fbpx

Ne verujte autoindustriji kad kuka

Ne verujte autoindustriji kad kuka, obrće bilijarde i zarađuje milijarde i kada priča kako je teško i kako je kriza

Autoindustrija / pogon Mercedes-Benz // Foto: Mercedes-Benz Media

Ne verujte autoindustriji kad kuka, obrće bilijarde i zarađuje milijarde i kada priča kako je teško i kako je kriza. Revizorska kuća EY analizirala je 16 najvećih svetskih automobilskih kompanija i otkrila rekordne vrednosti nekih ključnih brojeva za 2023. godinu – piše ugledni slovenački Avto Magazin. Ukupna prodaja automobila porasla je za 14 %, na vrednost od 2,05 triliona evra. Dobit je porasla za čak 15 % i dosegla je 176 milijardi eura. Marža je s 8,6 posto nešto više od prošlogodišnjih 8,5 posto. U odnosu na 2022. godinu rast prodaje iznosio je sedam posto. Dodatno, slabi japanski jen je pomogao japanskim automobilskim kompanijama da povećaju profit za ogromnih 65 % i povećaju prodaju za 22 %. Ostale kompanije razvijale su svoju prodaju znatno sporije, pa nemački proizvođači beleže rast ukupne dobiti od samo sedam posto. Među kompanijama sa najvećim profitnom maržom prednjači Mercedes-Benz sa maržom od 12,8%, i ispred Stellantis grupe (12,1 %) i minhenskog rivala BMW-a (11,9 %). Najveći pad beleži Tesla, čija je marža pala sa 16,8 na 9,2 posto u odnosu na prethodnu godinu, čime se kompanija smestila u sredinu najuspešnijih.

Autoindustrija / Pogon Mercedes-Benz // Foto Mercedes-Benz media

Prodaja je i dalje ispod predpandemijskih brojeva. Krajem prošle godine nad mnogima su se proizvođačima automobila nadvili tamni oblaci, a problemi s kojima se autoindustrija suočava su sve izraženiji. Prodaja automobila je porasla za samo devet posto, dok je dobit smanjena za čak pet posto. EY vidi tri glavna uzroka pogoršanja situacije. Prvi problem je to što privreda nastavlja slabiti, a prodaja novih automobila još uvijek je znatno ispod nivoa pre pandemije. U 2019. proizvođači su na planeti prodali gotovo 76 miliona automobila, a prošle godine oko 66 miliona. To dovodi do viška proizvodnih kapaciteta ( o čemu je pokojni Sergio Marchionne odavno govorio), što je trenutno pravi problem za proizvođače, ali i za dobavljače.

Mercedes-Benz EQS // Foto Dmotion.rs

Problem je i elektromobilnost koja ne doživljava ekspaniziju kakvu su planeri i stratezi predviđali. Industrija je uložila milijarde u nadi da će potražnja za električnim automobilima brzo rasti, ali sada rastu sumnje u EV. Trenutni milionski profit autoindustrije gotovo je isključivo rezultat prodaje modela sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i hibridnim pogonima.
A treći problem? Kina. Tamošnja prodaja stagnira, nemački proizvođači automobila predvođeni Volkswagenom i BMW-om zabeležili su lagani rast prodaje od samo 1.4 posto. Ali svi ostali analizirani proizvođači pretrpeli su pad prodaje na gigantskom kineskom tržištu. Istovremeno, kineski proizvođači su sve agresivniji. U proseku je u Kini prodaja pala za pet posto. Godine 2020. 39 % svih novih automobila bilo je nemačkih, da bi udeo pao na 34 % prošle godine. Osim toga, kineski proizvođači električnih automobila sve su agresivniji. EY očekuje da se rekordne marže iz 2023. neće održati jer nema znakova privrednog rasta u obliku povećane potražnje. Konkurencija se opet velikim delom temelji na prilagođavanju cena i u električnom segmentu. Sve više proizvođača trenutno pokušavaju da spuštanjem cena namami kupce u autosalone, promotivnim popustima, povoljnim ponudama finansiranja i posebnim modelima.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Dileri beže od električnog Cadillaca

General Motors na velika vrata uvodi elektrifikaciju vozila, ali značajan procenat dilera ne želi ...

Australijski HSV razmatra konkurenta Ford Ranger Raptoru

Australijski HSV trenutno razmatra „tjuniranu“ varijantu Holden Colorado pickup-a koja bi parirala Fordovom modelu ...

Nešto se mrda u Hondi

Da li je Honda odlučila da se ozbiljno pozabavi Formulom 1? Iako su odgovori ...

Prvi čovek modernog Camara će raditi na električnim vozilima

Čovek koji stoji iza poslednje dve generacije Chevrolet Camara, Al Oppenheiser, uskoro će predvoditi ...

WRC – Toyote napunile podijum u Keniji

WRC – Toyote su napunile podijum u Keniji, šta više, prve četiri posade pripadaju ...

Formula 1 – Piastriju pobeda na Hungaroringu

Formula 1 – Piastriju pobeda na Hungaroringu u trci za Veliku nagradu Mađarske, koja ...