Volkswagen se trudi da „Dieselgate“ ostavi iza sebe, a neki od najodgovornijih menadžera za skandal vratiće milione kompaniji koju su vodili

Volkswagen ni najmanje nije ponosan na „Dieselgate“ skandal iz 2015. godine sa nelegalnim softverima u dizel motorima čija jedina uloga je bila da sakriju pravu emisiju CO2 u testovima koje su sprovodili američki organi. Da se ne bavimo spekulacijama da li je politika bila umešana u ovaj skandal i ko i kako je stvarno otkrio da u motorskim elektronskim kontrolnim jedinicama dizela motora nešto nije „Po propisu“. Sakrivanje stvarne emisije je otkriveno, a Volkswagen još uvek papreno plaća kazne izrečene od strane sudova, ali se gigant u međuvremenu okrenuo budućnosti i elektrifikaciji. Pri tom, odgovor na pitanje da li je „Dieselgate“ primorao kompaniju da se posveti električnoj mobilnosti je – ne. Razvoj električnih automobila započeo je mnogo pre skandala, ali VW priznaje da je skandal samo ubrzao i dodatno motivisao razvoj EV. Samo do sada VW je već platio „ceh“ od skoro 30 milijardi evra za obeštećenja, kazne i sudske troškove, a čak ni to nije definitivna brojka.
Dok sa jedne strane VW po dosadašnjim rezultatima više nego uspešno ulazi u eru električne mobilnosti, najnovije vesti pokazuju da u Nemačkoj nema nedodirljivih čak ni u automobilskoj industriji koja je gigantski deo ukupne nemačke industrije.
Volkswagen će primiti 288 miliona evra od osiguranja, ali i od nagodbe sa četiri bivša visoka rukovodioca, za koje se smatra da su imali ponajveću odgovornost u razvoju i primeni nelegalnih softvera, a među njima su dva bivša šefa marki Volkswagen i Audi.
Prema zvaničnom saopštenju Martin Winterkorn, bivši CEO VW-a mora kompaniji da plati 11.2 miliona evra na ime odštete, dok njegov bivši kolega Rupert Stadler, tadašnji šef marke Audi mora da plati 4.1 miliona evra. Bivši izvršni šef Porschea Wolfgang Hatz platiće 1.5 miliona evra, a njegov kolega iz Audija Stefan Knirsch kompaniji mora da vrati 1 milion evra. Ostatak do pomenutog iznosa platiće D&O u kompenzacionom aranžmanu.
Iznosi koji se pominju postavljeni su na osnovi stava kompanije da je mali broj ljudi bio umešan i odgovoran za skandal, a na osnovu istraga koje su vođene po zahtevu same kompanije a sprovedene od strane advokatske firme Gleiss Lutz. Ova istraga je zaključila da Winterkorn nije bio uključen u razvoj uređaja, ali najveću odgovornost snosi po osnovi činjenice da kao prvi čovek kompanije nije ispunio svoju obavezu brige o kompaniji i poslovanju, time što pre američkim istražnim organima nije razjasnio činjenice i postupke, a na pitanja u tokom istrage nje istinito odgovarao.
Istraga je pokazala da tvrdnje Winterkorna da ništa ne zna o uređajima nije tačna, pogotovo nakon što je primio izveštaje da je kompanija pod ozbiljnim optužbama – šta više, učestvovao je u „okruglom stolu“ u leto 2015. godine, na kojem je raspravljano o mogućoj šteti koja će nastati. Tada je od strane inženjera informisan da elektronske kontrolne jedinice imaju delove i funkcije zadužene za zakonski nedozvoljene radnje. Winterkorn nije dao prioritet u daljnjoj istrazi o kakvim sistemima i postupcima se radi.

Aktuelni predsednik Volkswagen grupe Herbert Diess je potpuno oslobođen od bilo kakve odgovornosti iako je lično prisustvovao pomenutom sastanku. Istraga je pokazala da se Diess malo pre toga priključio kompaniji i nije odgovoran za rešavanje bilo kakvih problema sa američkim vlastima. Prema zaključku istrage, Diess je u tom trenutku „opravdao verovao“ rukovodstvu kompanije da će potpuno razjasniti situaciju i pokrenuti odgovarajuće postupke, što Winterkorn nije učinio. Sa svoje strane Stadler nije ispunio svoju obavezu prvog čoveka Audija i sprečio ugradnju motora sa nelegalnim softverima u vozila Aud, Porsche i VW. Ulrich Hackenberg peti bivši odgovorni rukovodilac Audija je izjavio da nije spreman na vansudsko poravnanje sa svojom bivšom kompanijom, zbog čega je nadzorni odbor marke Audi naložio pravne korake protiv Hackenberga.
Show Comments