fbpx

Bokser motor, malo drugačiji, ima budućnost?

Taman kada pomislimo da smo sve videli po pitanju SUS motora, pojavi se neko sa potpuno drugačijim konceptom

Za američku kompaniju Achates Power malo ko je čuo a da da nije duboko u temi motora sa unutrašnji sagorevanjem. Kompaniju je osnovao James Lemke, a finansijsku podršku dao je John Walton, sin Sama Waltona, nama svakako poznatog po Wal-Mart lancu prodavnica. Ovaj deo na s ne bi previše zanimao da Achates Power ne planira da 2024. godine počne serijsku proizvodnju više nego zanimljivih motora sa unutrašnjim sagorevanjem velike snage, koji su iz osnove „izokrenuli“ sve što znamo o konstrukciji motora sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS motora).Teško da se koncept Achates Powera može jednostavno objasniti, a tek da zaintrigiramo maštu, doboljno je reći da kombinuje bokser motor, dvotaktni motor i proces samopaljenja.

Za razliku od klasične bokser konstrukcije koja na jedno kolenasto vratilo (radilicu) ima povezan parni broj cilindara, Achatesova konstrukcija (čiji koncept je otkriven još 2015. godine) koristi dva kolenasta vratila povezana sistemom zupčanika, i parove cilindara okrenute jedni prema drugima. Smeša goriva i vazduha se ubrizgava između klipova, sa širenjem gasova u procesu paljenja i sagorevanja, klipovi se udaljavaju jedan od drugog.
I tu nije kraj „drugačijeg“ razmišljanja. Achatesov bokser je dvotaktni motor, i nema ventile i sistem razvođenja, nego gorivo ulazi kroz usisne, a izlazi kroz izduvne otvore. Pored toga, nema ni svećice, a smeša se pod velikom kompresijom i uz namerno ostavljene vrele gasove pali samopaljenjem, uz podatak da koncept može koristiti i benzin i dizel. Dobru vest da je motor dvotaktni i da je svaki drugi (umesto svaki četvrti) takt radni ne umanjuje najveća mana klasičnih dvotaktnih motora – podmazivanje uljem u gorivu. Achatesov motor ima odvojen sistem podmazivanja kroz magistrale. Vazduh se do motora doprema preko mehaničkog kompresora i turbokompresora sa varijabilnom geometrijom, a posebnim sistemom izduvne eliminisan je nepoželjni efekat pumpanja motora. U sebi, ovaj motor ima upola manje delova nego klasičan četvortaktni motor.

Achates već ima projekte nekoliko verzija svog boksera i tvrdi da su primenjivi i raznim tipovima vozila – od putničkih do specijalnih vojnih vozila. Trenutno, testiranja se obavljaju sa trocilindarskom verzijom (koja u osnovi ima šest klipova) radne zapremine od 2.7 litara, ugrađenom u Ford F-150 pick up, koja ima 270 KS.
Svakako, pitanje je zbog čega se baviti ovako revolucionarnom razradom koncepta bokser SUS motora koji se koristi još od 1900. godine u brodovima i lokomotivama? Achates tvrdi da su njegovi bokseri čistiji, sa mnogo manjim termalnim gubicima, i mnogo veće specifične snage od klasičnih četvorotaktnih SUS motora. Šta više, tvrdnje idu čak do 30-50% veće efikasnosti u odnosu na ekvivalentne benzinske ili dizel motore, a da su po pitanju emisije CO2 već postignute vrlo niske vrednosti. Uz sve to, Achatesov boser je lakši i 10% jeftiniji u proizvodnji od V6 pandana sa kompesorom.
Istorija nas je naučila da su često revolucionarni projekti ostajali nedovršeni zbog nedostatka novca. Međutim, obzirom da Achates za 2024. priprema verziju za serijsku proizvodnju (u pogonima Cummins) na dizel gorivo zapremine 14.3 litre od 1.000 KS koja je već nazvana „Napredni borbeni motor“, jasno je da uz dodatno finansiranje od strane američkog vojnog budžeta i civilna verzija može sasvim lepo profitirati.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Mini Countryman – između stila i funkcionalnosti

Druga generacija Mini Countrymana predstavljena je prošle godine i napravila je korak u drugom ...

Potpisano – Hamilton ostaje u Mercedes-AMG Formula 1 timu

Da li je samo marketinški trik ili su stvarno bili teški pregovori nikada nećemo ...

Nova Toyota Land Cruiser stigla u Srbiju

Pred sam završetak godine, Toyota Srbija tržištu je ponudila novi Land Cruiser, jedan od ...

Mercedes-Benz Vision EQXX – 1000 kilometara putem

Mercedes-Benz Vision EQXX konceptno električno vozilo uspeo je da ostvari rezultat vredan pažnje – ...

Scuderia Cameron Glickenhaus se ne šali sa Lemanom

Svi skeptici da će se Scuderia Cameron Glickenhaus pojaviti na Lemanu sada su razuvereni ...

Počela prodaja nove Ford Fieste

Uporedo s početkom prodaje na najvećim evropskim tržištima, sasvim nova Ford Fiesta od 8. ...