Mazda se bliži sportisti sa Wankelom, odnosno rotacionim motorom, a koji bi zapravo bio novo izdanje modela RX
Mazda se bliži sportisti sa Wankelom, odnosno rotacionim motorom, a koji bi zapravo bio novo izdanje modela RX. Prošlo je nešto više od godinu dana otkako je Mazda nagovestila povratak modela RX. Koncept Mazda Iconic SP je poprimio oblik udobnog kupea sa motorom sa dva rotora. Od kada je veličanstveni koncept premijerno predstavljen na sajmu mobilnosti u Japanu, Mazda daje nagoveštaje o puštanju automobila u serijsku proizvodnju. U intervjuu za Automotive News, glavni šef Mazde je otvoreno sugerisao da se sportski automobil sa dva sedišta dešava. Prema Masahiru Moru, Mazdinom izvršnom direktoru i predsedniku, rad na Iconic SP napreduje. Namera je da se pokrene serijska verzija: „Još uvek istrajavamo da to ostvarimo, i idemo ka tome korak po korak.“ Iako ovo nije potvrda da se Mazda RX vraća, to je u suštini sledeća najbolja stvar. Ostaje nam samo da sačekamo automobil, koji bi mogao da bude manji od koncepta.
Ubrzo nakon premijere koncepta, glavni dizajner Masaši Nakajama rekao je da bi automobil „lako mogao da se smanji do proporcija poput Miate“. To je dovelo do spekulacija da bi koncept Iconic SP mogao zapravo da prikazuje petu generaciju MX-5 umesto oživljavanja RX-a. Još uvek nije jasno da li će sportski automobil sa rotacionim motorom biti iznad Miate ili će ga potpuno zameniti.
Da podsetimo, koncept je bio 4180 milimetara dugačak, 1850 milimetara širok i 1150 milimetara visok, sa međuosovinskim rastojanjem od 2590 milimetara. Kazaljku vage doterao je do 1.450 kilograma koji su gotovo idealno podeljeni između prednje i zadnje osovine za skoro idealan balans. Masahiro Moro je već potvrdio da Mazda planira rotacioni motor sa dva rotora za Sjedinjene Države. On je objasnio da Amerikanci žele više snage nego što trenutni motori sa jednim rotorom nude u MX-30 e-Skyactiv R-EV. Ali, kao i kod krosovera, motor sa dva rotora za sportski automobil nije pokretao točkove, barem ne u konceptu. Drugim rečima, rotacioni motor nije bio mehanički povezan sa točkovima. Umesto toga je bio generator, koji je proizvodio energiju za napajanje baterije koja je pokretala elektromotor. Mazda nije otkrila zapreminu rotacionog motora, ali elektrificirani krosover koristi dizajn sa jednim rotorom od 830 kubika. Ostaje da se vidi da li dvorotor ima zapreminu od 1,6 litara ili ne.
U konceptu, Iconic SP je imao (saopštenih) 365 konjskih snaga, što bi bio preveliki skok za naslednika Miate. Logika nam govori da je umesto toga ipak planiran novi RX. Ako je to tačno, sledeći MX-5 će pokretati nedavno najavljeni Skiactiv-Z motor.
Kao osveženje, Mazda je vratila svoj rotacioni tim u februaru 2024. sa ciljem da razvije „atraktivne automobile koji uzbuđuju kupce našim duhom izazivača“. Novi RX svakako odgovara toj postavci. „RE Development Group“ ima 36 inženjera i to je prvi put od 2018. godine da japanski proizvođač automobila ima namenski tim za razvoj rotacionih motora. Poslednji RX je sastavljen 2012. godine kada je napravljen konačni RX-8 Spirit R za japansko tržište. Novi RX bi bio Mazdin 13. automobil sa rotacionim motorom. Nadajmo se da to nije nesrećan broj.
Show Comments