Uz kompletnu zaštitnu opremu, vožnja motocikla je bezbednija, udobnija i zabavnija, a u novom Dmoton.rs serijalu bavićemo se elementma zaštitne opreme
Sezona vožnje dvotočkaša u punom je jeku, ali pored uživanja vožnja svakog motocikla donosi i izvestan, ali i evidentan rizik. Uz kompletnu zaštitnu opremu, vožnja motocikla je bezbednija, udobnija i zabavnija, a mi ćemo se u Dmoton.rs serijalu baviti elementma zaštitne opreme, njihovom ulogom, ali i osnovnim informacijama koje pomažu pri nabavci opreme. U prvom delu krećemo od zaštite glave, koja je, kod motociklista često regija lakših ili težih povreda.
Kaciga na motociklu nije jedini, ali je svakako jedan od glavnih i najvažnijih delova sigurnosne moto opreme. Statistika kaže da je kaciga samo u 2015. motociklistima spasla 1772 života, a da je moglo biti spašeno još 740 da su vozači i putnici nosili adekvatne kacige.
Kako kaciga obavlja svoj posao?
Osnovni zadatak kacige je zaštita glave i lica vozača, tokom vožnje od vetra, prašine i udaraca od kamenja, insekata ili drugih letećih objekata. U slučaju pada, kaciga treba da pruži maksimalnu zaštitu od udarca i ogrebotina. A kako i čime to radi? Konstrukciju moto kacige možemo podeliti u šest osnovnih elemenata:
– Spoljnja oplata je kruta, izrađena je od livene plastike kod jeftinijih modela, ili od polikabonata i kombinacije karbona i kevlara kod skupljih modela. Uloga oplate je da maksimalno zaštiti od udarca i trenja u slučaju pada, i udarca letećih objekata u toku vožnje. Vrhunski proizvođači tokom razvoja i testiranja spoljnje oplate posvećuju veliku pažnju obliku kacige, kako bi pri najčešćem broju udaraca već svojim oblikom razložila i smanjila kinetičku silu koja nastaje, i isto tako, aerodinamički optimizovanim oblikom smanjila otpore vazduha pri velikim brzinama i time umanjila opterećenje na mišiće vrata kao i šum vetra
– Apsorbujuća postava je prvi sloj postavljen na oplatu. Najčešće je izrađena od ekspandovanog polistirena, a osnovna uloga joj je dana sebe primi i amortizuje udarac, i spreči prenos kinetičke energije na glavu vozača. Kvalitetniji modeli kaciga imaju unutrašnju oplatu od dve vrste materijala, radi bolje zaštite
– Unutrašnja postava je u direktnom kontaktu sa glavom i obezbeđuje udobnost. Najčešće je dvoslojna i može se izvaditi iz kacige radi pranja
– Sistem kopčanja drži kacigu na glavi vozača i obzirom da se nalazi ispod brade, zateže se toliko da se između brade i trake mogu provući najviše dva prsta. Sistem kopčanja mora biti siguran, jednostavan za zakopčavanje, ali isto tako i otkopčavanje. Gurtna mora bit od udobnog materijala kako ne bi grebala kožu ili izazivala iritaciju
– Ventilacioni otvori su takođe veoma važan elemenat moto kacige, pogotovo full face modela. Vozaču donosi udobnost i sprečavaju znojenje cirkulacijom vazduha, a ujedno sprečavaju zamagljivanje i stvaranje kondenzacije. Kod kvalitetnijih modela, ventilacioni otvori se mogu otvarati i zatvarati i time prilagoditi uslovima vožnje.
– Vizir štiti oči i lice vozača od vetra, prašine, buba i letećih objekata, i zaslepljivanja od sunca. Kod kvalitetnijih modela može se skidati radi čišćenja ili zamene drugim.
– Umetci za obraze su deo full face i modularnih kaciga. Potpuno naležu na lice i donose dodatnu bezbednost u slučaju udarca. Moraju imati mogućnost skidanja radi pranja.
Koji su osnovni modeli kaciga?
Prema obliku i konstrukciji, a samim tim i nameni, postoji šest osnovnih tipova moto kaciga:
– Full face kaciga– smatra se najbezbednijim tipom moto kacige. Potpuno štiti glavu, lice i bradu. Štitnik brade je izuzetno bitan, obzirom da upravo vilica i brada doživljavaju 50% najjačih udaraca prilikom pada. Bez obzira na tip motora koji se vozi, full face kaciga je uvek najbolji i najbezbedniji izbor .
– Modularna kaciga imaju štitnik brade, ali se on zajedno sa vizirom može podići. Ovaj tip kacige donosi nešto veći nivo konfora time što se lice potpuno izlaže vazduhu bez potrebe da se skida kaciga.
– Open face ili jet kaciga najčešći je izbor vozača skutera i tipično ima velik vizir koji pokriva celo lice. Iako donosi udobnost u vožnji, pogotovo pri visokim temperaturama vazduha, open face kaciga ne donosi isti nivo zaštite lica, a pogotovo brade, a tokom vožnje ima i izraženiji šum vetra, pa je dobar izbor za vožnje pri nižim brzinama i vožnju u gradu, obzirom da pruža odličnu preglednost. Pri izboru treba potražiti ovakvu kacigu sa ugrađenim štitnikom od sunca.
– Dual sport kaciga je kombinacija full face i modularne konstrukcije. Karakteriše je izražena i robusna zaštita brade, šilt/štitnik od udarca čelom u volan ili zemlju, i izrazito velik vizir preko celog lica, koji može da se podiže i spušta, kao i potpuno skida kako bi bio zamenjen naočarima. Dual sport kaciga najčešće se koristi za moto-kros i off-road vožnju.
– Off-road kaciga najčešće je dual sport model, samo bez vizira i koristi se u kombinaciji sa zaštitnim naočarima. Izražena je robusna zaštita brade, kao i šilt/štitnik od udarca čelom u volan ili zemlju. Ove kacige su najčešći izbor pasioniranih moto-kros i off-road vozača i takmičara u ovim disciplinama.
– Polu kacige pružaju najmanji nivo zaštite, glave, a pogotovo lica, i obavezno se koriste u kombinaciji sa zaštitnim naočarima.
U narednom nastavku bavićemo se veoma važnim aspektom bezbedne i udobne vožnje motocikla, to je najčešća nedoumica prilikom kupovine kacige – kako odabrati adekvatan model i veličinu kacige?
Show Comments