Test – Lynk & Co 01 PHEV je model koji iza svog nemaštovitog imena skriva dosta toga maštovitog i sa respektabilnim pedigreom
Test – Lynk & Co 01 je model koji iza svog nemaštovitog imena skriva dosta toga maštovitog i sa respektabilnim pedigreom, a iza celog projekta stoji, a ko drugi nego, Geely. Zbog čega kažemo projekta? Pre svega zato što se Lynk & Co 01 nije rodio “iz vedra neba”, nego je plod ozbiljne strategije i dugoročnog razmišljanja. A sve je počelo u Geteborgu, u Švedskoj, kada je Ford odlučio da proda Volvo Cars nakon 10 godina upravljanja švedskom markom. Legendarni švedski čelik i još legendarnija poreta za što bezbednijim automobilima, bili su više nego atraktivan mamac za novog kupca, mada, činjenica je da je uz pomenuto išla i činjenica da je marka Volvo pod dirigentskom palicom Forda izgubila mnogo toga – od prepoznatljivog identiteta pa sve do originalnosti i inventivnosti u konstrukciji.
Pričamo o prvoj deceniji 2000-ih godina i vremenu kada je Kina strateški odlučila da nagomilani i slobodan kapital plasira van svojih granica. Za iznos od 1.8 milijardi američkih dolara, Geely je kupio 100% Volvo Cars od Ford Motor Co, koji je za švedsku marku 11 godina ranije platio 6.45 milijadi dolara. Ali bez brige, Ford nije ništa izgubio. Tehnologije koje je kupio uz Volvo ugrađivao je u (tada) svoje modele kao što su Aston Martin, Land Rover itd. A kakve sve ovo ima veze sa Lynk & Co 01? Ima…
Sredinom prošle decenije globalna autoindustrija se uzvrtela oko sve oštrijih normi o emisiji i počela da puca iz svih oružja po raznim kobinacijama hibridnih pogona, koji će kombinacijom SUS motora i elektro pogona nekako ispuniti norme. Sa svoje strane, gigantski konglomerat Geely je nastavio da kupuje poznate marke po Evropi, ali i da starteški razmišlja kuda dalje sa raspoloživim kapacitetima i tehnologijama.
Dok su drugi prilagođavali svoje ponude novim vetrovima sa pogonom, sistemima autonomne vožnje i sada neizbežnim bezbednosnim asistencijama, odlučio je da stvori novu globalnu marku, pod kojom će ponuditi modele koji će ispunjavati sve potrebno, ali i preko toga. Lynk & Co je u osnovi trebao da bude marka sa ponudom modela koji se neće prodavati nego koristiti po principu pretplate i deljenja, što je zapravo bila i strategija namenjena za Volvo, ali od koje je nedavno zvanično odustao. Ali, rodila se Lynk & Co (prilično nemaštovito nazvana) marka i prvi model 01. Eto, stigli smo do Lynk & Co 01.
Stigli smo do modela koji je postavljen na Volvo CMA platformu, na kojoj je Volvo XC40. Predstavljen je svetu i stidljivo Evropi još 2018. godine, a nakon osvežavanja 2021. zvanično je predstvaljn evropskim kupcima. Stigli smo do SUV-a dugog 4.5 metara, što ga, gabaritom, smešta negde na pola puta između predstavnika C i D-SUV segmenta. Lynk & Co 01 je skoro 10 cm duži od modela sa kojim deli platformu, a sa 2.734 mm ima i nešto veći međuosovinski razmak.
Dizajn karoserije evidentno je koncipiran tako da komunicira sa ukusima i kupcima širom sveta. Ono što je najbolji deo dizajna eksterijera Lynk & Co 01 je da se ne vide tragovi tuđih rešenja, nego je potpuno originalan, ako ne idemo baš tako daleko da je ideja o visoko postavljenim prednjim svetlosnim grupama, tačnije LED svetlima za dnevnu vožnju, preuzeta od Nissana Juke. Lynk & Co 01 odlično izgleda uživo. Ozbiljno i veće nego što vozilo to stvarno jeste pogotovo uz velikodušne točkove od 20”, ali i dovoljno elegantno da može da koketira čak i sa premijum segmentom. I zapravo, po pitanju razvoja ovaj model nema mnogo veze sa Kinom. Dizajniran je i razvijen (zajedno sa platformom) u China Euro Vehicle Technology AB koji se nalazi u Švedskoj, a danas radi pod imenom Zeekr Technology Europe AB. Proizvodi se u Kini, u istom pogonu gde i Volvo XC40.
Enterijer šalje poruku da je Lynk & Co 01 vrlo ambiciozno koncipiran, dizajniran, ali i napravljen. Iako nema, trenutno aktuelnu, kombinaciju digitalne instrument table i infotejmenta kao integrisane celine, Lynk & Co 01 u svom enterijeru deluje vrlo kvalitetno. Ne samo da ni u tragu nema tvrde plastike, nego je većina površina, kao što su armatura, paneli na vratima i centralni greben, presvučena veštačkom kožom uz elegantne i akcentirane štepove.
Šta više, možda je najnemaštovitije dizajniran centralni deo upravljača ispod kojeg je skriven vazdušni jastuk. Ipak, barem nama najvažnije, konstatujemo da je ponuda prostora odlična, čemu svakako doprinosi i veliki panoramski krov i mnogo svetla u kabini. Po pitanju materijala i završne obrade, Lynk & Co 01 nije baš (recimo) Audi, ali nije ni daleko.
Prednja sedišta sa integrisanim naslonima za glavu, iako bi se moglo očekivati, nisu kožna, čak ni polukožna. Presvučena su recikliranim materijalom i elektropomična sa grejanjem. Ono što je najbitnije, njihova ergonomija je odlična, hodovi za podešavanje vrlo dugi, i jasno je da su dizajneri išli u pravcu udobnosti, a sportskih intonacija. Mada, ima i originalnosti, kao što je rešenje zadnjeg dela naslona prednjih sedišta.
