fbpx

Jesen je stigla – kako bezbednije voziti po kiši?

Jesen je stigla i pred nama su dugi kišni periodi – znamo da znate, ali da se podsetimo, kako bezbednije voziti po kiši?

Stigla je jesen i pred vozačima su dugi kišni periodi i vožnja po vlažnim i mokrim kolovozima. Iako su današnji automobili po pitanju bezbednosnih asistencija svetlosnim godinama ispred onoga što su vozači u rukama imali pre smo 20 godina, kiša se nikada ne sme podceniti. Vlažna i mokra podloga imaju značajan uticaj na kontakt pneumatika sa podlogom i koeficijent trenja koji je pneumatik sposoban da ostvari. Barice vode na podlozi vrlo lako mogu da izazovu aquaplaning, uvek veoma opasnu situaciju kada voda sprečava kontakt pneumatika sa kolovozom. Uslovi za vožnju postaju posebno opasni u jesen, kada temperature počinju da se spuštaju, a putevi su često vlažni i mokri, a ne retko prekriveni kombinacijom vode i opalog lišća koji stvaraju vrlo klizavu masu na drumu.
Ovo je osam načina da se unapredi bezbednost u vožnji po kišnom vremenu…
1. Usporite
Osnovno pravilo vožnje po mokrom je jednostavno: upravljač, gas i kočnice moraju biti korišćeni nježnije i obazrivije nego inače. Velika većina automobila opremljena je ESP sistemom elektronske stabilnosti vozila koji otkriva i smanjuje proklizavanje. Iako se mogu čiti takva mišljenja, ESP ne treba isključivati po kiši. U slučaju da vaš automobil nema ESP, preporučljivo je koristiti viši stepen prenosa nego po suvom (3. umesto 2. npr), kako bi pogonski točkovi bili manje podložni proklizavanju.
2. Obezbedite dobru vidljivost i preglednost
Pored slabijeg prijanjanja točkova sa podlogom i manjih koeficijenata trenja koje pneumatici mogu da ostvare, vozači po kiši imaju dodatni problem sa vidljivošću. Brisači uvek moraju da budu u savršenom stanju kako bi sa vetrobrana otklonili vodu, bez obzira da li je od kiše ili podignuta sa kolovoza od vozila ispred vas. Zamagljivanje prozora efikasno otklanja klima uređaj, a ne zaboravite, grejač zadnjeg stakla se ne koristi samo za odmrzavanja – vrlo efikasno odmagljuje zadnje staklo. U slučaju da vaše vozilo ima prekidač na kojem je naznačeno da većinu vazduha usmerava na vetrobran, nemojte se ustručavati da ga koristite radi bržeg razmagljivanja vetrobrana.
3. Obratite posebnu pažnju na saobraćajnu signalizaciju
Uvek je važno uočavati saobraćajnu signalizaciju, a po kiši vitalno, kako bi se pravovremeno pripremili na situaciju u saobraćaju koja je pred vama. Nemojte ignorisati znakove koji upozoravaju na klizav kolovoz, neravnine, kolotrage, pa i nadvožnjake. Nisu postavljeni bez razloga, a takve deonice donose posebnu opasnost kada su vlažne ili mokre.
4. Izbegavajte duboku vodu
Ako ne možete sa sigurnošću da utvrdite dubinu vode u bari koja je pred vama, budite ekstremno pažljivi. Može potpuno skrivati “udarnu” rupu koja lako može dovesti do oštećenja pneumatika, naplatka, oslanjanja točkova, pa čak dovesti i do gubitka kontrole nad vozilom. Najbezbednije je izbegavati barice ili površine sa vodom, ali ako ih ne možete bezbedno izbeći manevrom, obavezno usporite dok vozite kroz njih. Pored pomenutih opasnosti, loša procena i ulazak u duboku vodu mogu izazvati prekomeran prodor vode u motorski prostor, sam motor ili elektro sistem vozila.
5. Vozite obazrivije
Ključno za vožnju po vlažno i mokrom je da prihvatite obazriviji i pažljiviji stil vožnje. To podrazumeva umereniju brzinu, izbegavanje ometanja (telefon, previše dinamičan razgovor u vožnji) i držanje obe ruke čvrsto na upravljaču. Povećajte odstojanje u odnosu na vozilo ispred vas. Ne bi bilo loše držati se pravila o 5 sekundi distance, koja će vam obezbediti dovoljno vremena da reagujete u slučaju bilo kakve situacije ispred vas.
