Astron Aerospace Omega 1 verovatno je stigao na kraju karijere SUS motora, ali ono što ovaj motor donosi je facinantno
Astron Aerospace Omega 1 je motor sa unutrašnjim sagorevanjem, koji gotovo da nema emisiju izduvnih gasova, može da radi na bilo koje gorivo, ima neverovatnu specifičnu snagu, i verovatno je zakasnio da pokupi slavu klasičnom cilindarskom motoru sa unutrašnjim sagorevanjem. I nije šala, Astron Aerospace Omega 1 motor kao koncept stiže kasno, mada možda ne i prekasno, da bi svoju namenu našao u saobraćaju, pre nego što zavladaju baterije i elektromotori.
Astron Aerospace Omega 1 koristi rotacioni princip rada, ali bez nedostataka koji su Wankelov izbacili iz igre, a to je pre svega veliko unutrašnje habanje. Proizvođač tvrdi da Omega 1 motor toliko efikasno sagoreva da gotovo i nema otrovnih izduvnih gasova, a velikom specifičnom snagom pored automobila, svoju namenu mogao bi naći u nautici, ali i avijaciji.
U osnovi, Astron Aerospace Omega 1 nije ni Wankel ni turbomlazni motor. Sastoji se od dva para rotora smeštenih jedan iznad drugog. Povezani su zupčanikom i rotiraju u suprotnim pravcima. Prvi par rotora je “hladni” i ima ulogu kompresora koji usisavanja i sabijanja vazduha koji se sprovodi u pretkomoru. Iz pretkomore vazduh odlazi u drugi par rotora koji je zadužen za sagorevanje i izduvavanje. Kompresor sabija vazduh na visok pritisak u rasponu od 13 do 20 Bara, za razliku od nadpritiska punjenja vazduhom u kompresorskim motorima koji je najčešće do 2.5 Bara.
Najfascinantniji deo je da jedna Omega 1 jedinica ima masu od samo 15.9 kilograma, vrti se do 25.000 o/min, ima 165 KS i 231 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Poređenja radi, tipičan trocilindarski 1.0 turbo benzinac ima oko 120 KS i ali i masu od 97 kilograma. Astron Aerospace tvrdi da je ključ efikasnosti njihovog Omega 1 u eliminisanju svih parazitskih otpora koje klasičan SUS motor ima, a koji generišu ogromne gubitke u efikasnosti. Omega 1 nema gubitke u pumpanju gasova, frikcione otpore karika sa zidovima cilindra, pokretanje kompletnog sistema razvođenja ventila, što znači da nema bregastih vratila i savladavanja otpora opruga na ventilima. Nema čak ni vodenu pumpu obzirom da je vazduhom hlađen. Jedini pokretni elementi su rotori. Omega 1 nema kolenasto vratilo, a ni ekscentrično kretanje kao Wankel, a obrtni moment se preuzima direktno sa pogonskog vratila. Svaki okretaj rotora je radni i ima paljenje, ali se pri malom opterećenju paljenje vrši na svaku drugu il čak i mnogo ređu rotaciju, i time postiže efekat deaktivacije cilindara.
Astron složenost Omega 1 motora poredi sa složenošću jednocilindarskog četvorotaktnog motora na kosačici za travu. Navodno, troškovi održavanja motora su minimalni i jednostavni, a generalna opravka bi bila potrebna nakon 160.000 pređenih kilometara. Jedino što Omega 1 motor deli sa Wankelom je činjenica da se rotori mogu slagati, pa dve Omege donose 320 KS 460 Nm, uz zapanjujuću masi od ispod 32 kilograma.
Astron Aerospace hvali svoj motor i napominje da je ugovorio partnerstvo sa američkim mistarstvom odbrane, kojem će isporučivati Omega 1 motore, ali samo vreme će pokazati da li će ikada ti jedan Omega 1 agregat biti ugrađen u putnički automobil, makar i kao pogon generatora struje ili produživač autonomije. Isto tako, idejni tvorac i proizvođač Omega 1 motora ne spominje potrošnju niti cenu jedne ovakve pogonske jedinice, kao ni podatak kakav prenos bi služio za redukciju broja obrtaja primerenu upotrebi na drumu.
Show Comments