fbpx

Test: Volvo XC60 T8 Recharge – moćni plug in

Šta se dogodi kada Volvo u svoj SUV XC60 ubaci benzinac sa dva kompresora, elektromotor i bateriju?

Pre samo godinu dana pojam Recharge na verzijama SUV-a Volvo XC60 nije postojao, ali najava da švedska marka radikalno menja svoju strategiju jeste. Ne samo da je izdvojila od matične marke potpuno novu, nazvala je Polestar i dodelila joj ulogu proizvođača električnih automobila visokih performansi, nego je i svom osnovnom biznisu dodelila promenjenu ulogu. Da se Volvo odrekao razvoja dizel motora znamo odavno, ali da već 2025. godine planira da polovina proizvodnje i prodaje budu potpuno električna vozila, malo je drugačija priča, a vodi ka potpunom prelasku na EV već do 2030. godine.
Šveđani su tako odlučili, a kao prelazno rešenje kupcima ponudili Recharge, porodicu svojih modela sa plug-in hibridnim pogonom, koji imaju izvesnu autonomiju i kao čisto električna vozila, koja, barem u teoriji, sa jednim punjenjem na kućnoj utičnici donose dovoljno autonomije za odlazak do posla i povratak kući vozeći samo na struju.
Kao što pomenusmo, Recharge je novina za ponudu koja je deklarisana kao 2021. godište, i sasvim zgodno se uklopila činjenica da je za 2021. SUV XC60 formalno restilizovan, a u paketu promocije osveženog modela pojavile se su se dve hibridne verzije T6 i T8 Recharge. Kažemo formalno restilizovan, obzirom da, ako uopšte postoje, uobičajene novine tipa promenjenih svetlosnih grupa i odbojnika, teško da su vidljive.
Volvo XC60 i dalje je na skraćenoj mehaničkoj platformi većeg XC90, sa identičnim 4×4 pogonom, i taj podatak uopšte nije loša vest. Provereni mehanički deo upakovan je u 4,68m dugu karoseriju (21cm kraću od XC90), vizuelno prilično nalik većem SUV pandanu iz kuće, a to je i dobra i loša vest.