6. Obratite pažnju na penu na putu
Već prve kapi kiše mogu izazvati probleme kao što je viskoplaning, kada pneumatici nemaju kontakta sa podlogom, ili je slab kontakt, čak i pri vrlo tankom sloju vode. Voda se meša sa prašinom i prljavštinom kao i ostacima ulja i masnoća na koovozu formirajući posebno klizavu emulziju na drumu, koja se na kolovozu može pokazati i u formi pene na asfaltu, na koju posebno treba obratiiti pažnju.
7. Pažljivo upravljajte
Uz pažnju i umerenu brzinu, većina opasnih situacija na vlažnom i mokrom može biti izbegnuta, ali uvek postoji opasnost podupravljanja i preupravljanja, odnosno pojave da vozilo klizi preko prednjih točkova, ili klizanja zadnjeg dela van zadate putanje. Instinkt može dovesti do preoštrog komandovanja, ali ga je potrebno sprečiti kako situacija ne bi posala još gora. Ispravna reakcija u oba slučaja je malo oduzeti gas (ne potpuno) i malo smanjiti otklon upravljačem i ispraviti prednje točkove, kako bi točkovi ponovo uspostavili kontakt sa podlogom.
8. Naučite kako savladati aquaplaning
Već pri brzini od samo 50 km/h može doći do pojave aquaplaninga. Prekid konatakta između pneumatika i podloge nastaje zbog toga što se voda ne uklanja dovoljno brzo kroz kanale na gazećoj površini pneumatika. Posledica je da vozilo počinje da pliva i nad njim se gubi kontrola. Šta više, dubina vode i brzina vožnje nisu jedini uzrok pojave aquaplaninga. Podložnost plivanja na mokroj podlozi pojačaće previše potrošeni pneumatici sa malom dubinom šare, kao i neispravan pritisak u pneumaticima. Jedini efikasan sistem protiv aquaplaninga je prevencija – pneumatici sa ispravnim dezenom, najbolje iznad zakonski dozvoljenog minimuma (u Srbiji 1.6 mm za letnje i 4 mm za zimske pneumatike), a svakako ne ispod njega. Razmislite o brini vožnje – pri brzini od 130 km/h aquaplaning je zagarantovan već na sloju vode debljine od samo 5 milimetara. Ako se već pojavi aquaplaning, najbolji savet je – ostati moran. Pustite gas, čvrsto držite upravljač, i vrlo lagano prikočite, ali samo ako je to neophodno. Na ovaj način premestićete masu vozila na prednju osovinu, i ubrzaćete uspostavljanje kontrole nad upravljanjem vozilom.
Na kraju, poslednji savet za savadavanje aquaplaninga: i najsofisticiraniji sistem bezbednosti mogu imati presporu reakciju u vanrednoj situaciji kao što je aquaplaning, pa je reakcija samog vozača od krucijalne važnosti. Sa druge strane, iako reakcija mora biti trenutna, mora biti odlučna, ali ne i preterana.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Honda predstavila svoj “Sensing 360 stepeni” sistem

Honda je danas predstavila novi „SENSING 360 stepeni“ sistem bezbednosti i asistencije za vozače ...

Test Volkswagen Amarok PanAmericana

Test Volkswagen Amarok PanAmericana je test druge generacije modela koji se zamalo ugasio već ...

Muke po Sauberu i Hondi

Frederic Vasseur je tek nekoliko sati na čelu tima Sauber, kao zamena za smenjenu ...

WRC pobeda Evansu, Loeb na podijumu

Na 5. WRC događaju sezone 2020. u Turskoj, pobeda je pripala voaču Toyote, a ...

Aston Martin Victor – jedinstveni V12 super automobil

Aston Martinovo Q odeljenje napravilo je unikatan super automobil pod imenom Victor Q by ...

Toyota GR Super Sport sa skoro 1.000 KS

Sada je jasno zašto je Toyota već potvrdila učešće u WEC šampionatu sa GR ...