Po prvi put Ford Raptor, ali ne F150, spreman za Evropu

Amerika odavno zna šta znači Raptor uz legendarni Ford F150, ali sada će i Evropljani moći u ozbiljne avanture

Ford Ranger dobro je poznati pick-up u Evropi. Šta više, ne samo dobro poznati nego i najbolje prodavani. A po ovaj pick-up ima još dobrih vesti – ove godine beleži rast prodaje za 15% u poređenju sa prošlom, što je potvrda onoga što poslednjih par godina i znamo. Ovaj segment, nekada rezervisan samo za posao, postaje deo životnog stila, mnogo jeftinija i mnogo snažnija zamena za skupi SUV kada treba povući kamp prikolicu ili prikolicu sa jahtom ili konjem, a na kraju, sposoban i za mnogo ozbiljnije off-road avanture. Prosto neverovatno, ali istinito je da je pick-up čak i kod nas sve popularniji, i prepoznat po svojim sposobnostima, a kao komercijalno vozilo, kada to delatnost dozvoljava, uz povrat poreza finansijski je više nego razumno. Naravno, za one koji žele da se uhvate u koštac sa parkiranje “lađe” od 5.39 metra.
Početkom ove godine predstavljen je novi Ranger, sa dosta novina u detaljima i dve krupne novine koje se odnose na najsnažniji motor i menjač. Veliki 3.2 turbodizel je zamenjen manjim 2.0 biturbo sa 213KS i automatskom menjačem sa ni manje ni više nego 10 stepeni prenosa. A tu je i još jedna velika novina, Ford je za kupce u Evropi pripremio i Ranger Raptor, po uzoru na veliki F150 Raptor.
Od Baja 1000 do Evrope i nas
Da odmah razbijemo zablude – Raptor nije paket opreme, i po pitanju šasije i donjeg postroja, Raptor ima malo toga zajedničkog sa Rangerom. Kao što je F150 monstrum od šest metara spreman za jurnjavu po bespuću, Ranger Raptor je model koji je razvijen u Ford Performance odeljenju, nama do sada poznatijem po ST verzijama Fieste i Focusa, a nećemo mnogo pogrešiti i ako dodamo sportskom odeljenju Forda. Logično je pitanje kakve veze imaju pick-up i sport, ali imaju. Ranger Raptor je inspirisan trkačkom verzijom F150 koja se uspešno takmiči na čuvenoj off-road trci Baja 1000, poznatoj kao jedna od najtežih trka ovog tipa na svetu. Šta više, ne samo inspirisan…
Samo liči na Ranger…
Karoserija Rangera je doživela najmanje modifikacija na putu do Raptora. Dobila je gril hladnjaka inspirisan velikim bratom F150 Raptor, i s razlogom upadljivo veće lukove točkova. Izmenjena su svetla za maglu i dodati posebni usmerivači vazduha. Nije vezano uz karoseriju, ali Raptor je dosta viši od Rangera, pa i onako moćni pick-up, deluje još moćnije. A velik je, iako po američkim standardima spada u “mid size”. Dug je 5.39 metara, međutim Raptor ima čak 150 mm proširen trag točkova.

Pominjemo da je viša karoserija. Nije karoserija konstrukcijom viša, nego Raptor ima čak 51 mm veći klirens od tla, koji je sada 283 mm. A da je predviđen za ozbiljne avanture van uređenih puteva, sasvim dovoljno otkriva i pogled na kratke prepuste preko točkova, i podatak da sme da zagazi u vodu dubine 850 mm. Ulazni ugao na prepreku je 32.5°, a izlazni i “brake over” su 24°.
Sedišta profilisana za off-road
Baš da smo iznenađeni što u Raptorovoj kabini ima mesta, i nismo. U osnovi uređenjem i dizajnom poprilično liči na Ranger, pa čak i njegovu prethodnu generaciju, ali uz novu instrument tablu, Ford Sync 3 infotejment sa ekranom od 8” i još poneki detalj.

