Da li Carlos Ghosn može spasiti Stellantis koji ima delove koji rade sjajno ali i one koji su samo teret gigantu?

Da li Carlos Ghosn može spasiti Stellantis koji ima delove koji rade sjajno ali i one koji su samo teret gigantu? Zaboravite na sve kontroverze, pa čak i raskošnu kostimiranu svadbu koju je platio Renault. Carloc Ghosn, kontroverzni menjadžer automobilske industije (bi mogao biti) upravo ono što je trenutno potrebno automobilskom konglomeratu Stellantis koji se bori na mnogo frontova. Godine 1998. Chrysler se pretvorio u Daimler-Chrysler, koji je prerastao u FCA, a sada se iz nekog razloga zove Stellantis. Kako god da je ime, najmanjem članu velike trojke Detroita naizgled je stalno potreban spasitelj. Za Stellantis, maksimumi su stratosferski, ali najniži su negde u dubinama neuspeha. Lee Iacocca je to popravio. Sergio Markione je to popravio. Ali, iako je i sam bio Gosnov štićenik, Carlos Tavares je pogoršao stvari. Srećom po Stelantis, njegov naslednik se krije na vidiku. Mada, on ima običaj da se krije i na drugim, čudnim mestima.
U kutiji sa audio opremom koja je navodno prevelika da bi je rendgensko snimilo aerodromsko obezbeđenje, Carlos Ghosn je pobegao iz Japana u noći 29. decembra 2019, pošto je Božić proveo u kućnom pritvoru. Međunarodni sudovi optužili su, nekada u nebo dizanog, lidera Nissana, Renaulta i Mitsubishija za niz strogo finansijskih zločina, od kojih se neki još vode parnice. Ali Ghosn je (za sada) međunarodni menadžer proizvođača automobila. On nije zvanično osuđivan ni za jedan zločin. On je nevin dok mu se ne dokaže krivica. On je najbolji čovek, koji bi bio u stanju da popravi Stellantis.
Lako je zaboraviti Gosnov nemilosrdni tok uspeha u senci njegovog dramatičnog bekstva. Svoju automobilsku karijeru je započeo kao inženjer početnik u Michelinu 1978. Do 1990. godine vodio je njegove operacije u Severnoj Americi. Ubrzo nakon što je postao jedan od vodećih direktora u novoprivatizovanom Renaultu i, nakon njegovog spajanja sa Nissanom, postao je izvršni direktor ovog drugog proizvođača automobila u junu 2001. Odvukao je Nissan sa sam ivice bankrota. Godine 1999. japanski proizvođač automobila bio je skoro neprofitabilan sa preko 20 milijardi dolara duga. Do 2002. dug je nestao. Do 2003. Nissan je imao neke od najvećih zarada u čitavoj autoindustriji. Do 2005. povećao je svoju globalnu prodaju za više od milion jedinica.

Nissan Leaf je debitovao pune dve godine pre nego što će to učiniti Tesla Model S. Ghosn video natpis na zidu u smislu elektrifikacije kao nijedan drugi izvršni direktor u automobilskoj industriji. U 2017, Nissan je prodao dvostruko više električnih automobila od startap kompanije Elona Maska iz Kalifornije.
Ubrzo nakon što je Ghosn napustio Nissan, kompanija je ušla u spiralu smrti. Osim 2023., prodaja je opadala svake godine otkako je 2017. dao ostavku na mesto generalnog direktora. Njeni dobici iz 2023. takođe su bili skromni i, suvišno je reći, nisu uspeli da spreče očajničku ponudu za spajanje sa Hondom. A ovaj istorijski savez između dva dugogodišnja nezavisna japanska proizvođača automobila nije za stratešku prednost – Nissan se (ponovo) bori da preživi. Ghosn se verovatno nikada neće vratiti japanskom brendu, ali izgleda da se Stellantis odlično uklapa. Izvršni direktor tečno govori engleski, francuski i portugalski. Tokom svog mandata u Renaultu i Nissanu, putovao je širom sveta da gasi požare i juri prilike, nešto sa čim se Karlos Tavares borio, u najmanju ruku. Ima veliko iskustvo sa tržištima Severne Amerike, Evrope i Azije, od kojih je poslednje izuzetno relevantno. On je sigurno jedan od najuspešnijih globalnih automobilskih lidera u poslednje dve decenije.

Ali ti trijumfi ne znače da je lak zadatak da ga iskoristi da vodi Stellantis. Nagodba sa SEC-om iz 2019. zabranila mu je da bude direktor javnog preduzeća na 10 godina. Takođe je i dalje optužen za finansijske zločine u drugim zemljama. U najmanju ruku, trebalo bi da bude pomilovan od strane budućeg predsednika Trampa – možda i saosećajnog kao osuđenog zločinca – i da reši tužbe u Francuskoj i Japanu. Njegov izbor bi bio jedan od najhrabrijih poteza u istoriji automobilske industrije. Bila bi nategnuta ideja da ne živimo kroz jednu od najpromenljivijih epoha u automobilskom biznisu, u kojoj je sve moguće ali i nemoguće. Sposoban CEO je Stelantisu potreban, tačnije, neophodan. Zaboravite na prtljag — čak i ako je kriv za sve što ga razne vlade i kompanije optužuju, on im ne duguje ništa osim novca. Carlos Ghosn zaslužuje još jednu šansu, a prilika je da gleda Stellantisu pravo u lice.
Show Comments