Koenigsegg Freevalve tehnologija je na dobrom putu da penzioniše klasično bregasto vratilo i mehaniku razvođenja ventila
Koenigsegg Freevalve je tehnologija koja bi vrlo brzo mogla poslati klasično razvođenje ventila u penziju, značajno olakšati agregat, smanjiti ga i povećati mu efikasnost. Možda zvuči kao naučna fantastika, ali upravo prikazani Koengsegg Gemera, u sebi ima trocilindarski benzinski turbo motor od samo dve litre, 600 KS i nema bregasta vratila, njegova tehnologija može se primeniti na bio koji četvorotaktni motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
Više od jednog veka unazad za otvaranje usisnih i izduvnih ventila zadužena su bregasta vratila. Razumljivo, tokom više od 100 godina postojanja četvorotaktnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem, bregasto vratilo je evoluiralo, iz bloka motora premestilo se u glavu motora, dobilo izvesne sposobnosu varijabilnosti, ali i dalje zadržalo sve svoje mane. Bregasto vratilo sa svojim sistemom pogona, ležajeva, podmazivanja, i samim neophodnim prostorom je nužno zlo svakog četvorotaktnog motora. Motoru donosi veliku masu, ima velik broj pokretnih delova i generator je velikih gubitaka kroz frikciju i termalni bilans. Ideja da neki sistem preuzme ulogu bregastog vratila nije nova i decenijama se radilo na traženju lakšeg i efikasnijeg sistema koji će otvarati i zatvarati ventile. Iako se elektromagnet odavno činio kao idealno rešenje, ogromna za strujom je elektromagnet pretvarala u nepodobno rešenje. Još 2006. je su počele ugradnje u putničke automobile motora bez kolenastih vratila, ali u dovoljnoj meri spremne da u penziju pošalju staro, dobro i teško bregasto vratilo.
Međutim, po svemu sudeći, na pragu smo prave revolucije po pitanju razvođenja ventila koje ne samo da eliminiše bregasta vratila i njihov pogonski mehanizam, nego omogućava nezavisno upravljanje svakim ventilom pojedinačno po pitanju vremena, dubine i dužine otvaranja. Freevalve je tehnologija koju je osmislio i sa svojim timom razvio i finansirao Christian von Koenigsegg, ugradio ga u svoj hiperautomobil Gemera, ali i u malolitražni serijski 1.6 turbo za potrebe kineskog proizvođača Qoros. Sistem koristi pneumatski pogon ventila, i indirektno ubrizgavanje goriva.
Benefiti su brojni: veliko povećanje snage i obrtnog momenta, smanjenje dimenzija i mase agregata, smanjenje emsije otrova i potrošnje i prilagodljivost različitim tipovima goriva. Osnivač i vlasnik kompanije Christian von Koenigsegg dao je odlično objašnjenje principa rada i benefita Freevalve sistema, pa vredi pogledati video ispod…
Show Comments