XC60 definitivno odlično izgleda, dobro izbalansiranih proporcija i odnosa metala i stakla. Šta više, čak deluje manje nego što stvarno jeste, a u isto vreme zadržava dostojanstven stav toliko tipičan za Volvo. I zbog toga ga poštujemo i nadamo se da će ostati dosledan u svom svedenom stilu.
Volvo je premijum brend što podrazumeva i premijum cene, za koje kupac ima svako pravo da mnogo očekuje. XC60 se po pitanju enterijera bogato odužuje za svoju cenu. Dobro, ne potpuno originalnim dizajnom enterijera. Praktično, celog smo ga videli i u V90 i XC90, ali zato enterijerom kojem se malo toga može zameriti. R Design paket opreme nije najviši i blago se okreće ka sportskom, ali svakako je visok, i u osnovi, postoji samo jedan viši – Inscription. Jedina stvarno vidljiva novina je nova mala ručica menjača, koju treba dva puta povući ili pogurati da bi se selektovao željeni pogon.
Pre svega, ponuda prostora je odlična iako XC60, spolja, nije preterano velik. Prednja sedišta su bogato dimenzionisana i vrhunske ergonomije sa brojnim podešavanjima, tako da se mogu prilagoditi svakoj konstituciji vozača ili suvozača.
Zadnja klupa ni po čemu ne zaostaje za prednjim sedištima ni po pitanju udobnosti ni ponudi prostora za noge i glave, pa XC60 sa lakoćom nudi udobno i dugo putovanje za četiri odrasle i nadprosečno visoke osobe.
Uz nadaleko poznati fokus i inovativnost Volvoa u pravcu bezbednosti, funkcionalnost nije otišla u drugi plan. Prostora za odlaganje sitnica je sasvim dovoljno, a tu je 505 litara prtljažnika, sa jednostavnim preklapanjem naslona zadnje klupe čime se dobija potpuno ravna površina prtljažnog prostora od 1.395 litara.
Armaturu, otvore ventilacije, digitalnu instrument tablu i višenamenski ekran smo već upoznali u ranije pomenutim modelima, ali to ništa ne umanjuje njihov kvalitet. Digitalna instument tabla od 12,3” je sjajna, pregledna i odlično čitljiva pri svakom osvetljenju, a dodatno olakšanje je i HUD.
Instrumentima društvo pravi i 9” uspravni višenamenski ekran osetljiv na dodir visoke rezolucije, sa velikim brojem funkcija, obzirom da je XC60 oslobođen većine mehaničkih prekidača. Razumljivo, tu su Apple CarPlay i Android Auto konekcije, a softver uređaja je malo dorađen, pa je korišćenje još intuitivnije. Međutim, Volvo XC60 uz svoj “Sensus” i dalje ne spada među modele sa najbržim, a pogotovo ne najjednostavnijim za upotrebu multimedijalnim i navigacionim sistemom, iako se svaka nedoumica u korišćenju otklanja privikavanjem i upoznavanjem.
Šta više, postoji najava da će za 2022. godinu biti zamenjen novom, na Googleu baziranom platformom. Sa svoje strane, 360° kamera je među (skupim) opcijama i ide uz “Paket parkiranja”, ali svakako je uz dodatne senzore dobrodošla za čuvanje skupocenog vozila od oštećenja. Bowers&Wilkins audio sistem je doživljaj za sebe, kako zvukom tako i dizajnom zvučnika smeštenih u vrata i na armaturu, a ruku na srce i cenom na spisku dodatne opreme.
Kada se zaokruže utisci o enterijeru Volva XC60 T8 Recharge zaključci su jednostavni i jasni – sve je pedantno, uredno, precizno i organizovano uz dovoljno prostora. Međutim, činjenica je i da ovaj model nakon četiri godine (pojavio se 2017.) ne spada u sam vrh sa high-tec novotarijama sa gigantskim ekranima i komandama pokretom, što je je možda mana, ali možda i vrlina za one koji nisu oduševljeni onime što je već došlo ili tek dolazi u premijum segment. Konačno, Volvo je uvek naginjao i prema klasici u stilu, pa nema racionalnog razloga da to ne radi i u buduće.
Ono što je zapravo novo, najnovije u XC60 T8 Recharge je pogon. Kao i što je uobičajeno za plug-in hibrid, govorimo o postavci sa dva motora, baterijom i mogućnošću punjenja baterije na kućnoj utičnici. Samo, u slučaju XC60 T8 Recharge govorimo o ozbiljnoj količini snage koju je sposoban da isporuči na sva četiri točka. Benzinski motor je četvorocilindraš radne zapremine od 2.0 litre, sa dva kompresora – mehaničkim i turbokompresorom, koji već sam za sebe izaziva poštovanje sa svojih 303 KS i 400 Nm obrtnog momenta od 2.000 o/min. Njemu se pridružuje i elektromotor na zadnjoj osovini sa 88 KS i 240 Nm koje isporučuje od 0 do 3.000 o/min. U ukupnom bilansu Volvo XC60 T8 Recharge ima 390, a po nekim podacima 392 KS i maksimalno 690 Nm, za čiji prenos do točkova je zadužen osmostepeni automatski menjač.
Ako se pitate kako ovaj SUV ubrzava – odgovor je munjevito. Do 100 km/h stiže za 5.5 sekundi, između ostalog zahvaljujući činjenici da pogonom na svim točkovima obezbeđuje odličnu trakciju. Šta više, nije impresivno samo ubrzanje iz mesta nego iz praktično svih režima brzine vožnje, što je evidentna potvrda da u pogonskoj grupi uvek ima rezerve snage. E sad, ako pitate da li je Volvo XC60 T8 Recharge brz – odgovor je “onako”. Prema odluci kompanije, a koju prate i brojne druge marke, maksimalna brzina je ograničena na “samo” 180 km/h. Da li je to razočarenje? Nije, nigde se više legalno ne smeju razviti čak ni te brzine, osim na pojedinim delovima nemačkih autoputeva, kojih je zapravo sve manje.
Sa druge strane, da li je SUV sa skoro 400 KS beskompromisna jurilica? Ne, nije, uz opciono adaptivno vazdušno ogibljenje, XC60 T8 Recharge je vrlo udoban i tih automobil, koji je, “eto tako”, sposoban da munjevito ubrzava. Međutim, to što je udoban ne znači da se ljulja i naginje kao brod u svakoj krivini. Odlično je Volvo odmerio balans između dinamičnosti i udobnosti, pa u ovom vozilu mogu uživati i penzioneri i a i oni sa skroz drugog kraja potreba za oštrom vožnjom.
Kada ga već ima, postavlja se i pitanje elektro pogona i njegove upotrebljivosti. Vozač može odabrati jedan od pet modova vožnje, pa bi u nekom od njih trebao biti stalno na elektro pogonu, barem dok u bateriji od 11.6 kWh ima struje. Da, može se voziti 30-ak kilometara na struju, može se ubrzati do obećanih 130 km/h, takođe na struju, ali u praksi, iole jači pritisak na papučicu gasa u pomoć pozvati benzinski motor. To znači da vožnja na struju traži pažljivu vožnju, i naravno premisu da ste bateriju napunili, obzirom da se u vožnji ne dopunjava. Ovo drugo je manji problem u dvorištu ili u garaži, ali prvi deo je teže ispuniti, ponajpre zbog želje da se svaki put malo jače pritisne gas uz saznanje koliko “konja” se ima na raspolaganju.

