I Jaguar Land Rover je ušao u razvoj i ispitivanja hidrogena kao čistog pogona bliske budućnosti
Situacija postaje sve jasnija – u neumitno sve bližoj budućnosti, točkove vozila pokretaće elektromotor umesto motora sa unutrašnjim sagorevanjem, električnom energijom će se napajati iz neke vrste baterije, ali ostaje otvoreno pitanje ko i kako će proizvoditi struju. Iako se, zapravo, već decenijama razmišlja o vodoniku kao potencijalnom potpuno čistom izvoru energije, hidrogen je još uvek jako daleko od komercijalne upotrebe zbog nekoliko velikih mana, uključujući ogromnu energiju za njegovi proizvodnju i svakako opasnost skladištenja pod visokim pritiskom.
Međutim, proizvođači automobila koji se sve više odriču tradicionalnih benzinskih i dizel pogona sa unutrašnjim sagorevanjem, ne odustaju od hidrogena i gorivnih ćelija, koje evidentno vide kao svetlo na kraju tunela koji se zove nulta emisija.
I Jaguar Land Rover, koji je hrabro objavio da već od 2025. postaje potpuno električna kompanija, ne vidi jedino rešenje u elektro automobilima sa baterijama koje se pune na eksternim izvorima. JLR je objavio da će ove godne početi testove sa dva prototipa Defendera sa gorivim ćelijama i hidrogenom kao gorivom.
Prema animacijama koje je JLR objavio, Defenderi će imati dva rezervoara hidrogena pod visokim pritiskom, bateriju koja podržava rad gorivne ćelije i omogućava rekuperaciju električne energije pri kočenju, a gorivna ćelija smeštena je na mestu gde se inače nalazi motor sa unutrašnjim sagorevanjem, sa velikim uvodnikom vazduha neophodnog za proces reakcije sa vodonikom. Pogon točkova je elektromotor snage koju proizvođač nije otkrio.
Vrlo pojednostavljeno, princip rada je sledeći: u gorivnoj ćeliji se mešaju hidrogen iz rezervoara vazduh, a reakcija između između vodonika i kiseonika koji se nalazi u vazduhu stvara energiju koja se pretvara u struju i vodu, koja je produkt sagorevanja umesto otrovnih izduvnih gasova.
Pogonska postavka koju je prikazao JLR uglavnom je identična pogonu koji koristi Toyota u svom serijskom modelu Mirai, ali još uvek najveća prepreka hidrogena kao goriva je odsustvo infrastrukture i stanica za punjenje, iako su predviđanja i najave da će intenzivno graditi punionice hidrogena.
Ova dva hidrogenska Defendera neće biti prvi elektrifikovani JLR modeli. Pored blagih hibrida koji pomažu u pogonu i smanjenju potrošnje, Land Rover nudi i P400e model, plug-in hibrid sa 2.0 turbo benzincem i elektromotorom koji u kombinaciji Defender pokreću sa skoro 400 KS i 650 Nm maksimalnog obrtnog momenta, donoseći mu odlične performanse i malu potrošnju uz mogućnost vožnje oko 40 kilometara samo na struju iz baterije od 19.2 kWh.
Show Comments