fbpx

Test: Mercedes GLA 200d – veliki zaokret naspram prethodnika

Novom generacijom GLA Mercedes je otišao sa terena na kojem je bio i na koji su došli drugi

Mercedes-Benz je verovatno sam sebe iznenadio prodajom prve generacije GLA. Realno, u nju nje previše uložio, ali je nakon preko milion prodatih komada dobro zaradio. Da, od 2014. kada se pojavio prvi GLA, prodato je preko milion komada. A recept za nastanak crossovera bio je jednostavan, već razvijena platforma A klase, dodatno je komercijalizovana.

Te 2014. godine rodio se lepuškasti hatchback, malo povišen i „terenski“ ušminkan, i pogodio ukus kupaca, uprkos relativno skromnoj upotrebljivosti i pomalo čudnoj ponudi motora velike zapremine i male snage. Ali, uradio je sve što je trebao, možda i preko toga, a za njim su zapravo došli drugi i krenuli sličnim receptom, pre svega misleći na BMW, ne X1, nego BMW X2. Prvi GLA je zapravo bio blage kupe forme uglom svojih C stubova i formom krova vozila koja se puštala nadole.
Šest godina kasnije, istim putem nastao je novi GLA. Slovo A u oznaci govori sve – ponovo preuzima platformu A Klase, može da bude sa prednjim ili pogonom na svim točkovima, poklopac motora preuzet je direktno od A Klase, a na kraju, ceo prednji deo liči na najmanji Mercedes. Samo, u oznaci ne piše da je GLA značajno promenio imidž, odnosno formu zadnjeg dela karoserije, pa više nije u segmentu sa X2, ili ako posmatramo samo formu karoserije, modelom Kia XCeed, nego bliže stilu koji imaju Audi Q3 i Volvo XC40
GLA deluje veće, ozbiljnije i više kao SUV nego crossover, pre svega zahvaljujući uspravnijim C stubovima i formi zadnjeg dela karoserije. I to nije samo subjektivan osećaj. Brojke kažu da je novi GLA značajno drugačijih proporcija od prve generacije. Iako ima 30 mm povećan međuosovinski razmak, skraćen je za 14 mm na dužinu od 4.410 mm, proširen je za 30 mm i povišen za 104 mm.