Volvo XC60 T8 Recharge je poprilično masivan – gotovo 2.100 kg masa je praznog vozila, što se u vožnji ne oseti. Upravljanje je direktno, a odziv na upravljač brz i precizan. Šta više, kada kažemo da je u gradskoj vožnji potrošnja oko 10 l/100 km, a na autoputu oko 9 l/100 km, zvuči mnogo, ali ako se zna snaga pogona, to je sasvim umereno. I u osnovi, čini nam se da je pravi benefit poprilično složenog, skupog i teškog plug-in hibridnog sistema upravo taj – razumna potrošnja. Inače, teško da ćete se ovajditi od vožnje na struju.
Na kraju, elektirfikacija i uvođenje hibrida i plug in hibrida je po mnogima donelo beskorisno komplikovanje pogona i astronomske cene. U slučaju Volvoa XC60 T8 Recharge nije baš tako. Performanse, vozna dinamika i udobnost su odlični. Cena testiranog modela od 65.990 evra, u vreme kada se proizvođači automobila gađaju desetinama hiljada evra kao kokicama, i nije tako strašna u odnosu na ono što se dobije.

Uz to, kupac ima pravo i na subvenciju u iznosu od 2.500 evra za hibridni pogon, ali samo ako ispuni uslove nadležnog ministarstva i ima strpljenja da ga ostvari. Pored toga, spisak dodatne opreme testiranog vozila je dug i skup, pa se samo na vazdušnom ogibljenju i audio sistemu može dobrano uštedeti. Na kraju, uvoznik švedske marke ume vrlo prijatno da povremeno iznenadi više nego atraktivnim cenama, pa ako se već odluči za Volvo, vredi imati strpljenja.

Model

Volvo XC60 T8 Recharge R Design

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.688/ 1.902/ 1.658
Međuosovinski razmak (mm)

2.865

Masa vozila praznog (kg.)

2.094

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.660

Zapremina prtljažnog prostora (l)

505

Pogon

Plug in hibrid/ Benzinski

Gorivo Benzin
Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.969

Snaga pri o/ min. (KS) 303 / 6.000 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 400 od 2.200 do 4.800 o/min

Elektromotor

Snaga pri o/ min. (KS)

88KS pri 7.000 o/min

Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm)

240 Nm do 0 do 3.000 o/min

Ukupan maksimalni pogon/obr. moment

392 KS / 640 Nm

Menjač

Automatski 8 brzina

Ubrzanje 0-100 km/h

5.5

Maksimalna brzina km/h

180

Prosečna potrošnja na testu l

9.4

Cena testiranog modela 65.990 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Sezona salona: New York International Auto show

U New Yorku je 14. aprila otvoren međunarodni salon automobila. Iako su decenijama premijere ...

Lamborghini Urus SE je uzbudljivi PHEV

Lamborghini Urus SE je uzbudljivi PHEV sa preko 800 KS, baterijom od 25 kWh ...

Tavares vodi Stellantis i dobro zarađuje

Tavares vodi Stellantis i dobro zarađuje, a uz dobre rezultate, “plata” mu je povećana ...

Toyota Yaris prešla granicu od 10 miliona prodatih primeraka

Višestruko nagrađivan i uvek popularan, model Toyota Yaris dostigao je brojku od 10 miliona ...

Peugeot 208 izabran za „Car of the Year 2020“

Iako je salon u Ženevi otkazan, pod svodovima Palexpa gde se automobili ipak nalaze,  ...

Šesta generacija Opel Corse stigla je u Srbiju!

Šesta generacija Opel Corse predstavljena u Srbiji, a startuje sa cenom od 12.490 evra ...