fbpx

Elektrifikacija mobilnosti postaje hoćemo nećemo

Elektrifikacija mobilnosti postaje hoćemo nećemo igra između odluka političara, lobista i autoindustrije, a ceh plaća kupac

Elektrifikacija mobilnosti postaje hoćemo nećemo igra između odluka političara i autoindustrije, a ceh plaća kupac. Tako barem deluje trenutna scena u Evropi, ali i šire. Iako je autoindustrija “uterana” u elektrifikaciju od strane moćnih ekoloških lobija koji svoje interese gledaju daleko van žaštite čovekove okoline, najnovije vesti sa političke scene sada najavljuju usporavanje u prelasku mobilnosti na struju. Velika Britanija, koja je van EU sada najavljuje da će zabranu prodaje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem sa 2030. pomeriti na 2035. godinu. Premijer Britanije Rishi Sunak kaže da će ova ostrvska zemlja sa svojih nešto manje od 68 miliona stanovnika zauzeti drugačiji pravac i “drugačije” se boriti protiv klimatskih promena izazvanih polucijom atmosfere od strane saobraćaja. Sunak očekuje da će se automobili i laka komercijalna vozila sa SUS motorima u Velikoj Britaniji moći kupiti sve do 2035. godine, a i nakon toga na tržištu polovnih vozila. Premijer Britanije kaže da će u svakom slučaju do 2030. godine većina prodatih vozila biti na struju, ali zahvaljujući nižim cenama a ne intervencijama države. “Za sada, odluku treba da donese kupac koji će automobil kupiti, a ne da to čini uz intrevenciju države”, kaže Premijer Sunak. U osnovi, pomeranje zabrane prodaje novih vozila sa SUS motorina na 2035. zapravo će Veliku Britaniju samo sinhronizovati sa EU.
Međutim, ovakakvo hoću-neću političko ponašanje “izluđuje” autoindustriju. Forsirani da ispoštuju rokove i budu spremni za zabranu SUS motora uložili su i ulažu bilijarde u razvoj električnih vozila, koja će sada zapravo trebati “malo kasnije”. Evropska podružnica Forda praktično je zaustavila proizvodnju svojih najprodavnijih modela kako bi se “prešaltala” na EV, KIA je planirala da u narednih nekoliko godina u Engleskoj lansira čak devet novih električnih automobila. Nove političke odluke sada donose potpuno drugačije tržište, i komplikuju kompleksne procese nabavke i planiranja proizvodnje zato što je neko odlučio da nije država ta koja treba da odlučuje umesto kupca. Nije ni čudo što su predstavnici autoindustrije (blago rečeno) razočarani ovakvim konfuznim odlukama. Lisa Brankin, šefica Ford UK kaže da autoindustrija prolazi kroz najveću revoluciju u poslednjih više od 100 godina i da je 2030. bila ciljana za potpunu transformaciju, ali i politički korektno dodaje: “Potrebna nam je fokusirana politika koja će podržati tržište električnih vozila i njihovih kupaca, a umesto toga duvaju snažni čeoni vetrovi – infrastruktura je nezrela, a cene i tarife svega se menjaju”. Ford je je planirao da od ukupno 50 milijardi dolara “upumpa” 430 miliona dolara u tranziciju na proizvodnju električnih vozila u Engleskoj. Iz britanskog dela Volkswagena stižu slične poruke, koje očekuju odlučnije i preciznije rokove. Sa svoje strane Toyota ima drugačiji stav i tvrdi da niska emisija i dostupne tehnologije mogu imati važnu ulogu u pragmatično tranziciji autoindustrije. Na kraju, u celom ovom novom stavu Velike Britanije ne treba zaboraviti da su izbori sledeće godine, i da Sunak računa da će otklon od “zelene” politike privući glasače koji se u stvarnom živou bore sa visokom inflacijom i stagnacijom privrede.
A sa druge strane Lamanša duvaju drugačiji vetrovi koji pokušavaju da odlože uvođenje skupe i neefikasne Euro 7 norme za automobile.
Osam država članica EU zalažu se za odlaganje Euro 7 norme koja je trebala stupiti na snagu 2025. obzirom da je autoindustrija već pod (pre)velikim pritiskom prelaska na struju, a da su stvarne koristi od još strožije i jako skupe norme diskutabilni. Španija, koja je trenutno predsedavajuća u EU prelaže pomerenje uvoženja Euro 7 norme na 2027. godinu, dok Francuska smatra da Euro 7 kao normu treba potpuno odbaciti.
U međuvremenu, kupci plaćaju sve skuplje preostale modele sa SUS motorima, mnogo skuplje sa hibridnim sistemima, i diskutabilno upotrebljive električne automobile bez jasne vizije o njihovoj sudbini kad prođe radni vek baterije koja košta pola vrednosti celog vozila…

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Za sve koji fotografišu automobile telefonima

Porsche je ponudio zanimljiv video sa osnovama fotografisanja automobila mobilnim telefonom Porsche je u ...

Nobe 100 – iz Estonije, na tri točka i struju, pa u svet

Za fimu Nobe nikada nismo čuli, ali ideja o ovakvom retro električnom trotočkašu nam ...

Plug-in Mercedes-Benz GLE će moći 100 km na struju?

Mercedes-Benzov redizajnirani GLE bi mogao biti među prvim plug in hibridima sposobnim da pređu ...

Ford podneo zahtev za zaštitu imena Thunderbird

Ford je podneo zahtev za registrovanje zaštitnog znaka za ime Thunderbird kod Zavoda za ...

Mariači sviraju za Bottasa nakon kvalifikacija Formule 1 u Meksiku

Na stazi na kojoj motori imaju 25% manje kiseonika nego inače zbog velike nadmorske ...

Audi A3 predstavljen osvežen za 2025.

Audi A3 predstavljen osvežen za 2025. a samo je početak velike modelne ofanzive iz ...