fbpx

Trkački BMW 2.0 Turbo nekad i sada

Od 3. do 5. maja na stazi Hockenheim startuje DTM šampionat, a BMW poredi svoje trkačke turbo motore sa distancom od 50 godina

Foto: BMW

Predstojećeg vikenda stazi Hockenheim počinje sezona popularnog DTM (Deutsche Tourenwagen Masters ) šampionata, u kojem su od ove sezone 4.0 V8 motori zamenjeni 2.0 turbo agregatima. BMW će debitovati sa identičnom konfiguracijom motora sa kakvom se trkao i pre 50 godina.

Foto: BMW

BMW M4 DTM pokreće P48, četvorocilindarski 2.0 turbo motor, zapreminom, brojem cilindara i turbo punjačem identičan onom koji je 1969. pokretao BMW 2002ti u European Touring Car Championship, odnosno Evropskom šampionatu turističkih vozila.
Znamo koliko je u automobilskoj industriji značilo 50 godina, a koliko je značilo kada su u pitanju trkački agregati?

Foto: BMW

Na prvi pogled, oba agregata su redna četvorocilindarska, radne zapremine 2 litre, ali BMW kaže da današnji agregat proizvodi oko dva puta više snage. Rezervisanost po pitanju snage treba shvatiti samo kao znak da BMW ne želi precizno da otkrije koliko stvarno snage ima novi agregat.

Foto: BMW

Ali, ono što se zna kaže da je trkački agregat M121, iz 2002ti, imao, za ono vreme fantastičnih, 280 KS pri 6.500 o/min, što je 1969. bio nezamislivo. Šta više, čak i za današnje pojmove ovolika snaga dvolitarskog motora u serijskom automobilu je za respekt. M121 je imao pritisak punjenja turbine od 0,97 Bara, a sve preko toga tada bi „oduvalo“ glavu sa bloka motora.

Foto: BMW

Inženjerima i proizvođačima motora je trebalo vremena da savladaju ovaj problem. Današnji P48 ima pritisak punjenja od 2,48 Bar. Znamo i da je u svojoj prvoj turbo eri, u bolidima Formule 1 pritisak punjenja išao i preko 3 Bara, kada su 1.5 litarski agregati stizali do 1.500 KS, ali sposobnih samo za dva brza kruga, pre nego što se raspadnu. Danas P48 iz svoje dve litre izvlači 600 KS sa crvenim poljem obrtomera na 9.500 o/min.

Foto: BMW

BMW dodaje i još nekoliko „pikanterija“ kakao bi opisao P48. Vodena pumpa ima kapacitet od skoro 17.000 litara na čas, odnosno, sposobna je da napuni prosečnu kadu za 20 sekundi. Turbina u svakoj sekundi pri maksimalnom broju obrtaja upumpava skoro 400 litara vazduha u motor, što je 3.500 puta više od jednog normalnog ljudskog udaha. Motor je napravljen od 2.000 delova, a odštampani projekti za delove pokrili bi pod stana od 74 m², a preostalo bi i za zidove.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Volkswagen sprema svoj prvi crossover kabriolet

Volkswagen je najavio planove za proizvodnju novog crossover kabrioleta, čija osnova će biti nedavno ...

Mercedes otkrio novu GLE Klasu

Mercedes je otkrio potpuno novo, veće i aerodinamičnije izdanje GLE Klase, svog najprodavanijeg SUV-a ...

Akcijska cena za BMW 318d sport line

Početak prodaje BMW Serije 3 u Srbiji označili su modeli 320d i 330i, kojima ...

Prodaje se Mercedes-Benz 600 pokojnog kralja Rock and Rolla

Mercedes-Benz 600 bio je jedan od omiljenih automobila diktatora širom sveta, ali ujedno i ...

Peugeot 308 proglašen za Nemački Automobil godine 2022.

Žiri “Nemačkog automobila Godine” (GCOTY) je 26. oktobra 2021. proglasio novi PEUGEOT 308 za ...

Elon Musk već počeo da ismeva Komisiju za hartije na Twitteru

Samo nekoliko dana nakon što se nagodio sa Komisijom za hartije od vrednosti, svima ...