Lynk & Co 01 ima karoseriju klasičnog SUV-a, pa nije iznenađenje da je ponuda prostora na zadnjoj klupi odlična, obzirom da je nije kompromitovao eventualni kupe zadnji deo.
Prtljažnik, sa elektropomičnim vratima, sa svojih 466 litara je sasvim dovoljan i upotrebljiv svojim pravilnim oblikom, a preklapanjem naslona zadnje klupe štiže se do 1.213 litara utovarne zapremine.
Dizajn grafike digitalne instrument table velike dijagonale od 12.3” kao da je inspiraciju potražio kod BMW-a, ali svakom slučaju, radi se o prikazu u visokoj rezoluciji, sa mogućnošću prilagođavanja i brojnim izborima željenih podatka. Višenamenski ekran osetljiv na dodir, odnosno ekran infotejmenta, je takođe izdašne površine, dijagonale 12.7, jednostavan za rukovanje i dovoljno brzog operatine platforme, uz navigacioni sistem u osnovnoj opremi. Zapravo, specifičnost ove marke i modela da nema izbora, postoji samo jedan paket opreme, koji je po svim osnovama bogat, uključujući i brojne bezbednosne sisteme i asistencije i više nego zadovoljavajuć za vozilo koje želi da bude, ako ne u, a ono barem što bliže premijum segmenta.
Pogon je PHEV, odnosno plug in hibridni na prednjoj osovini, a snage ima poprilično. Trocilindarski turbo benzinac je 1.5 litarski i sa svoje strane donosi 180 KS pri 5.500 o/min i 265 Nm od 1.500 o/min. Elektromotor pogonskoj grupi donosi još 82 KS (60 kW), i sve skupa, preko sedmostepenog DCT menjača do točkova maksimalno može da stigne 261 KS i 425 Nm maksimalnog obrtnog momenta, ali i da se obezbedi, prema fabričkom podatku, do 70 kilometara u EV režimu uz bateriju neto kapaciteta 14,1 kWh. Prednje oslanjanje su MacPherson opružne noge, dok je pozadi multilink.
U vožnji Lynk & Co 01 pre svega i iznad svega dočekuje tihom kabinom. Pogonski sistem ima visoku kulturu rada uprkos trocilindrašu, a, očigledno, aerodinamika je vrlo dobra – ovo je vrlo, vrlo tih automobil. Po pitanju trima ogibljenja, više naginje ka mekom nego tvrdom, odnosno udobnosti. Lynk & Co 01 vrlo zrelo i sa lakoćom apsorbuje neravnine. Upravljanje nije izraženo oštro nego lagano indirektno, što prija ako se ne očekuje upravljanje ošto kao nož. Upravljač je snažno elektropojačan pri malim brzinama kakve su u gradskoj vožnji, ali i dobro odmereno snažno pojačan pri velikim brzinama.
Lynk & Co 01 ima dosta snage na raspolaganju pa benzinac i elektromotor zajedničkim snagama obezbeđuju ubrzanje do 100 km/h za respekatabilnih 8 sekundi. Iako WLTP standard kaže da se u EV modu može preći 70 kilometara, mi nismo uspeli više od 40, i to nakon devetočasovnog punjenja na kućnoj utičnici. Međutim, iako je već prazan težak skoro 1.900 kilograma, Lynk & Co 01 je i nakon pražnjenja baterije iznenađujuće ekonomičan, pa se može voziti sa oko 6.5 l/100 km, kada radi u režimu smopunećeg hibrida. Kao i kod većine PHEV modela, od sistema rekuperacije pri kočenju se ne može očekivati da će u potpunosti dopuniti bateriju, nego samo njen mali deo.
Generalno, pogonski sistem nas je potpuno zadovoljio, osim činjenice da sistem senzora koji prati prepreke ponekad previše revnosno radi svoj posao, pa se može dogoditi da vozilo razmišlja da li će se pokrenuti ili neće. Ono što nas je definitivno oduševilo je kvalitetan zvuk audio sistema, a kada se shvati da ga potpisuje čuveni Infinity, stvari postaju jasnije.
Lynk & Co 01 je automobil koji zadovoljava “sva čula”, a koji prvenstveno vidimo kao porodični automobil za duga i udobna putovanja. Međutim, ne treba se nadati nekoj smešno niskoj ceni. Cenom koja je trenutno 46.990 evra ovo nije jeftin automobil, ako poredimo sa drugim PHEV modelima koji su u ili blizu premijum segmenta. Ipak, po nama odnos dobijenog za uloženo je vrlo dobar, svakako uz ogradu da još ništa ne znamo o pouzdanosti ovog modela, niti o padu vrednosti kada dođe vreme za drugu prodaju.
Model | Lynk & Co 01 |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.541/ 1.857/ 1.694 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2734 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1879 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2350 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | 1800 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 466/1.213 |
Motor | Benzinac/Turbo |
Gorivo | Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 3/12 |
Radna zapremina (ccm) | 1477 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 180 pri 5.500 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 265 / od 1.500 do 4.000 o/min |
Menjač | 7 CTH |
Elektromotor snaga kW | 60 |
Max. obrtni moment Nm | 160 |
Ukupna maksimalna snaga pogona | 261 |
Max. Obrtni moment pogonskog sistema | 425 Nm |
Ubrzanje 0-100 km/h | 8,0 |
Maksimalna brzina km/h | 210 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 6,1 |
Zapremina rezervoara | 42 |
Cena testiranog modela | 46.990 evra |
Show Comments