Hyundai je upravo počeo da prodaje svoj novi i30, predstavnika u klasi koja je nekada bila paklena
Da li polako ali sigurno ostajemo bez C segmenta u kojem je konkurencija nekada bila gotovo zastrašujuća. U ovom popularnoj porodičnoj hatcback klasi vladali su Golf, Focus, Astra, Megane, 308, C4, skuplja ali veća i opremljenija Mazda 3 a dodatno zakomplikovali izbor kupca južno Koreanci sa i30 i Ceed-om. Naravno, svi oni su još uvek tu, i mnogi drugi, samo deluje da ova praktična klasa automobila i idejama i maštom i originalnošću polako gubi dah. Tačnije, kao da se sva i koncepcijska i dizajnerska mašta prelila u crossover.
Stvoren u Evropi za Evropljane
Razumljivo, niko od pomenutih ni u snu ne sme da se igra sa ovim, još uvek, volumenskim proizvodom, koji poslovično mnogima donosi i najveće profite. Time vođen Hyundai je svoj novi i30 koncipirao, dizajnirao i razvijao u Evropi, kako bi upravo evropskom kupcu ponudio ono što mu treba. Čak, poprilično autoritativno i bez rezerve, čelnici Hyundaija tvrde da novi i30 kupcu donosi baš sve što mu je potrebno.
Da li je baš tako?
Sa svojih 4.34 metra i30 se potpuno uklapa u svoj segment i nepisano ali ustanovljeno pravilo dužine koja je još uvek savršena za grad. I što bi rekli u narodu “babo nije štedeo” i i30 dizajnom karoserije nije evolucija prethodnika nego potpuno drugačiji model, šta više, sa grilom hladnjaka koji će tek da se useli u druge modele. U osnovi, dosta čistih linija na bokovima potvrđuju da je završeno sa talasastim dizajnom, a i30 to i potvrđuje. Odpozadi odlično izgleda, pogotvo uz LED stražnje svetlosne grupe, i čak bi se mogao ozbiljno pohvaliti po tom pitanju, da nam upravo pomenute stražnje svetlosne grupe previše ne liče na prethodnu generaciju Golfa. Ništa strašno, ali malo više originalnosti u dizajnu lakše vodi do odluke kupca.
Enterijer – dobro urađen domaći
Za enterijer se jednom rečenicom može reći – vrlo dobro urađen domaći zadatak. Pre svega, ergonomija je odlična, i ovaj ne preterano velik automobil, ima sasvim dobru ponudu prostora. Prednja sedišta nisu glomazna, dobro su odmerena i nisu nepotrebno potrošila prostor. Funkcionalnost je visokom nivou sa prostorom za odlaganje sitnica i između sedišta i u vratima.
Opcioni i sve popularniji port za bežično punjenje telefona (koji je i bez punjača praktičan pretinac), ima veoma korisna vrata koja ovaj prostor skrivaju što od pogleda što od prljanja. Isto važi i za držač za dve čače između sedišta koji se može zatvoriti kada nije u upotrebi. Preciznost završne obrade je odlična, kao i meka plastika armature, mada materijal sedišta baš i nije fascinantan.
Kao i eksterijer, enterijer je dosta jednostavno uređen i očigledno je funkcionalnost postavljena u prvi plan, međutim, uz zaista dobru funkcionalnost, ostaje i osećaj da opet nedostaje malo mašte, koja bi “kupila” i srce, a ne samo racionalni deo.
Stražnja klupa je dobro oblikovana sa prijatnim iznenađenjem, naslonom za ruke, koji je ujedno i otvor za transport dužih predmeta ili skija. Ponuda prostora je korektna, mada ne preterano izdašna, kao što nije ni u jednom automobilu C segmenta. Odlična vest su i posebni otvori sa usmerivačima i regulacijom za ventilaciju i klimatizaciju stražnjeg dela vozila.
Pored pomenutog otvora u naslonu stražnje klupe, preklapanje je u najpraktičnijem 60:40 odnosu, jednostavno praktično, tim pre što pod prtljažnika pretvara u ravnu površinu. Zapremina prtljažnika je pre svega zahvaljujući pravilnom obliku veća nego kod dobrog dela konkurencije i do police je 395 litara, a sa oborenim naslonima 1301 litra.
I klasika i digitala
Instrument tabala je analogna, bez digitalne opcije. Jasna, čitljiva i klasična ne previše maštovita. Gotovo da je napravila korak unazad u odnosu na prethodnika iz druge generacije i30, kada je dizajn u pitanju. U redu, ništa to ne umanjuje funkcionalnost. Pregledna je i sa velikim brojem informacija uz dovoljno velik centralni digitalni ekran putnog računara, ali opet se trba setiti da se odluka donosi i srcem a ne samo racijom.
