PHEV je spas za proizvođače, ali ne i za kupce

Plug-in hibridni pogon je spas za proizvođače kako bi spustili emisiju CO2, ali nije svemoguć

Foto: Ford

Znamo da u narednih godinu-dve na tržište stižu brojni modeli sa plug-in hibridnim pogonom. Kombinacijom motora sa unutrašnjim sagorevanjem, elelktromotora i baterije koja se može puniti dvojako, proizvođači su, praktično, produžili životni vek motoru sa unutrašnjim sagorevanjem sa jedne strane, a ujedno i zadovoljili norme o izduvnim gasovima. Na prvi pogled PHEV je magično vozilo, koje smanjuje emisiju CO2 od 50 do 80%, i proizvođačima skida „omču sa vrata“ koju čini plaćanje taksi na flotnu emisiju CO2 iznad propisane, a broji se u stotinama milona evra. Zahvaljujući načinu merenja, famoznom WLTP, PHEV sa lakoćom emituje samo 50 g/100km CO2, što je mnogo manje od 95g/100km, norme koja stupa na snagu 2020. i traje do 2023. Uz to, uz PHEV kupac se kvalifikuje za subvencije koje brojne razvijene zemlje odobravaju i idu do 8.000 evra. „Čudesni“ PHEV vlasniku ili korisniku vozila daje mogućnost da se vozi samo na struju, a kada potroši ono što mu baterija nudi, vozi se na SUS motor, bez potrebe da panično traži još uvek nedovoljno rasprostranjene stanice za punjenje baterija.

Foto: Porsche

Samo, na drugi pogled, PHEV nije ni blizu magije, a njegova realnost nije tako ružičasta. Za početak, PHEV (Plug-ih Hybrid Electric Vehicle) tehnologija, i pretvaranje automobila u PHEV nije ni malo jednostavno. Na primer, da bi svoj Superb pretvorila u PHEV, Škoda je morala da ugradi 620 novih delova, uključujući novi sistem za hlađenje, bateriju, kontrolnu elektroniku, gorivni sistem i ogibljenje. Kalkulacije koje su izveli nemački inženjeri kažu da modifikacija postojećeg modela u PHEV košta oko 5.000 evra, da bi on stvarno imao nisku emisiju CO2, što je više nego kompletan pogonski sistem za mali električni automobil i njegovu bateriju od 32 kWh. Već ovo znači da je PHEV u malim automobilima finansijski teško isplativ, i delotvoran je samo na većim i težim modelima. Roelant de Waard direktor za putnička vozila Ford of Europe, je na prezentaciji novog modela Ford Kuga, koji stiže i kao PHEV, rekao da PHEV ima smisla samo na većim i težim vozilima, i da je za mala vozila ovo preskupa tehnologija i donosi male benefite.

