U moru modela koji su evolucija nekog drugog modela Mercedes-Benz je ponudio GLB deklarisan kao porodični SUV
Rade to svi, a radi i Mercedes-Benz – od jednog osnovnog modela pravi evolucije kako bi pridobio kupce koje osnovni model ne zadovoljava. B Klasa potpuno jasno je definisana kao nepretenciozni, ali udobni monovolumen premijum segmenta. U nastavku, ako je od kompaktne A Klase mogao da nastane kompaktni crossover GLA, zašto i od B-Klase ne bi mogao da nastane…porodični SUV!?
Upravo tako Mercedes-Benz opisuje GLB, kao porodični SUV. Zapravo, možemo a i ne moramo da se pitamo zbog čega je ovom jednozapreminskom modelu dodeljena oznaka G od „Gelandwagen“, odnosno “Terensko vozilo”. Odgovor bi bio najverovatnije zbog globalne mode koja je Gelandwagen pretvorila u segment popularniji od svega ostalog.
Ruku na srce, oznaka i deklarisana segmentna pripadnost su jedno a stvarnost nešto drugo. Deluje da se Mercedes-Benz potrudio da kupcima ponudi model koji u osnovi nema konkurenta. Čime? Odnosom gabarita i broja sedišta, a ne pukom atraktivnošću karoserije. Mercedes GLB se mora sagledati iz aspekta koji je jedno vreme bio vrlo aktuelan pre više od 20 godina. Brojni proizvođači su pokušali, manje ili više uspešno, da kupcima ponude što kompaktniji model koji će imati tri reda sedišta. Verovatno se danas retki sećaju sa kakvim ushićenjem je Opel promovisao prvu generaciju Zafire, stavljajući akcenat na činjenicu da je sedmosed, i da se dodatni treći red sedišta (odnosno dva odvojena pomoćna sedišta) brzo i lako stavlja u funkciju, ili “potapa” u pod prtljažnika za par desetina sekundi. Čak su predstavnici Opela imali treninge i normu za koje vreme treba da “aktiviraju” ili “deaktiviraju” ova sedišta i to demonstriraju nama novinarima. U osnovi, nikada nije bio problem dodati udobniji ili manje udoban treći red sedišta, u model od pet metara kao što je to Mercedes uradio u nekadašnjoj GL, a današnjoj GLS Klasi. problem nastaje kada se od spolja kompaktnog modela želi napraviti upotrebljiv sedmosed.
Mercedes GLB je dobio zadatak da pomiri dimenzije i kapacitet putnika. Koliko je to zapravo? Duži je za nekih 20-ak centimetara od B Klase, i GLA (koji su praktično iste dužine), ali gotovo identične dužine sa GLC i gotovo identičnog međuosovinskog razmaka. U brojkama, Mercedes GLB dug je 4.634 mm, a međuosovinski razmak od 2.829 je poprilično velik u odnosu na karoseriju, pa su konsekventno prepusti preko točkova vrlo kratki. Definitivno, po osnovi gabarita GLB može da dobije klasifikaciju kompaktnog modela koji se još uvek lako snalazi u gradu i na parkinzima. Samo, čemu dva modela dimenzija gotovo u milimetar istih?
Zbog čega GLC jednostavno nije dobio treći red sedišta? Najverovatnije zbog stila i imidža ponajviše, i činjenice da GLC i GLB ne “gađaju” iste kupce. Mercedes GLB je dobio gotovo vertikalan C stub u ravan krov kako bi se u poslednjih metar karoserije obezbedio prostor za treći red sedišta, ili nešto veći prtljažnik. Tek da se ne zaboravi, GLB deklerativno i nije sedmosed – treći red sedišta je dodatna oprema uz doplatu. Zapravo, ako dobro tumačimo ideju Mercedesa, GLB je namenjen kupcima koji funkcionalnost stavljaju ispred dinamičnosti, a to žele u premijum paketu. GLB jeste porodični monovolumen dosta klasičnog i svedenog dizajna karoserije sa malo crossover začina, koji će zadovoljiti i mnogobrojniju porodicu od prosečno uobičajene.
Ponuda prostora u kabini definitivno je odlična. Kao prvo pristup u kabinu je kroz ozbiljno predimenzionisana vrata koja se široko otvaraju, a kada su zatvorena, svojim donjim delom podvlače se pod pragove vozila, koji uvek ostaju čisti. Sjajno!
