fbpx

Nova Fiesta – kako napraviti korak napred?

Šta učiniti pa najprodavaniji automobil u segmentu učiniti još prodavanijim? Evoluirati stari, napraviti potpuno novi, produžiti, skratiti… Ovakvu dilemu imali su stratezi u Fordu kada je trebalo krenuti u stvaranje naslednika Fieste

Ford Fiesta postoji od 1976. godine. Već respektabilnih 41 godinu prisutan je u izboru kupaca malog automobila, i otprilike isto toliko godina ima istu konkurenciju sa kojom se bori. Nekad si gore nekada dole, tako je bilo i kroz istoriju Fordovog malog monovolumena B segmenta, čuvenog „malog gradskog“. Prethodna Fiesta je iz salona otišla kao najprodavanija u svom segmentu u Evropi, i Ford se našao pred ozbiljnim izazovom šta uraditi sa nasledikom. Tim pre što je prethodni model pre osam godina postavljen na potpuno novu platformu, pa je prilično neosnovano bilo krenuti od nule. Šta više, zna se da je prvobitna namera na startu razvoja nove Fieste bila samo malo ozbiljnija restilizacija, međutim, na kraju se ispostavilo da je malo toga ostalo neizmenjeno. Doduše, platforma jeste stara (međuosovninski razmak je samo par milimetara veći), ali i platforma je postao širok pojam. Službeno, porasla je u dužinu 7 cm, ali je to zapravo više posledica većih i masivnijih odbojnika i bezbednosne konstrukcije, a kabinski prostor od ovog produžavanja ima malo direktne koristi.

Aston Martin look
Da li se još neko seća kako je nastao imidž prednjeg dela Fieste? Mali Aston Martin, stil koji je usvojen dok se Ford još pitao u Aston Martinu. Više se ne pita, ali Fiesta (kao i Focus i Mondeo) zadržava isti stil. A i zašto bi ga menjali kad odlično izgleda, uz uspelo „igranje“ LED potpisom svetala za dnevnu vožnju u prednjim svetlosnim grupama. I osnovna forma Fieste je zadržana, ako govorimo o profilu, sa karakterističnim krovom koji se več od polovine pa do petih vrata spušta nadole. Dobro vizuelno i aerodinamički, ali koliko dobro po prostor za glave putnika pozadi? Saznaćemo kasnije. Realno, nova Fiesta se izgledom karoserije ne razlikuje dramatično od prethodne. Ovde definitivno govorimo o evoluciji, ali sa pažljivim doterivanjem detalja. Ono što je skroz drugačije su horizontalno položene stražnje svetlosne grupe koje vizuelno „ojačavaju“ ceo stražnji deo. Drugim rečima, od napred i otpozadi jasno je da je nova, sa boka – treba se dobro zagledati.

Enterijer ispočetka
Fiesta je nova iznutra definitivno, primetno i potpuno. Plastika je znatno kvalitetnija, gomilu nepreglednih dugmića zamenio je 6.5“„tablet“ osetljiv na dodir (u Titanijum opremi), koji uz doplatu može porasti na čak 8“. Podrazumeva se sa svim aktuelnim konekcijama i aplikacijama, pa i sistemom preslikavanja ekrana pametnog uređaja. Potpuno je drugačija instrument tabla i dizajnom i osvetljenjem. Prednja sedišta su doterana mada i dalje bez izražene bočne podrške, koja zapravo jednom gradskom automobilu zapravo i nije prioritetna. Prioritetno je da je ergonomija za upravljačem odlična, da su hodovi podešavanja sedišta i upravljača dugi i da će većina konstitucija naći dobar položaj sedenja. U Titanium opremi sleduje i odličan, malog prečnika, debeo i kožom presvučeni upravljač sa brojnim komandama na sebi.

Pozadi ipak nema prostora na pretek, nego taman. U odnosu na prethodni model, naslon stražnjeg sedišta je malo tanji, čime je dobijeno malo na prostoru. Međutim, ako je vozač preko 185 cm iza njega ne preostaje previše prostora, čak i ako podigne svoje sedište i uspravi naslon. Sa druge strane, ne treba zaboraviti da je Fiesta pre svega gradski automobil, koji će retko na dugo putovanje u porodičnoj „konfiguraciji“, pa u skladu sa tim ocenjujemo i da je ponuda prostora pozadi korektna.

Prtljažnik je sa 303 litre na nivou klase, ali ne i rekordno velik. Pri utovaru i istovaru stvari treba računati i sa dosta visokom pragom petih vrata. Naslon stražnjeg sedišta je asimetrično i jednostavno preklopiv, što oslobađa moguću zapreminu od 984 litara, merenu do krova vozila. Dobra vest je zaštita ivica vrata, koja se automatski izvlači čim se otvore vrata.

