Yutaka Kawano je Takumi majstor, majstor koji tečno i u maniru virtuoza kreira umetnost kroz oblik metala u Mazdi
Yutaka Kawano je Takumi majstor, majstor koji tečno kreira umetnost kroz oblik. On je stručnjak za oblikovanje metala i njegov rad simbolizuje dizajn i zanatske veštine koje se mogu videti na svim Mazdinim vozilima koja silaze sa proizvodne trake. Mazdine Priče sleću u Hirošimu kako bi izbliza proučile njegov rad.
Vruće je i vlažno jutro u Hirošimi u Japanu. Po celom gradu putnici žure kako bi uhvatili vozove, deca voze bicikle do škole, a kafići nude pića za jutarnje razbuđivanje. Međutim, Yutaka Kawano, viši stručnjak u Studiju za modeliranje dizajna, priprema na svom radnom stolu svoj set od desetina čekića, drvenih maljeva i bezbroj makaza za lim oštrih poput žileta. Dok generatori bruje i uključuju se u život iza njega, Kawano je spreman za još jedan dan na poslu.
Središte njegovog rada je Mazdin nešto hladniji Design Modeling Studio, gde je ovaj Takumi majstor počeo da udara čekićem i da savija tanak komad lima. On obrađuje svetlucavi materijal kako bi stvorio posebno i jedinstveno umetničko delo koje je neverovatno slično dizajnu koji se može videti u Mazdinim vozilima koja silaze sa proizvodne trake. Radeći na samo jednom od ukupno 11 komada koji će se spojiti u jedinstveni objekt, Kawano stvara Rashin skulpturu sa čekićima, kleštima i zatezačima. Gotov proizvod će ličiti na glatko, besprekorno i svetlucavo umetničko delo koje je usklađeno sa Mazdinim trenutnim dizajnom, ali takođe aludira na buduće dizajnerske ideale u vozilima koja dolaze.
Virtuoz u svakom smislu, Kawano je kao kod kuće u radionici među izlizanim alatima, trakastim testerama i maskama za zavarivanje. Okružen dizajnom i radovima koji su u toku, Kawano bi lako mogao da bude personifikacija Mazdinog pristupa dizajnu koji je usmeren na čoveka. To je zato što jedinstveni rad ovog Takumi majstora ne bi izgledao neprimereno ni u muzeju savremenog dizajna ili luksuznoj umetničkoj galeriji; implikacije njegovog rada u stvarnom svetu su praktičnije i šireg su opsega. Zaista, priča se da dizajneri Mazde idu direktno kod Kawana kako bi se nadahnuli njegovim umom i dobili inspiraciju za dizajn konceptnih automobila koji oblikuju Mazdinu buduću ponudu. Isto tako, njegova umetnička dela od lima imaju direktnu vezu sa vozilima koja se proizvode samo nekoliko stotina metara dalje od radionice: sjajni metal koji se može videti u njegovom studiju korišćen je kao inspiracija za Mazdine hromirane unutrašnje obloge i celokupni oblik vozila u modelima koji između ostalog uključuju i Mazdu3.
Ovi rezultati, međutim, ne odnose se samo na poboljšanje fizičkog izgleda. Kawanov rad često izaziva emocije, uključujući sreću i zadovoljstvo, kod ljudi koji posmatraju njegov rad. Bilo to namerno ili ne, njegova vera u zanat podiže percepcije na nove visine. “Ako ljudi pogledaju moj rad i osećaju se srećnima, onda sam i ja srećan,” kaže smešeći se.
Kako bi mogao da radi svoj posao, Kawano je morao da napravi svoju opremu prilagođenu njegovim potrebama i da napravi posebne modifikacije na običnim alatima. Njegovi čekići, nastavci za zatezače i prilagođeni nakovnji doterani su i oblikovani za direktnu, specifičnu upotrebu i čine svoja čuda. Njegovi štitnici za zglobove su takođe napravljeni od posebnog trapera kako bi mu zaštitili zglobove. Kao što je to i demonstrirao, Kawano takođe može da iskoristi pukotine pronađene u bazi debla istrošenog drveta kao polugu za oblikovanje bakarnih elemenata. Sve je to deo stalne misije da poboljša sebe i, kao direktan rezultat, da pogura Mazdinu strategiju dizajna u budućnost. Sve se to odvija kroz monotsukuri, pojam koji pokriva besprekorno planiranje proizvoda, dizajn, razvoj i proizvodnju. “Još uvek mislim da postoje područja [u mom radu] koja moram da poboljšam jer mislim da nešto nije dovoljno”, kaže. “Moram stalno da se usavršavam i da se posvetim višem nivou.”
Iz spoljne perspektive čini se da je Kawano već došao do ovog višeg nivoa dizajna i uticaja unutar Mazde. Otkako je počeo sa obradom metala sa 18 godina, Kawano je radio u raznim disciplinama unutar Mazde. Počeo je sa edukacijama za Nacionalno takmičenje u veštinama i nakon toga se bavio proizvodnjom karoserije pre nego što je prešao u Mazdino dizajnersko odeljenje. Ovde je skoro četiri decenije brusio svoj zanat na obradi metala, slikanju i šivenju. Danas je njegova uloga da oživi ideje dizajnera oblikovane u glini ili digitalno, koristeći različite materijale poput metala, smole i kože za stvaranje modela i umetničkih dela sa dubljim izražajem i preciznošću. Takođe sarađuje sa mlađom generacijom dizajnera i umetnika u stvaranju umetničkih dela i uzoraka modela, prenoseći svoje jedinstveno znanje o obradi metala i duboko ukorenjeno razumevanje Mazdine filozofije dizajna. “Radim direktno sa njima,” kaže, “dajem im savete i učim od njih. Radimo i rastemo zajedno, radeći pravi posao.”
Kawano, koji sada ima 60 godina, je tokom svog mandata u Mazdi postao nepogrešiv primer japanskog nasleđa i jedinstvene veštine koja funkcioniše u tandemu sa digitalizacijom. Štaviše, njegova karijera nadilazi Mazdu. Kawano je dobio zadatak da napravi bakarni okvir za večni plamen hrama Daishoin u Miyajima i, radeći sa drugim kompanijama sa sedištem u Hirošimi, bio je inspirisan proizvodnim nasleđem u tom gradu. Neizbežno je da je njegov postojan dizajn plenio pažnju javnosti od samog početka. “Ako možete da vidite nešto što je napravljeno rukom, to vam daje toplinu”, završava. “Nešto što je stvoreno ljudskim rukama jako je važno. Ne sme se izgubiti.”
Show Comments