I još jednom Mercedes GLB osvaja “Sjajno!” – za vozačevo sedište. Zahvaljujući dugom hodu po visini vozač može da bira da li želi da sedi nisko, kao u limuzini, ili visoko kao u SUV-u. Isto tako, za upravljačem će biti lepo i ekstremno visokim i ekstremno niskim vozačima.
Drugi, u slučaju testiranog vozila, srednji red sedišta je ono što čini razliku. Da bi otvorio mogućnost za treći red, uzdužno je pomičan – 90 mm unapred ili 50 mm unazad u odnosu na standardnu poziciju. Kada je na svom mestu nudi dobru ponudu za kolena, kada je pomaknut unazad, odličnu, ali kada je u maksimalnom prednjem položaju vrlo malo. Prostora za glave u svakom slučaju ima uvek, a uz podesiv nagib naslona može se vrlo udobno putovati, uz mogućnost nezavisnog preklapanja srednjeg dela naslona, što je praktično za transport dužih predmeta kao što su skije.
E sad, opcioni treći red – govorimo o dva sedišta, koja se nezavisno stavljaju u funkciju. Fabrika tvrdi da se na njima mogu voziti osobe do 165 cm visine. To možemo uzeti kao tačno, ali famozni treći red je zapravo isključivo za decu. Šta više tu je i Isofix sistem kopči za dečija sedišta. Ipak, ono što se ne može osporiti su brojne i praktične mogućnosti kombinacija i prilagođavanja između sedenja i prevoza robe.
Prtljažnik je zahvaljujući ravnom krovu ogroman. Do visine prozora već je minimalno 580 litara. Naravno, kada su u funkciji sedišta od njega ne ostane skoro pa ništa, ali uvek se može iskombinovati sa jednim sedištem u funkciji.
Zanimljivo i korisno je rešenje ostave za pokrivač prtljažnika koji se u slučaju korišćenja svih sedišta ne mora ostaviti kod kuće, nego je uredno spakovan i zaštićen. Zapravo, sva ova silna priča o sedištima i jeste srž GLB – porodična funkcionalnost i modularnost.
U enterijeru GLB stilom, materijalima i detaljima ne donosi ništa što već nismo videli u modelima koji su članovi porodice nastale od A-Klase i B-Klase. Ne kritikujemo ali konstatujemo – gornji deo armature je u skladu sa premijum segmentom Mercedesa po pitanju materijala i forme, ali donji deo iste te armature je plastika koja, za premijum marku i cenu, deluje poprilično jeftino.
Kao i A-Klasa, B-Klasa, GLA, CLA i ostali „rođaci” i GLB može da se pohvali “digitalom”. Standna su dva ekrana od 7”, dok uz više pakete opreme idu dva ekrana od 10” smeštrena pod zajedničko staklo tako da deluju kao jedan. Oni koji vole živahnu grafiku sa mnogo boja i podataka a i brojnim opcijama, uživaće u MBUX sistemu isto kao i prvog dana kada se pojavio pre nekih tri ili više godina.
Odličan je ovo sistem, sa komandama ili na upravljaču ili “Touchpad”-u laptop stilu na centralnom grebenu. Da, treba malo vremena i istraživanja pa da se komade i tražene funkcije nađu “iz cuga”, ali kad se “navežba”, sistem odlično radi.
Visoka rezolucija slike, bekonačan niz podataka i podešavanja su na raspolaganju vozaču ili suvozaču. Samo, pri konfigurisanju vozila treba obratiti pažnju šta će u MBUX-u sve biti otključano i dostupno, kao što je to, na primer, navigacija, koja se doplaćuje.
Od motorizacije, za GLB nije pripremljeno previše toga – jedan dizel i dva benzinca, ali sa dosta izbora nivoa snage. Dizel je u sva tri slučaja dvolitarski sa 116, 150 ili 190KS. Benzinac je 1.3 sa 136 ili 163 KS, dok je dvolitarski benzinac rezervsan za 224 ili čak 306 KS u AMG GLB 35 4Matic verziji. Osim za GLB 35 gde je standardni, 4Matic pogon je opcija, ali nije na raspolaganju za najslabiji dizel i najslabiji benzinac. Osim uz najslabije motore uz koje ide sedmostepeni automatski menjač, za sve ostale agregate standardan je osmostepeni 8G-DCT menjač sa dvostrukom spojnicom.