Sa druge strane, i30 je dobio odlično dizajniran i oblikovan upravljač sa komandama na sebi. A što je još važnije, i odlično, visoko postavljen 8” višenamenski ekran osetljiv na dodir, vrlo dobre grafike. Jedino što ovaj odlični ekran ide uz više (Style) pakete opreme, ali je dobra vest da uz njega ide i bežično punjenje telefona i kamera za vožnju unazad. Za niže pakete opreme predviđen je ekran od 5”.
Mali izbor motora
Hyundai i30 se nudi sa ne preterano velikom paletom motora. U klasiku spada 1.4 benzinac sa 100 KS, 1.0 trocilindarski turbo benzinac sa 120 KS, a čast dizela brani 1.6 litarski, veoma čisti, CRDi sa 95 ili 110 KS. Na Dmotion testu našla se, kod nas još uvek veoma popularna dizel verzija sa 95 KS, i manuelnim šestostepenim menjačem, što se može nazvati i klasikom i najprodavanijom kombinacijom. Ono što je svakako dobra vest za ljubitelje automobila sa preciznim vođenjem je da i30 pozadi ima multilink osovinu, što je sasvim dobra najava.
Štedljiv ali nije za sportiste
Ergonomija sedenja za upravljačem je odlična sa sedištem i upravljačem koji imaju duge hodove za podešavanje. Agregat je više orijentisan ka ekonomičnosti nego dinamičnosti, pa svojih maksimalnih 280 Nm dohvata rano, već od 1.500 o/min, ali i traju kratko samo do 2.000 obrtaja, pa nema nikakve svrhe motor terati u visoke obrtaje, tim pre što i svoju maksimalni snagu ostvaruje pri 4.000 o/min. Menjač je precizan, prenosni odnosi su dugi, pa se čak ni u gradu ne mora previše često menjati. Ubrzanje do 100 km/h od 12,2 sekunde najbolje govori da ovo sigurno nije sprinter. Novi i30 je definitivno najbolji po pitanju preciznosti upravljanja.
Poprilično tvrdo trimovan dozvoljava dinamičnu vožnju na vijugavom putu sa odličnom povratnom informacijom o stanju podloge ispod točkova ili zakrenutosti upravljača. Vrlo dobro podnosi premeštanje mase sa stražnje na prednju osovinu čak i pri oštrom kočenju, uz veoma odlučne kočnce. Preglednost u prednjih 270° je odlična, osim unazad kroz mali prozor na petim vratima. Hyundai u ovom modelu već u osnovnoj opremi nudi vrlo zanimljiv spisak vozačkih asistencija, pa se prilikom kupovine treba pažljivo raspitati šta je u osnovnoj, a šta u dodatnoj opremi. A može se dobiti zaista mnogo toga, od adaptivnog tempomata, preko upozorenja na bočni saobraćaj, saobraćaj iz mrtvog ugla, upozorenje o napuštanju kolovozne trake, pa sve do sistema prepoznavanja prepreka i autonomnog kočenja. Za lakše manevre, i30 može biti opremljen i električnom parkirnom kočnicom i hill holderom. Šta više, dosta toga već spada u niži Comfort paket.
Ima šta da kaže
Novi Hyundai i30 ima šta da kaže kupcima, pre svega onima koji funkcionalnost stavljaju ispred brojnih ukrasa pogotovo u enterijeru. Suština su odlične vozne osobine i kvalitetno obrađen interijer upakovani u dopadljivu karoseriju. U osnovi, jedino što se može nazvati manom je činjenica da svojom pojavom ne fascinira, nego deluje pomalo već viđeno, a to mu definitivno ne umanjuje upotrebnu vrednost. Što se cena tiče 13.650 evra za 1.4 benzinsku verziju u Comfort opremi zvuči sasvim prihvatljivo, dok se za dizel u višem Style paketu opreme treba izdvojiti 17.790 evra. U svakom slučaju, ostaje preporuka da se pažljivo prouče spiskovi osnovne i dodatne opreme, kako bi se napravio optimalno dobar paket a pri tom racionalno i platio. A na pitanje da li ostajemo bez klasičnog C segmenta odgovor može biti i potvrdan. Barem ako se sudi po mašti koja se ulaže u svaki naredni model, razne crossover evolucije B i C segmenta izgleda da dobijaju mnogo veću pažnju, a zato i više koštaju i više zarađuju proizvođaču.
[table id=31 /]
Show Comments