Jaguar Land Rover se nakon godina uspeha ponovo našao u jako uzburkanim vodama
Kada problemi spopadnu sa svih strana, teško je naći put iz njih. Jaguar Land Rover bio je sinonim za uspešan oporavak. Kada je Tata motors otkupio engleske perjanice od Forda 2008. Jaguar i Land Rover bili su na ivici bankrota. Pod rukovodstvom Ralpha Spetha i top menadžmenta, mahom dovedenog iz nemačkih premijum proizvođača, za devet godina, do 2017. prodaja je utrostručena (u poređenju na 2011.), i stigla je do 604.000 jedinica. Sa prodajom stigla je i zarada, pa je u 2015. JLR iskazao profit od 2.9 milijardi evra u poslovnoj 2015. godini.

Na žalost, automobilska industrija je poput okeana koji se lako uzburka i nespremni se nađu u vodi do grla. Od primera za uspeh, JLR se strmoglavio u dugove, pa je prema nepotpunom bilansu finansijske godine koja će se završiti tek krajem marta, u gubicima od 390 miliona evra iskazanih za prvu polovinu godine. Kreditni rejting JLR je u konstantnom padu, a dodatni problem je što se takav trend oslikava i na Tata motors. Čak su se pojavile glasine da Tata motors planira da ugasi marku Jaguar, što je iz Tata Motorsa odlučno demantovano.

Plan JLR-a za oporavak je poznat i radikalan. Otpuštanje radnika, smanjivanje budžeta za razvoj i istraživanja, smanjivanje broja i obima saradnika pod ugovorima. Sve je izvesnije zatvaranje jednog pogona u Engleskoj i otvaranje pogona sa jeftinijom radnom snagom u Slovačkoj.
U čemu je problem JLR-a? Ima ih nekoliko. Zbog najavljenog uvođenja taksi, prodaja JLR vozila u Kini opala je 44% u poslednjem kvartalu, i to na tržištu gde je plasirano skoro 150.000 vozila. Šta više, ispostavlja se da Kinezi ne žele da kupe JLR vozila koja su napravljena u Kini, a dileri u Kini se žale da na prodaji ovih modela samo prave gubitke. Direktna posledica je nagomilavanje gotovih vozila na lagerima u Engleskoj i u Kini. A o obimu problema koji je izazvao pad prodaje u Kini najbolje govori podatak da je u određenom periodu JLR na samo jednom Range Roveru prodatom u Kini zarađivao i preko 65.000 evra!
Uz pad potražnje, JLR ima i višak kapaciteta. Pored svoja tri (skupa) pogona u Engleskoj otvara se pogon u Slovačkoj, a dok se ne osposobi pogon u Kini, E-Pace SUV i EV I-Pace, za sada ih proizvodi Magna Steyr u Austriji. Iz Engleske, koju će tek da muči Brexit, u Slovačku treba da se useli proizvodnja novog Land Rover Defender, a iako su, za proizvodnju u Slovačkoj planirani novi modeli Jaguar XE i XF od 2023. veliko je pitanje da li će uopšte postojati. Pri tom, pogon u Slovačkoj je jako ambiciozno dimenzionisan – 150.000 vozila godišnje, sa mogućim proširenjem i do 300.000.
Jaguar je JLR-u kao omča oko vrata. Odavno se „šlepa“ na uspehu Land Rovera, tačnije još od vremena kada je JLR pripadao Fordu, a Ford nespretno (i naravno neuspešno) pokušavao pod markom Jaguar, za velike novce prodaje, u osnovi, Mondeo, pod imenom X-Type. Iako je Tata Motors, po svim merilima postavila Jaguar na zdrave noge, pad prodaje od 22% do oktobra 2018. pokazuje da XE i XF nisu dorasli nemačkoj konkurenciji, iako se pomenutim modelima malo toga može zameriti. Od novih F-Pace-a i E-Pace-a, mnogo se očekivalo, a ispostavilo se da su doveli do međusobnog kanibalizma. Izlaz za Jaguar traži se u njegovom pretvaranju u električnu marku, što zvuči jako hrabro.

Kada se sve zaokruži, JLR je dodatno pogođen padom potražnje za dizelima, kojih je u velikim SUV modelima prodavao 84%, Brexit će tek da donese probleme, odluka o taksama na uvozna vozila očekuje se od SAD, a JLR ima i poprilično loš skor po pitanju kvaliteta, barem prema izveštajima JD Powera za 2018.
Po svemu sudeći, plovidba po bonaci je za JLR završena, a kako će se snaći na (ponovo) uzburkanim vodama, tek ostaje da se vidi.
Show Comments