Napraviti uspešan automobil ili kamion nikada nije bilo jednostavno, čak ni za finasijski snažne kompanije koje već više od jednog veka otkrivaju šta može a šta ne.

Pokrenuti automobilsku kompaniju od nule, nakon Drugog svetskog rata pokušali su mnogi, a retki uspeli. Takav pokušaj znači investiranje stotina miliona dolara ili evra naspram višegodišnjeg izostanka prihoda. Ujedno, podrazumeva i angažovanje raznih skupih eksperata iz njihovih stabilnih kompanija u potpuno neizvestan poduhvat. Sve skupa, gotovo nemoguća misija.
Uprkos tome, milijardel Elon Musk je uspeo da od nule pokrene svetsko automobilsko čudo zvano Tesla, definitivno najuspešnije koje je natalo posle rata. Doduše, Tesla Motors tek treba da donese zaradu nakon gotovo 10 godina rada i prodaje vozila, ali činjenica je da je uspeo da natera globalne automobilske gigante da krenu u trku za Teslom sa električnim automobilima.
Šta više, Musk je pokrenuo i nekoliko sličnih poslovnih pokušaja sa početnim kapitalima od nekoliko miliona do nekoliko desetina miliona dolara i ogromnim preprekama pred njima. Ove kompanije pokušavaju da stvore i komercijalizuju različita vozila – od super ekonomičnog trotočkaša (Elio Motors), preko luksuznih limuzina (Faraday Future and Lucid Motors), pa do kamioneta (Bollinger Motors).

U čemu je problem?
Čak i kada se u startu imaju neograničena sredstva, a uglavnom ih niko nema, šanse za uspeh su tanke. Bob Lutz dugogodišnji visoki menadžer u GM-u (penzionisao se 2010. kao podpredsednik GM-a), koji se nalazio u nekoliko projekata pokretanja automobilskog biznisa kaže: “Zašto Faraday misli da može napraviti jeftiniji električni automobil od Tesle koji već u velikim problemima?”. Ni jedan proizvođač automobila nije zaradio ni dolara na prodaji električnih automobila, a čitava najezda najavljenih EV iz luksuznih nemačkih marki to će to učiniti jož težim bez prepoznavanja na tržištu ili prodajne mreže, dodaje Lutz. Veliki proizvođači mogu praviti i prodavati EV i gubiti novac na njima zato što zarađuju na običnim vozilima. Međutim, svetski guru za efikasnu proizvodnju Ron Harbour, smatra da je moguće početi od nule i uspeti. Iako sam priznaje da je užasno teško, tvrdi da je tržište gotovih komponenata ključ za brz razvoj pouzdanog vozila, bez ogromnih ulaganja. Ogroman je izazov napraviti rafiniranost, kvalitet i pouzdanost na nivou velikih marki i parirati im cenom. Nada za pošetak je proizvod koji će kupce “izuti iz cipela”, ali bolje da bude što kvalitetniji i jednostavniji za proizvodnju.

Bez para nikuda
Manjak para je ugasio mnoge posleratne projekte, mnogo pre nego što su dohvatili stadijum Tesle. Musk, koji je svoje milione stvorio na webu i elektronskom plaćanju je doneo dobru odluku u startu angažujući iskusne stručnjake iz Detroita, ali i prominentne dobavljače kao što je BorgWarner. Procenjuje se da je potrebna investicija od 600 do 800 miliona dolara da bi se napravilo samo jedno kvalitetno vozilo. Korišćenje delova i komponenata sa polica značajno snižava cenu razvoja i ubrzava nastanak novog vozila, ali koje se neće proizvoditi u velikoj seriji. Čak i ovako jeftin razvoj košta 200 do 300 miliona dolara.
Prema svetskim stručnjacima, čak i najpreciznije kalkulacije u nekom trenutku se raspadaju zbog nepredviđenih troškova i nastalih problema u razvoju koje niko sa 100% ne može da predvidi. A onda kreću kašnjenja i odlaganja, a računi stižu li stižu.

Velika proizvodnja veliki troškovi
Prema sručnjacima iz proizvodnje automobila, stići do brojke od 5 ili 10.000 vozila nije toliko teško, ali kada proizvodnja treba da krene iznad 10.000 umesto olakšanja, stižu problemi u vidu cena mašina i alata koji su sposobni za veliku proizvodnju. Poroblem proizvodnje i sklapanja razvijenog vozila može biti rešen angažovanjem kompanija kao što je Magna Steyr ili Valmet Automotive. Mnogi sručnjaci smatraju da je Tesla upravo sada pred izazovom tog tipa sa megalomanskim planom proizvodnje od 500.000 vozila godišnje, i to već od sledeće godine. Isti stručnjaci kažu da ako Tesla uspe u svojim planovima, pokazaće put kako treba krenuti od nule, ali ako ne uspe, nastaće veliki automobilski prasak. Šanse su govoto podjednake za oba scenarija.
Show Comments
Zvezdan
Dragi Aleksandre, moram da pohvalim vaš trud oko portala. Sa minimalnim resursima, bavite se ozbiljnijim temama od mnogih etabliranih medija. Ovaj članak sam izabrao da uputim jedan generalni komentar, jer je tema izazovna, a više ste ih pokrenuli. Iako se po ovom pitanju (Tesla) očigledno bitno razlikujemo, suština je u prepoznavanju i razmatranju problema. Ako se jednačina prepozna i postavi na pravi način,i sam eventualno pogrešan rezultat, nije strašan. Veliki pozdrav i svaku sreću vam želim.
Aleksandar Ugljesic
Poštovani Zvezdane, zahvaljujem Vam se na lepim željama. Što se Tesle i teme o pokretanju novog automobilskog biznisa tiče, samo sam preneo izjave osoba koje su godinama bile u visokim menadžmentima ozbiljnih kompanija, i nemaju veze sa mojim ličnim ili profesionalnim stavom. Evidentno je da je Musk sa Teslom mnogo postigao, ali i da je pitanje da li će uspeti da napravi naredni veliki korak unapred i zaista, u planiranim rokovima, uspostavi velikoserijsku proizvodnju električnog automobila, što je sasvim drugačiji izazov od stvaranja samog modela. Pogotovo kada se Tesla postavi prema globalnim gigantima, kojima je mala i nova kompanija stala na crtu, deluje kao borba Davida i Golijata. David je pobedio, a da li će Tesla izaći kao pobednik – videćemo.