Obično se pamte uspesi, ali se često zaboravlja na put do njih – Porsche 917 je postao legenda, ali ne baš tako lako i iz prvog pokušaja
Britanski inženjer John Horsman koji je u 85. godini preminuo u ponedeljak bio je jedan od onih čije ime se retko spominje, ali je bilo veoma cenjeno u trkačkim krugovima – i povezao sa nekim od najuspešnijih trkačkih automobila. Učestvovao je u razvoju i dvema pobedama na Le Manu Forda GT40, 1968. i 1969. godine, a kada je se tim JWA Gulf prebacio sa Forda na Porsche, Horsman je postao ključni čovek u otklanjanju velikih mana, koje je danas legendarni 917 u svojoj prvoj verziji imao.
Naravno, da ne bude zabune, idejni tvorac Porschea 917 je Ferdinand Piëch (dugogodišnji prvi čovek Volkswagen Grupe i unuk Ferdinanda Porschea), a konstrukciju je potpisao glavni inženjer Hans Mezger, međutim, ikona trka izdržljivosti nije od samog starta bila tako brilijantna – naprotiv. Horsman je značajno doprineo tome da postane nedostižni trkački automobil.
Porsche 917 sa motorom u sredini se pojavio 1969. godine i to kao evolucija modela 908. Od prvog izlaska na stazu, bio je brz, užasno brz, ali nešto je u njegovoj konstrukciji bilo jako pogrešno. Upravljivost je bla toliko očajna da su vozači odbijali da sednu za upravljač, i tražili stari 908, pogotovo na stazama sa mnogo krivina kao što je Nürburgring Nordschleife. Ispostaviće se da je Pokazaće se da je Porsche 917 prebrz za samog sebe, odnosno za svoju karoseriju.
Originalni 917 je napravljen sa izrazito dugim repom i izuzetno dobrom aerodinamikom koja je stvarala veoma male koeficijente otpora. I njegov prethodnik 908 je bio automobil sa malim otporom ali mnogo manje brz. Moćni 4.5 litarski bokser sa 12 cilindara, bio je jači od bilo čega drugog što je do tada izašlo iz Weissacha, a samim tim 917 bio najbrži trkački automobil. Koncept do tada uspešne karoserije sa malim otporom vazduha bio je odličan za ogromnu maksimalnu brzinu, ali i postao opasni neprijatelj ovog bolida. Ispod njegovog zadnjeg dela javljala se aerodinamička sila koja ga je podizala, a 917 je zapravo bio opasan, do te mere da je u njemu poginuo nemački vozač John Woolf, u prvom krugu na Le Manu 1969.
Ova velika mana 917 biće rešena tek krajem 1969. tokom testova u Austriji. Naime, JWA Gulf je dobio ugovor kojim je postao fabrički Porsche tim, i testirao je na stazi Zeltweg, kada je Horsman sasvim slučajno otkrio problem i našao rešenje. Tih dana, vazduh na stazi podno Alpa bio je pun mušica i insekata, što je omogućilo Horsmanu da otkrije čudno opstrujavanje vazduha oko zadnjeg dela – na nisko zadnjem spojleru nije bilo nijedne mušice. Obzirom da su vrlo lagani, insekti su zapravo vrlo lepo imitirali dim koji se koristi u aerotunelima kakao bi se bolje uočavalo strujanje vazduha. Horsman je u svojoj knjizi „ Racing in the Rain“ svoje otkriće: „Odmah mi je postalo jasno da do zadnjeg spojlera ne dolazi dovoljno vazduha, i da moramo da podignemo zadnji deo i dodamo male podesive spojlere na izlazne ivice zadnjih blatobrana kakao bi generisali „downforce“, i pritisnuli zadnji deo automobila na podlogu“. Od materijala i alatom koji je bio na raspolaganju na stazi Horsman i mehaničari JWA Gulf tima su napravili improvizovani i privremeni zadnji do Porschea 917, koji se pokazao kao rudimentarno rešenje problema, i poslužio kao osnova za redizajnirani 917, koji je dobo oznaku 917K. Slovo K bilo je skraćenica za Kurzheck, odnosno, kratki rep.
Porsche 917K bio je ono pravo i ušao u anale trka izdržljivosti sportskih automobila. Debtovao je 1970. na 24 časa Daytone dominantnom pobedom, i pobedi na Le Manu dva puta zaredom, 1970. i 1971. godine.
Ironija sudbine je da pobde na Le Manu nije odneo u tada tada tipičnim plavo narandžastim bojama, obzirom da JWA Gulf tim nikada nije uspeo da pobedi, nego su to učinili Hans Herrmann i Richard Attwood za austrijski tim Salzburg 1970., i Gijs van Lennep i Helmut Marko (danas specijalni savetnik u F1 timu Red Bull) za Martini International tim 1971.
Ipak plavo narandžasti 917 ušao je u legendu zahvaljujući filmu Le Mans, snimanom tokom trke 1970. u kojem Steve McQueen glumi vozača Michael Delaney, upravo u JWA Gulf bojama Porschea.
Osim Le Mana, 917K je bio dominatan u sezonama 1970 i 1971. Ferrari je pokušao da parira novim 512, ali bez mnogo uspeha a JWA tim je pobedio 1970. u sedam od 10 trka, izgubivši samo od tima Salzburg na Nürburgringu i Le Manu u 917K, i od Ferrarija u Sebringu. Sledeće 1971. godine, konkurencija Ferrarija i Alfa Romea postala je još jača, ali je konstruktora titula šampionata izdržljivosti ponovo pripala Porscheu 917K, koji je nakon te sezone bio zabranjen, a stigle su neke nove konstrukcije…
Show Comments