Međutim, vrhunski posao je Ford Performace napravio sa prednjim sedištima presvučenim ojačanom antilop kožom koja sprečava klizanje tela. A kada ima prostora, sedišta se mogu i bogato dimenzionisati, pa dugo sedenje ne predstavlja nikakav napor. A detalje kao što su “Raptor” vez na sedištima, plave štepove i crveni prsten u reli stilu na perforiranom kožom presvučenom upravljaču, teško je ne primetiti.

Isto kao i velike metalne papučice “paddle shift” sistema za promenu stepena prenosa. U osnovi, Ranger Raptor je definisan kao grubijan za jurnjavu po bespuću, ali je njegov enterijer daleko od bilo kakvog “grubijanstva”, u potpuno je orijentisan ka upotebljivosti i udobnosti.
Drugačije od šasije pa nadalje
Ford Performance je ozbiljno zasukao rukave da od Rangera naparavi off-road jurilicu po uzoru na F150. Kompletna šasija je ojačana, izrađena od ultra snažnog čelika i stvorena da izdrži sate jurnjave bespućem i skakanja po neravninama. U istom maniru su i motor i centralni diferencijal dobili ojačanu zaštitiu. Dobavljač amortizera je Fox Racing, a sa Position Sensitive Damping sistemom imaju daleko veću sposobnost amortizacije u ekstremnim uslovima. Hodovi prednjih amortizera produženi su za 32%, a zadnjih za 18%.

Umesto na lisnatim oprugama, zadnja kruta osovina dobila je spiralne opruge u Watt sistemu stabilizacionih poluga koje dozvoljavaju vertikalne, ali ne uzdužne hodove osovini. Prednja oscilujuća ramena su od aluminijuma, a amortizeri prečnika 63.5 mm. Ni kočnice nisu ostale netaknute, pa je Raptor dobio čeljusti sa većim kočionim klipovima i diskove prečnika 332 mm napred i pozadi. Čak su i pneumatici razvijeni specijalno za Raptor – BF Goodrich je proizveo all-terrain pneumatike 285/70 R 17, sa posebno ojačanim bokovima.
Cilindar manje ali snage više
Ford Ranger Raptor je umesto nekada najsnažnije 3.2 petocilindarskog dizel motora, dobio redni četvorocilindarski EcoBlue biturbo mnogo manje zapremine od dve litre. Međutim, nema razloga za paniku. Kultura rada mu je na nivou agregata sa više cilindara, snage je više, 213 KS, pa čak i većih 500 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Kompresor visokog pritiska zadužen je za lakše disanje motora pri niskim obrtajima, dok kompresor visokog pritiska stupa na scenu pri visokim obrtajima i maksimalnoj snazi. A uz ovaj motor stiže i velika novina. Automatski menjač sa 10 stepeni prenosa, koji deli upravo sa F150. Veći broj stepena prenosa dozvoljava i kraće stepene i optimalniji prenos za sve uslove vožnje i nivoe opterećenja.
Što brže to bolje
Leo Roeks, direktor Ford Europe Performance Vehicles, nam je na kratkoj prezentaciji rekao da sve što znamo o Rangeru, možemo da zaboravimo u Raptoru, što smo i proverili na prvim vožnjama u blizini Šibenika i Zadra u Hrvatskoj. Na asfaltu, Raptor je iznenađujuće tih i udoban, mada ne i mekan i “ljuljuškav”. U poređenju sa iskustvima iz Rangera, upravljanje je za nijansu direktnije, ali kočenje znatno uverljivije.

