.343/ 1.813/ 1.656
Međuosovinski razmak (mm) 2657
Masa vozila praznog (kg.) 1380
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 1870
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg 750
Zapremina prtljažnog prostora (l) 430/1.545
Motor Benzin/Hibrid
Gorivo Benzin
Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm) 1598
Snaga pri o/ min. (KS) 94 pri 3.750
Elektromotor
Snaga KS 49
Ukupna snaga pogonskog sistema KS 140
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 250 / pri 2.400 o/min
Menjač Automatski
Ubrzanje 0-100 km/h 10,1
Maksimalna brzina km/h 160
Prosečna potrošnja na testu l/100 km 6,1
Zapremina rezervoara 50
Cena testiranog modela 29.990 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Pagani zvanično predstavio Huayra Roadster BC

Pagani je 2016. predstavio hardcore verziju modela Huayra sa inicijalima BC, izabranih u čast ...

McLaren Elva – stigla prinova u Ultimate Seriju

McLaren je predstavio još jednog člana svoje vrhunske Ultimate Serije, dramatični roadster bez vrata ...

Google otovrio svoj infotejment OS aplikacijama “trećih lica”

Tokom zvanične premijere Polestar 2 EV-a u SAD, Google je najavio da će “otvoriti” ...

Project One bi mogao oboriti rekord postavljen pre 35 godina

Šef AMG-a, Tobias Moers, nagovestio je da bi njihov Project One hiper automobil mogao ...

Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6 u velikim problemima

Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6 uprkos osvojenim hvalospevima našli su se u velikim ...

Mercedes otkrio pogon Project One-a

Mercedesov Project One uskoro će pred javnost, a iz Nemačke se polako skidaju velovi ...