fbpx

Trkački BMW 2.0 Turbo nekad i sada

Od 3. do 5. maja na stazi Hockenheim startuje DTM šampionat, a BMW poredi svoje trkačke turbo motore sa distancom od 50 godina

Foto: BMW

Predstojećeg vikenda stazi Hockenheim počinje sezona popularnog DTM (Deutsche Tourenwagen Masters ) šampionata, u kojem su od ove sezone 4.0 V8 motori zamenjeni 2.0 turbo agregatima. BMW će debitovati sa identičnom konfiguracijom motora sa kakvom se trkao i pre 50 godina.

Foto: BMW

BMW M4 DTM pokreće P48, četvorocilindarski 2.0 turbo motor, zapreminom, brojem cilindara i turbo punjačem identičan onom koji je 1969. pokretao BMW 2002ti u European Touring Car Championship, odnosno Evropskom šampionatu turističkih vozila.
Znamo koliko je u automobilskoj industriji značilo 50 godina, a koliko je značilo kada su u pitanju trkački agregati?

Foto: BMW

Na prvi pogled, oba agregata su redna četvorocilindarska, radne zapremine 2 litre, ali BMW kaže da današnji agregat proizvodi oko dva puta više snage. Rezervisanost po pitanju snage treba shvatiti samo kao znak da BMW ne želi precizno da otkrije koliko stvarno snage ima novi agregat.

Foto: BMW

Ali, ono što se zna kaže da je trkački agregat M121, iz 2002ti, imao, za ono vreme fantastičnih, 280 KS pri 6.500 o/min, što je 1969. bio nezamislivo. Šta više, čak i za današnje pojmove ovolika snaga dvolitarskog motora u serijskom automobilu je za respekt. M121 je imao pritisak punjenja turbine od 0,97 Bara, a sve preko toga tada bi „oduvalo“ glavu sa bloka motora.

Foto: BMW

Inženjerima i proizvođačima motora je trebalo vremena da savladaju ovaj problem. Današnji P48 ima pritisak punjenja od 2,48 Bar. Znamo i da je u svojoj prvoj turbo eri, u bolidima Formule 1 pritisak punjenja išao i preko 3 Bara, kada su 1.5 litarski agregati stizali do 1.500 KS, ali sposobnih samo za dva brza kruga, pre nego što se raspadnu. Danas P48 iz svoje dve litre izvlači 600 KS sa crvenim poljem obrtomera na 9.500 o/min.

Foto: BMW

BMW dodaje i još nekoliko „pikanterija“ kakao bi opisao P48. Vodena pumpa ima kapacitet od skoro 17.000 litara na čas, odnosno, sposobna je da napuni prosečnu kadu za 20 sekundi. Turbina u svakoj sekundi pri maksimalnom broju obrtaja upumpava skoro 400 litara vazduha u motor, što je 3.500 puta više od jednog normalnog ljudskog udaha. Motor je napravljen od 2.000 delova, a odštampani projekti za delove pokrili bi pod stana od 74 m², a preostalo bi i za zidove.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Stigao je i potpuno električni Renault Twingo Z.E.

Renault je zvanično otkrio potpuno električnu verziju svog gradskog mališana, modela Twingo Renault Twingo ...

BMW X5 – revolucija ili evolucija?

Kada se pojavio pre skoro 20 godina, BMW X5 je bio revolucionaran. Da li ...

Porsche slavi 75. rođendan uz Vision 357

Porsche slavi 75. rođendan ove godine a to će obeležiti Vision 357 conceptom, koji ...

Nakon devet godina McLarenu dvostruka pobeda u Formuli 1

Trka Formule 1 u Monci između spektakla i dosađivanje donela nepredvidiv rezultat – dvostruku ...

Povezani automobil – à la Bugatti

Tesla je popularizovao daljinsko nadziranje i ažuriranje automobila sa svojim „over the air“ sistemom, ...

Predstavljen BMW 330e, i nije naivan

BMW je objavio detalje o 330e, plug in verziji nove “Trojke”, i uopšte nisu ...