Testirani GLB 200d sa prednjim pogonom bi se mogao smestiti u donji deo zlatne sredine. Skromnim kirensom od tla od 135 mm i pogonom na prednjoj osovini, GLB je poprilično daleko od “Gelandwagena”, ali moda je moda. Isto tako ni hromirani štitnici donjih delova odbojnika nisu tu da štite od stenja i kamenja nego da budu lepi.
Ono što je činjenica, u vožnji je Mercedes GLB savršeno ukomponovan u svoju namenu porodičnog monovolumena. Tiho, udobno, nenametljivo. Progresivni upravljač je savršeno odmeren da upravljanje ovim vozilom bude precizno, ali ne i zamorno direktno, pa je vožnja u gradu ili na otvorenom putu pojednako komforna. Dvolitarski turbodizel svojih maksimalnih 150 KS ima već od 3.200 o/min, a 320 Nm već od 1.400 o/min, pa uz velik broj stepeni prenosa menjača ne iznenađuje što je ubrzanje iz mesta oštro, a sprint do 100 za manje od 10 sekundi. Za Mercedes, GLB sa 1.600 kilograma mase praznog vozila spada u “laku kategoriju”.
Ne iznenađuje ni ekonomičnost obzirom na odličnu aerodinamiku koju ovaj pomalo kockasti crossover ima – na otvorenom putu 5.5 l/100 km je sasvim dovoljno. Ipak ono što iznenađuje je činjenica da 8G-DCT ume ponekad da bude “zbunjen” kada se želi naglo ubrzati sa male brzine. Isto tako, za Mercedes od kojega očekujemo samo najbolje, iznenađuje činjenica da elektronika menjača ponekad zaboravi da odvoji spojnice kada se vozilo zaustavlja, pa se stvori utisak kao kad se zaboravi pritisnuti kvačilo kod manuelnog menjača, a vozilo u brzini jako uspori. Ništa strašno i dramatično, i ne znamo da li se dešava samo kod vozila koje je bilo na testu, ali od premijuma očekujemo premijum.
Generalno, Mercedes GLB nije tvrdo trimovan, i u prvoj ugradnji postavljen je na visokoprofilne pneumatike, pa se u krivinama malo više naginje, ali se ne ljulja neprijatno, tako da ovi nagibi ne stvaraju nelagodu. Iako nema pogon na svim točkovima, na uzbrdici sa podlogom sa lošijim prijanjanjem, pokazalo se da kontrola proklizavanja odlično radi svoj posao. Točkovi uspevaju da prenesu adekvatnu snagu motora na podlogu i bez suvišnog proklizavanja ili prekida snage pokrenu vozilo iz mesta.
Za pohvalu je i odlična preglednost iz vozila kroz velike staklene površine, pogotovo ako se vozač odluči za povišenu i uspravnu “SUV” poziciju sedenja. Barem nama je i najudobniju za dug put, tim pre što sa jedni punim rezervoarom goriva od 52 litre, Mercedes GLB 200d ima autonomiju od blizu 1.000 kilometara.
Ako nam je na početku delovalo potpuno besmisleno postojanje GLB pored svega već postojećeg, na kraju moramo da promenimo mišljenje i priznamo sopstvenu zabludu. Pristalice svedenog, jednostavnog dizajna karoserije i funkcionalne i udobne unutrašnjost naći će nešto sto drugi modeli u ponudi Mercedesa ali i drugih ne postoji. Ne previše veliko, ali prostrano, modularno i udobno vozilo, koje može biti i sedmosed. Eventualni pandan Mercedesa GLB mogao bi biti Land Rover Discovery Sport, ali i to samo delom, pa se ispostavlja da je GLB ponudom trećeg reda sedišta jedinstven. Cenama, Mercedes GLB startuje od 44.100 evra za beninski verziju GLB180. Cena testiranog, odlično opremljenog modela GLB 200d je 52.941,60 evro.
Model |
Mercedes-Benz GLB 200d |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.634/ 1.834/ 1.685 |
Međuosovinski razmak (mm) |
2.829 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1.605 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
2.195 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
570/1.805 |
Motor |
Dizel |
Gorivo |
Dizel |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) |
1.951 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 150 / 3.500 – 4.440 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 340 od 1.400 do 2.600 o/min |
Menjač | DCT 8 brzina |
Ubrzanje 0-100 km/h |
9.0 |
Maksimalna brzina km/h |
204 |
Prosečna potrošnja na testu l |
6.1 |
Cena testiranog modela od* | 52.941,60 evra |
Show Comments