fbpx

Infiniti VC-T – revolucija u benzincima

Ono što mnogi već 20 godina pokušavaju, izgleda da je Infiniti uspeo. U narednoj generaciji QX 50 umesto 3.7 litarskog V6 stiže 2.0 VC-T, sa varijabilnom kompresijom

Sledeće godine stiže novi QX50. Foto: Infiniti

U Nissanu je već 20 godina u razvoju benzinski motor sa varijabilnom kompresijom. Kada se sledeće godine bude pojavila nova generacije SUV-a Infiniti QX 50, pokretaće je novi četvorocilindarski 2.0 benzinski turbo agregat sa varijabilnom kompresijom, i biće prvi na svetu ikada sa ovom tehnologijom. U novom Nissanovom modelu imaće 268 KS i 390 Nm maksimalnog obrtnog momenta. U odnosu na agregat koji zamenjuje imaće 27% manju potrošnju goriva. VC-T oznaka je skraćenica od Variable Compression – Turbo, (Turbo Varijabilne Kompresije) i kao što mu ime samo govori, ima promenjiv stepen kompresije u odnosu na opterećenje i broj obrtaja motora. Promena stepena kompresije postiže se uređajem koji omogućuje variranje dužine hoda klipa u cilindru za čitavih 6 milimetara.

Foto: Infiniti

Kako radi VC-T?
Svim današnjim motorima hod klipa definisan je dužinom klipnjače i hodom kolenastog vratila. Kompresioni odnos definisan je odnosom maksimalne i mimimalne zapremine kompresionog prostora, odnosno zapremine cilindra kada je klip u donjoj i gornjoj mrtvoj tački. Što je manji preostali prostor između klipa i čela cilindra, stepen kompresije je veći i veća je snaga motora. Novi Nissanov motor po prvi put u osnovi menja nešto bitno u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem nakon više od 100 godina. U VC-T motoru klipovi su sa kolenastim vratilom povezani preko klipnjača, ali koje nisu direktno povezani sa kolenastim vratilom, nego preko ekscentričnog elementa, koji Nissan naziva multilink. Multi link je povezan sa kolenastim vratilom (radilicom) na mesu na kojem su do sada bule velike pesnice klipnjače. Drugi deo multilinka ima kratku polugu koja je povezana sa osovinom. Elektro-kontrolisani aktuator zakreće tu osovinu čime naginje multilink prema gore ili dole. Kada je bliži kraj multilinka prema klipu podignut, klip postiže maksimalni kompresioni odnos od 14.1:1 Kada je multilink stranom prema klipu spušten, kompresioni odnos je smanjen na 8.1:1. Međutim, kada je kompresioni odnos minimalan, turbo-kompresor uskače u pomoć maksimalnim pritiskom punjenja vazduha u cilindar, čime se povećava snaga. Ovim je zapravo prevaziđen kompromis star više od 100 godina – smanjiti kompresiju da bi se povećala snaga bez povećanja potrošnje i emisije CO2. VC-T j to uspeo.
Međutim, iako deluje relativno jednostavan princip rada, daleko je od jednostavnog, pogotovo njegova precizna kontrola, koja inženjere muči već 20 godina. Ovaj motor koristi sve poznate najnovije tehnologije, od direktnog i indirektnog ubrizgavanja goriva, varijabilnog razvođenja ventila i geometrije turbine, pa sve do četvorokružnog sistema hlađenja. Svi ovi sistemi dostavljaju informacije u motorski kompjuter, koji kontroliše elektro-motore velikog broja obrtaja koji su pogon multilinka.

Foto: Infiniti

Ipak jeftiniji od dizela
Iako ima znatno više pokretnih delova VC-T je skuplji od klasičnog benzinca samo za 10%. Iako ima više delova, stvara manje trenja i gubitaka usled frikcije od običnog motora zbog toga što se klipnjače sada kreću samo gore dole, i nemaju efekat kretanja napred-nazad koji izaziva kruženje kolenastog vatila, pa ni sila koje se pri tom javljaju. Kada se porede potrošnje u QX50 umesto prosečnih 11,7 l/100 km, potrošnja će se spustiti na 9 l/100km, odnosno, približno onome koliko troše dizeli, ali bez komplikovanih i skupih sistema za prečišćavanje izduvnih gasova. Iako su napravili ogroman napredak u tehnologiji benzinskih motora, u Nissanu kaži da su svesni da kupci neće poleteti ka novom agregatu, pogotovo kada i vlade država a i proizvođači automobila svu pažnju poklanjaju električnim vozilima. Za sada, Infiniti VC-T j predviđen da zameni 3.5 V6 samo u jednom modelu QX50 i samo sa jednim CVT prenosom. Međutim, isto tako, u ovoj kompaniji veruju da će VC-T značajno produžiti životni vek benzinskim motorima.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Lexus sa kompaktnim SUV-om u Ženevi

Lexus će u Ženevi predstaviti novi SUV, konkurent BMW-u X1 i Audiju Q3, ali ...

Novi BMW M5 je oficijelni safety car MotoGP-a

Kako bi proslavili 20. godišnjicu „oficijelnog MotoGP automobila“, BMW-ova M divizija je pretvorila novi ...

Nissan Leaf obavio kompleksnu autonomnu vožnju

Istraživački projekat sproveden u Britaniji o najnovijim tehnologijama autonomnih vozila završen je autonomnom vožnjom ...

Mercedes-Benz najavljuje novu T-Klasu

Nova Mercedes-Benz T-Klasa: Kompaktni gradski kombi za porodice, ljubitelje aktivnog odmora i posao Mercedes-Benz ...

Aston Martin sa V8 prelazi na V6 motore

Aston Martin mora da se priključi procesu smanjivanju emisije CO2, ako planira da proizvodi ...

Niki Lauda je bio na korak od smrti

Doktorski tim koji leči Laudu saopštio je detalje bolesti nekadašnjeg šampiona, i otkrio koliko ...