Dizel u malom automobilu?
Da li je potreban dizel u malom automobilu? Da ako se radi o službenom vozilu koje će godišnje prelaziti 40-50.000 kilometara, inače… Vozilo na Dmotion testu bilo je opremljeno 1.5 TDCi dizel agregatom sa 85 KS i šestostepenim manuelnim menjačem. Iz ugla snage i elastičnosti apsolutno nema zamerki, a pogotovo ekonomičnosti, obzirom da se u realnim uslovima zadovoljava sa prosečnih 5,5 l/100 km, bez mnogo obzira na način vožnje. Sa 12.5 sekundi do 100 km/h baš i ne briljira, ali su performanse sasvim zadovoljavajuće ako se od ovako motorizovane Fieste ne očekuju sportska dostignuća. Međutim, dosta grub rad pogotovo pre dostizanja radne temperature, pa i kasnije nije nešto što je na spisku želja u ovako malom automobilu. Veoma kultivisani i efikasni EcoBoost 1.0 turbo benzinci su sigurno udobnije rešenje.

Stvorena za grad, odlična na otvorenom putu
Ford Fiesta po definiciji jeste mali gradski automobil. I grad joj jeste prirodna okolina. Mala, okretna, temperamentna između semafora. Preglednost unapred i bočno je dobra, ali iznenađenje su izrazito mala spoljnja ogledala, koja su sigurno ovako dimenzionisana iz aerodinamičkih razloga, ali što se tiče preglednosti, za svaki slučaj, dobrodošao je sistem za upozorenje na bočni i saobraćaj iz mrtvog ugla, koji se nalazi na spisku dodatne opreme. Pomoć pri polasku sa uzbrdice je više nego praktična.

Međutim, pravo iznenađenje dolazi na otvorenom putu kada Fiesta pokazuje i svoje druge talente. Precizna u upravljanju i stabilna na kočenju kao mnogo teža i duža vozila. Upravljač koji nije preterano jako servo pojačan upravo zato daje veliku preciznost i oštrinu na ulasku i kroz krivinu. Čak i pri velikim brzinama, relativno grub motor se smiruje i postaje gotovo nečujan, a šum vetra je minimalan. Dobra kombinacija upravljača bez preteranog pojačanja i malo proširenog traga točkova je upalila. Ovaj „mali gradski“ je odličan međugradski automobil, a pogotovo za vožnju kroz krivine. Naravno, ukoliko se u tome uživa. Zapravo, nova Fiesta pokazuje dodatnu putnu zrelost u odnosu na prošli model, i ima puno pravo da se zove novim modelom.
Naslednik najprodavanijeg
Sa prošlom Fiestom Ford je pogodio „bingo“. To su rekli oni najvažniji ocenjivači – kupci. Da li će nova Fiesta uspeti da nastavi, pa čak i bude bolja od prošle. Da, hoće sigurno. U svakom aspektu bolja je i zrelija od prošle. Jedino, svaki napredak mora da se plati, pa nova Fiesta donosi više ali i košta više od prethodne. Naravno, spiskovi dodatne opreme su dugi, cene su razumne, ali se isto tako treba razmisliti o željama i potrebama. Vozilo sa testa, sa dizel agregatom, bilo je u visokom Titanium paketu opreme, i njegova cena je od 16.980 evra. Zvuči mnogo, ali i drugi modeli u klasi, je dostižu i prestižu kada su u „gornjem domu“ paketa opreme. Ono što je ipak najvažnije, nova Fiesta je sigurno bolja od prethodne, i sasvim sigurno će i dalje ostati bestseller.

[table id=15 /]

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Mate Rimac vidi SUS motor u novom Bugattiju?

Nedavno ustoličeni CEO i većinski vlasnik kompanije Bugatti Rimac LLC Mate Rimac vidi budućnost ...

Honda Rugged – od side by side-a do pickupa

Rugged Open Air Vehicle – Honda nije imala mnogo mašte za ime maštovitog vozila ...

Formula 1 – otkriven je Ferrari SF–24

Formula 1 – otkriven je Ferrari SF–24, ali uz mnogo manje pompe i spektakla, ...

Zamrznut razvoj motora u Formuli 1 od 2022. godine

Svi timovi Formule 1 jednoglasno su glasali za zamrzavanje razvoja pogonskih jedinica od 2022. ...

Audi Urbansphere Concept – najveća kabina ikada

Audi Urbansphere Concept upravo je predstavljen i ima najvćeu kabinu ikada koju je ova ...