Šta više, među čak šest raspoloživih modova vožnje, nalazi se i Sport mod namenjen za dinamičnu vožnju na asfatu, onoliko koliko fizika dozvoljava vozilu teškom 2.510 kilograma. Ubrzanje do 100 km/h sasvim je korektno za 10.6 sekundi, a putni računar je pokazao prosečnu potrošnju od 8.8 do 9 litara na 100 kilometara. Detalj na koji se treba navići je neophodnost pritiskanja sigurnosnog “klikera” na ručici menjača kada se iz položaja D želi preći u neutral, što je verovatno rešenje koje sprečava nenamerno izbacivanje menjača iz brzine. Manuelna selekcija stepena prenosa je moguća u svakom trenutku papučicama na upravljaču.
Baja sreću donosi
Međutim, svoje prave vrednosti i sposobnosti Raptor pokazuje kada se siđe sa asfalta. Pre svega, tu je selektor pogona, redukcija, blokada diferencijala i veoma efikasan HDC. A tu su i četiri moda vožnje upravo za off-road, “Grass/Gravel/Snow”, “Mud/Sand”, “Rock”, i ono što drugi nemaju “Baja”. Kao što je i uobičajeno, selekcijom moda vožnje odabire se algoritam koji reguliše rad kontrole proklizavanja, menjača, elektronike stabilnosti i motorskog kompjutera i prilagođava uslovima koje opisuje njegov naziv. A Baja mod se može koristiti uz 2H i 4H, isključuje kontrolu proklizavanja i znači maksimalne performanse.

Ovaj mod vožnje razvijen je prema potrebama takmičara na Baja 1000. A na test poligonu pokazalo se da Raptor sa povećanjem brzine zaista vrhunski upija neravnine, zadržava odličnu trakciju i precizno upravljanje. Šta više, u Baja modu, kontrola proklizavanja je isključena. U jednoj rečenici, onaj ko voli, a nađe i gde sme, može da se upusti u off-road jurnjavu i uživa. Raptor je za to napravljen. Čak su i brojni elektronski sistemi, uključujući i sistem za smanjenje mogućnosti od prevrtanja, prilagođeni upravo terenu.
Ipak po neki kompromis
Ford Raptor nije samo bogato opremljen Ranger. Ovo je posebno razvijen model, u koji je uloženo 20-30 miliona evra. Ipak, iako je i dalje sposobna radna mašina, svoje preformanse je platio određenim kompromisima. Zbog povećanja mase ojačanjima i robusnim donjim postrojem, nosivost mu je sa 1.100 kilograma smanjena na 660 kilograma. Za razliku od Rangera, Raptor umesto prikolice od 3.500 kg, može da povuče 2.500 kg. Ali i pored ovih umanjenja, “standardni” pick-upovi i sa svim svojim raspoloživim modifikacijama i adaptacijama deluju pomalo detinjasto, pa ako ne planirate da nosite palete sa ciglama, smanjenje nosivosti i nije velika mana. U salone Forda u Srbiji stići će u rano proleće sledeće godine, a cena je 49.990 evra, što znači dosta niže od najavljenih cena u zemljama zapadne Evrope.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Da li Marchionne kupuje Formulu 1?

Da li Marchionne kupuje Formulu 1? Dok sa jedne strane preti povlačenjem iz F1, ...

Otkriven novi Mercedes B Klase

Na salonu u Parizu je otkriven nova B Klasa, koja bi na novoj platformi ...

Nissan počinje sa testiranjem Easy Ride usluge 5. marta

Nissan će od 5. marta početi sa prvim javnim probnim vožnjama potpuno autonomnih taxi ...

Potpuno električni Citroen stiže 2020.

Citroenovi potpuno električni automobili neće biti zasebni modeli, već deo familije sa konvencionalno pogonjenim ...

Novi salon Suzukija na Novom Beogradu

Suzuki automobili od nedavno se mogu razgledati i kupiti u novom salonu ovlašćenog uvoznika, ...

Ford Focus pod svetlima Salona

Međunarodni Salon automobila u Beogradu je pozornica i za prvo pojavljivanje novog Ford Focusa ...