Druge proporcije donele su jedan drugi Mercedes GLA, koji bi, barem prema brojkama, iznad svega trebao da donese upotrebljivost, koja nije bila baš jača strana prve generacije. Sa druge strane, izgubio je imidž kupe-crossovera, i tu se krije pitanje da li će uspeti kod kupaca ili neće – izgled i imidž su često presudni pri odluci, to znamo odavno.
Zapravo, deluje da je Mercesedes promenio publiku sa kojom GLA komunicira. Ako je prva generacija „gađala“ mlađu i dinamičniju, ova gađa za nijansu stariju, ali koja se ostvarila kao porodica. Promenama koje je doživeo u kabini, GLA je daleko više prilagođen porodičnoj upotrebi, pogotovo ako kao referenci imamo testiranu GLA 200d verziju, a ne nako vatreno AMG zdanje.
Ponuda prostora je odlična, pogotovo u prednjem delu. Hodovi sedišta su fascinantno dugi, a najbolja ilustracija je da se iza upravljača udobno smešta vozač visine 208 cm, sa „rezervom“ mesta za glavu, što je retkost i u daleko većim vozilima. Prednja sedišta nisu glomazna i prevelika, ali su odlično oblikovana, i ono što je najvažnije, sedi se znatno više i uspravnije nego u prvom GLA. Samim tim, a i uz činjenicu da se vrata vrlo široko otvaraju, ulazak u, i izlazak iz vozila su veoma prijatni.
Isto važi i za zadnju klupu, dobre dimenzije, odličan pristup i vrlo dobra ponuda prostora za noge i za glavu. Uz opciju uzdužnog pomeranja može se povećati prtljažni prostor, ali i standardno sa 435 litara sasvim zadovoljava, mada ga po ovom podatku pobeđuju i BMW X2 i Volvo XC40, s tim da je GLA po pitanju konfora sedenja pozadi znatno udobniji i prostraniji.
U Mercedesu, kao i kod svih u premijum segmentu, mnogo toga je oprema, i često je nemoguće se snaći šta je standardna a šta dodatna sa spiska doplata. Taj deo je ostavljen za sustet kupca i prodavca oči u oči, pa ko ispadne spretniji i ubedljiviji.
Sada već dobro poznati MBUX je standardna oprema, ali se opcije proširenja funkcija doplaćuju, isto kao što ekrani (mada deluju kao jedan, ipak se radi o dva ekrana instrument table i infotejmenta) standardno 7.0“, dok se uz doplatu mogu dobiti od 10.25“.
Ono što je evidentno, radi se o vrlo informativnim i prilagodljivim prikazima, sa mnoštvom potrebnih, pa i nepotrebnih podataka. Mercedesov sistem sa „touch padom“ sasvim solidno radi svoj posao, tim pre što su mnogi odavno navikli na sistem korišćenja na svojim lap-topovima.
U svakom slučaju, govorimo o odlično organizovanoj i funkcionalnoj kabini, sa dovoljno prostora za sitnice, i jedina veća zamerka je nepregledan i previše diskretno obeležen niz prekidača provetravanja i klimatizacije „zavučen“ ispod otvora ventilacije.
Pomenuli smo da GLA koristi platformu A Klase, ali moramo dodati, skuplju verziju platforme, što znači multilink zadnju osovinu i kada se radi o verziji sa prednjim pogonom. Pod oznakom GLA 200d krije dvolitarski turbodzel sa 150 KS i 320 Nm koje dohvata rano, već od 1.400 o/min, dok je prenos snage do točkova poveren osmostepenom 8G-DCT menjaču. Ovo je srednja snaga ponuđenih dizela, obzirom da se GLA180d isporučuje sa 116KS, a GLA 220d sa 190KS, iako sva tri modela imaju motore sa dve litre radne zapremine.
Mercedes GLA spada u manje što nam stiže iz Štutgarta, ali to ne znači i lakše. Masa praznog vozila je preko 1.500 kilograma, pa odnos mase i snage vozila koji je 10.3 kg/KS, barem na papiru, ne obećava previše. Ali izgleda da je Mercedes-Benz našao recept koji BMW godinama ima – iz malo izvući mnogo. Kombinacija motora sa velikim obrtnim momentom i menjača sa velikim brojem stepena prenosa je dobitna kombinacija.
Ubrzanje do 100 km/h je samo 8.6 sekundi, maksimalna brzina 208 km/h. I ne samo to. Ova kombinacija motor-menjač sa lakoćom ubrzava GLA kako iz mesta tako i u međuubrzanjima sa 60 il 80 km/h. Osmostepeni DCT radi toliko „glatko“ da se lako može pomisliti da je reč o automatiku, a ne menjačkoj kutiji sa dve spojnice.
Iako je karoserija mnogo viša od prve generacije, ovaj SUV C segmenta se ne naginje mnogo više u krivinama – možda samo za nijansu više. Međutim, uspravnija i viša pozicija sedenja donosi potpuno drugačiji subjektivan osećaj, bliži tipičnom za SUV nego za hatchback. Benefit veće visine sedenja je odlična preglednost unapred, pa čak i u nazad, obzirom na uglastiji zadnji deo i uspravnije C stubove. Osim što je udoban i tih na otvorenom putu, GLA je savršen za grad. Iznenađujuće je okretan i zgodan za parkiranje na skučenom prostoru.
A na motor se moramo vratiti još jednom. Konačno fabrički podaci o potrošnji nisu šuplja priča. Realne brojke jesu malo više od deklarisanih, ali se u gradskoj vožnji vrte oko šest litara, a na otvorenom putu oko 5.8 litara, što je vredno pohvale. Za GLA 200d moramo ponoviti – savršen porodični, malo podignuti, karavan, udoban, funkcionalan ekonomičan, pa i poprilično brz.
Postoje mišljenja da se u drugoj generaciji GLA neće tako dobro prodavati, uz argument da mu glavni konkurent GLB stiže iz rođene kuće, sa značajnim dodatkom trećeg reda sedišta. Sa tim stavom se može i ne mora biti saglasan. GLA možda više nije tako izrazito „štosan“ kao što je bio u prvoj generaciji, ali je definitivno znatno upotrebljiviji i funkcionalniji. Da li će promena ciljanog kupca Mercedesu uspeti videćemo, ali znamo da će svakako morati da ima podosta novca. Iako je praktično drugi najslabiji po pitanju snage, pristojno ali daleko od vrhunski opremljen, testirani GLA 200d košta 42.828 evra. Gotovo u evro isto košta nedavno testirani i znatno bolje opremljeni Volvo XC40 sa motorom iste snage i većeg obrtnog momenta. Možda malo manje funkcionalan BMW X2 košta čak i manje, ili slično, a tu je i Audi Q3. Da, konkurencija je tu, Mercedes ima šta da kaže, ali ni drugi ne ćute.

Model Mercedes-Benz GLA200d DCT
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.410/ 1.834/ 1.611
Međuosovinski razmak (mm) 2.729
Masa vozila (kg.) 1.540
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 2.135
Zapremina prtljažnog prostora (l) 425/ 1.420
Motor 200d
Gorivo Dizel
Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm) 1.950
Snaga pri o/ min. (KS/kW) 150/ 110 pri 3.400-4.400
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 320 pri 1.400 – 3.200
Menjač Osmostepeni automatski sa dvostrukom spojnicom
Ubrzanje 0-100 km/h 8.6
Maksimalna brzina km/h 208
Zapremina rezervoara za gorivo (l) 43
Potrošnja na testu (l/100 km) 5.2 – 6.1
Cena testiranog modela 42.828 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Leclerc najbrži u kvalifikacijama na Red Bull ringu

Današnji dan je u obe discipline auto-moto sporta bio naklonjen „podmlatku“, tačnije, mladim lavovima ...

Toyota je zabeležila još jedan vredan rezultat

Toyota je isporučila tromilioniti automobil sa hibridnim pogonom u Evropi Čast da isporuči tromilionito ...

Više benzina u Formuli 1 od 2019.

Od naredne godine, vozači će imati više benzina na raspolaganju, a vozači biometrijske rukavice ...

Porsche traži goriva nastala na održivoj bazi

Porsche u potrazi za gorivima nastalim na održivoj bazi, kako bi zadržao performanse a ...

VW Passat za severnoameričko tržište bi mogao postati EV

Volkswagenov aktuelni Passat za severnoameričko tržište je sa svojim lansiranjem 2012. godine donosio preko ...

BMW 540i – stan na točkovima

Mnogima je božanstvo, predmet divljenja, ikona na zidu, san nedosanjanih snova. U svojih 7 ...