Foto: Škoda

A ekolozi već skreću pažnju i na same navike vozača, koje mogu sa sruše u vodu nisku emisiju PHEV. Jednostavno, bateriju PHEV je potrebno puniti. Ako se zaboravi, ništa strašno, vozi se na SUS motor, samo u tom slučaju, smanjeni SUS motori koji se koriste u PHEV rade pod većim opterećenjem, moraju da se bore se dodatnim kilogramima koje donose baterije i elektromotor, a emisija CO2 postaje veća nego kod pandana samo sa SUS motorom. Dosadašnja iskustva kažu da su vlasnici PHEV zaboravni, i da se više voze na benzin nego na struju.
A PHEV od „čarobnog“ udaljava i njegova cena. Analitičari tvrde da je nemoguće od kupca očekivati da podnese uvećanu cenu, i da će proizvođači morati da pokriju 60% povećanja cene kako bi prodali dovoljan volumen koji će im umanjiti flotnu emisiju CO2. Auto industrija će morati da proda jako mnogo vozila, a to znači odlične uslove za flotne kupce, pa čak i prodaju sopstvenim zaposlenima. Isto tako, proizvođači će morati da od država dobiju subvencije, kako finansijske tako i tipa dozvola za ulazak u gradsko jezgro bez takse, jeftiniji parking, i slično. Drugim rečima, kupcima je potreban motiv i opravdanje da uvećanu cenu, ako ga dobiju, analitičari smatraju da će se PHEV prodavati sam od sebe. De Waard je kao primer naveo Nemačku gde je porez na PHEV kompanijska vozila manji za 50%. Analitičari i ekolozi upozoravaju da službeno PHEV vozilo nije ekološko, ako korisnik sipa gorivo plaćajući kompanijskom karticom, umesto da ga na svoj trošak puni strujom. Upravo zbog ove pojave Holandija je povukla subvencije.
Međutim, raspoloženje države prema PHEV može preko noći da se promeni. Emilio Herrera, CEO Kia Europe, kao primer ne naveo dva primera. Holandija je 2015. bila lider u prodaji PHEV, međutim, nakon što je država ukinula izdašne subvencije za kompanijska PHEV, prodaja je pala za 95% 2017. Engleska je bila najveće evropsko tržište PHEV, ali čim je država ukinula 2.800 evra subvencije, prodaja je pala za 37%, za razliku od rasta prodaje EV za čak 93%. Doduše, ovakvom bilansu doprineli su i proizvođači koji su povukli brojne PHEV modele kako bi ispunili WLTP standarde.
A u pravu su i oni koji tvrde da subvencije dobijaju bogati, koji su uopšte u mogućnosti da kupe PHEV, pa je već pomenuta Holandija, limitirala vrednost vozila do 50.000 evra, na koje se odobrava subvencija. I tada se dogodi da je električni Jaguar I-Pace postao bestseller krajem prošle godine, pre uvođenja limita. Ipak, PHEV lagano stiče svoju popularnost, pa je 52% prodatih Porsche Panamera PHEV. Gotovo svi premijum proizvođači, BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Land Rover i Audi, već imaju ili će ubrzo imati PHEV verzije svojih većih i SUV modela, a spušta se i u manje. Šta više, Mercedes je u Frankfurtu već predstavio i PHEV kompaktne A-Klase.
Ono što se svakako može očekivati u narednom kratkoročnom periodu, da baterije u PHEV rastu, a uz njih i autonomija vožnja na struju. Očekuje se i da će baterije tehnološki napredovati, pa će autonomija biti posledica boljih, a ne većih baterija. Međutim, evidentno je i da je PHEV prelazna tehnologija sa prednostima, ali i velikim manama. Uporedo sa razvojem električnih vozila, a pogotovo infrastrukturom koja će EV učiniti jednostavnijim za upotrebu, a pogotovo duže putovanje, praktično će potreba za PHEV biti sve manja. Već koliko sledeće godine, može se dogoditi da se PHEV u Evropi bolje od EV, i da će nakon toga EV preuzeti primat.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Audi e-tron na granici perpetuum mobile

Izraz perpetuum mobile označava beskonačno kretanje. U automobilskom svetu, značio bi da vozilo beskonačno ...

Predstavljen Seat Arona

Seat je dosta pre salona u Frankfurtu, za kada je najavljena zvanična premijera, predstavio ...

Uradi sam kit za konverziju VW Bube u pick-up je “bestseller”

Volkswagen je lansirao „Novu Bubu” 1998. i oduševio mnoge ljubitelje. Iako je ovom modelu ...

Osveženi Renault Kadjar stigao u Srbiju

Osveženi Renault Kadjar sa novim motorima, počeo je da se prodaje u Srbiji Tri ...

Muke po Sauberu i Hondi

Frederic Vasseur je tek nekoliko sati na čelu tima Sauber, kao zamena za smenjenu ...

Opel Insignia GSi u Ženevi i spremna za kupce

Perjanica u opelovoj ponudi Insignia GSi stigla je u Ženevu, a uskoro počinju i ...