Nakon brojnih problema, bankrota i odustajanja, tim oko Bloodhound LSR projekta je na punom forsažu – bukvalno
Čovek će ipak pokušati da dostigne brzinu od 1.6 Maha na zemlji. Tačnije, to će biti Andy Green, pilot lovca u RAF-u, koji drži i aktuelni brzinski rekod na zemlji. Projekat Bloodhound LSR doživeo je i preživeo velike probleme, pre svega finansijske, ali su pojavili investitori spremni da podrža pokušaj postavljanje novog brzinskog rekorda.
Rezultat je da se ceo tim već 10 dana nalazi u pustinji Kalahari u Africi, gde testira Bloodhound, automobil koji bi uz pomoć kombinacije mlaznog i raketnog motora trebao dostići novi rekord. Za sada, u programu testova Bloodhound je dostigao brzinu od 537 km/h, a mlazni motor EJ200, kakav koristi lovac Eurofighter Typhoon, radio je 12 sekundi na punom forsažu.
Dostizanje novog brzinskog rekorda daleko je od jednostavnog, pa se tim suočio sa očekivanim, ali i neočekivanim problemima. Za početak, mlazni motor nije želo da startuje. Naime, nakon testova još 2017. EJ200 je vraćen u RollsRoyce gde je konzerviran i čekao je svoju novu priliku. Međutim, upravo tečnost sa voskom protiv korozije i okcidacije unutrašnjosti dragocenog turbofenskog motora stvarala je probleme sa dovodom goriva. Inženjeri su uspeli da lociraju i otklone problem, ali se pojavo novi. Naime eksterni kompresor koji služi za startovanje nije uspevao da postigne dovoljan broj obrtaja motora kako bi se startovanje obavilo u okviru normalne procedure od 60 sekundi. U pomoć je pozvana majka priroda. Bloodhound je okrenut u pravcu vetra koji je pomogao da se brže dostigne predviđeni broj obrtaja za startovanje, koje je dodatno otežano i zbog činjenice da se pustinja nalazi na 600 metara nadmorske visine, što je povoljno za postizanje rekorda, ali ne i startovanje mlaznjaka.
Za sada deluje da su svi “gremlini” smireni, motor je testiran 12 sekundi na punom potisku sa dogrevnom komorom (forsažom), a prema programu malo po malo povećavaju se brzine koje vozilo dostiže, testiraju sistemi, upravljivost i sistem za zaustavljanje koji je kombinacija vazdušnih kočnica, padobrana i disk kočnica. Timu Bloodhound LSR dosta problema stvara gotovo svakodnevni bočni vetar na stazi u pustinji. Za stazu na kojoj će biti pokušaj postavljanje rekorda, koja je kombinacija peska i zemlje zaduženo je 317 radnika, koje finansira lokalna vlada, a aluminijumski točkovi Bloodhounda u podlozi ostavljaju trag dubok oko 50 mm, kao što je i očekivano.
Pored same jurnjave za brzinskim rekordom na suvom, Bloodhound LSR projekat je značajno proširen na edukativni deo, pa učenici i studenti mašinstva, elektronike, tehnologije, aerodinamike, i ostalih komplementarnih nauka aktivno učestvuju u programi, a iz programa dobijaju vredne podatke i sakupljaju velika iskustva kroz izazov velikih brzina na kopnu.
Show Comments