fbpx

Toyota predstavila bZ4X prvi u seriji Beyond Zero

Toyota danas predstavlja svetsku premijeru potpuno novog automobila bZ4X, prvog modela u novoj seriji bZ – beyond Zero

U dizajnu i tehnologiji veran svom konceptnom prethodniku, otkrivenom ranije ove godine, bZ4X spreman je za proizvodnju, kao prvi model koji je Toyota u potpunosti razvila kao BEV. To je takođe prvi automobil koji je napravljen na novoj namenskoj BEV platformi kompanije. Zasnovana na e-TNGA filozofiji, platformu su zajednički razvili Subaru i Toyota. Uključujući baterijsku jedinicu kao sastavni deo šasije, ispod poda vozila, dobijene su ključne prednosti niskog težišta, odličnog rasporeda mase napred-nazad i velike krutosti karoserije neophodne za odličnu bezbednost, vožnju i upravljanje.
Model bZ4X je prostran, udoban SUV, dostupan s novim sistemom pogona na sva četiri točka koji, u svojoj klasi, pruža najbolje karakteristike upravljivosti na terenu, kao i performansi s odvojenim elektromotorima za svaku osovinu. Čist, elegantan i moćan dizajn eksterijera odražava njegove napredne BEV kvalitete i SUV status, a donosi nov prednji izgled u formi „čekića“, koji definiše brend, odražavajući snažan stav automobila.
Dugo međuosovinsko rastojanje obezbeđuje prostor za odličan smeštaj u prozračnoj i otvorenoj kabini sa pet sedišta, kao i veliku nosivost.
Toyota je koristila skoro 25 godina iskustva u tehnologiji električnih vozila sa  baterijama, kako bi osigurala vodeći svetski kvalitet, izdržljivost i pouzdanost litijum-jonske jedinice koja pokreće bZ4X. Čak i posle 10 godina vožnje očekuje se da će baterija i dalje raditi sa 90% svojih originalnih performansi.
S potpuno napunjenom baterijom očekivani domet je više od 450 km (u zavisnosti od verzije, a tačni podaci biće naknadno potvrđeni). Model bZ4X će takođe ponuditi napredna tehnološka rešenja, uključujući krov sa solarnim panelom za pomoć pri punjenju baterije tokom vožnje ili za vreme dok je vozilo parkirano, kao i treću generaciju Toyota Safety Sense s novim i poboljšanim sistemima aktivne bezbednosti i pomoći vozaču.
Promocija Toyotine nove BEV namenske platforme
Toyota bZ4X je prvi automobil koji je napravljen na novoj Toyotinoj BEV, namenski konstruisanoj platformi zasnovanoj na e-TNGA filozofiji.
Ova potpuno nova platforma ima različite mogućnosti primene za potencijalne buduće modele bZ, i konstruisana je za proizvodnju u velikim serijama. Najvažnija prednost jeste da se tanka baterijska jedinica nalazi potpuno ispod poda vozila i čini deo šasije, omogućavajući nisko težište, idealan raspored težine napred-nazad i veliku čvrstinu karoserije. Svi ovi kvaliteti zajedno omogućavaju modelu bZ4X snažne i dinamične performanse sa brzim odzivom, a, zahvaljujući dugom međuosovinskom rastojanju, i odličan unutrašnji prostor.
U poređenju sa Toyotom RAV4, spoljne dimenzije ilustruju prednosti dizajna svojstvene e-TNGA platformi. Na primer, bZ4X ima ukupnu visinu koja je niža za 85 mm, kraće prepuste, ali i međuosovinsko rastojanje koje je 160 mm duže nego kod modela RAV4. Visina haube je takođe smanjena za 50 mm. Ukupna agilnost se ogleda i u podatku o radijusu okretanja od 5,7 m, što je najbolji rezultat u klasi.
Unutrašnjost je u skladu s temom „lagom“ – to je švedska reč koja opisuje nešto što je „baš kako treba“. Ovde se to ogleda u udobnosti i prostranosti koji kabini daju okruženje kao u dnevnoj sobi, praćeno osećajem koji je poboljšan upotrebom mekih, protkanih ukrasnih tekstura, detalja sa satenskom završnom obradom i opcijom panoramskog krova.
Instrument tabla je uska i nisko postavljena, što doprinosi osećaju otvorenosti i pruža vozaču bolju preglednost. Princip „ruke na upravljaču, oči na putu“ podržan je kokpitom usredsređenim na čoveka, budući da se TFT displej dijagonale 7 inča s instrumentima i informacionim ekranom nalazi direktno u prednjoj liniji očiju vozača, iznad upravljača, tako da se podaci mogu posmatrati uz minimalno pokretanje očiju.
Dugo međuosovinsko rastojanje, najveće u klasi, pruža obilje prostora za noge svim putnicima, uz rastojanje od jednog metra između tačke bokova putnika na prednjem i zadnjem sedištu. Tu je i izdašan prostor za stvari, sa podesivim podom prtljažnika – sa uzdignutim i postavljenim zadnjim sedištima dostupno je do 452 l.
Performanse
Varijanta bZ4X s pogonom na prednje točkove pokreće elektromotor od 150 kW koji se odlikuje odličnim odzivom. Proizvodi 204 KS i 265 Nm obrtnog momenta, omogućavajući ubrzanje 0-100 km/h za 8,4 sekunde i maksimalnu brzinu od 160 km/h. Verzija s pogonom na sva četiri točka (više detalja u nastavku) ima maksimalnu snagu od 217,5 KS, sa 336 Nm obrtnog momenta; maksimalna brzina je ista, dok je ubrzanje do 100 km/h smanjeno na 7,7 sekundi. Sve ove brojke o performansama ostaju okvirne pre homologacije. Sistem nudi opciju „vožnje s jednom pedalom“ s pojačanjem u regeneraciji energije prilikom kočenja, što omogućava vozaču da ubrza i uspori vozilo koristeći samo papučicu gasa.
Domet u vožnji i tehnologija baterija
Domet vožnje je od ključnog značaja za kupce električnih vozila i zato je Toyota iskoristila skoro 25 godina svog iskustva u razvoju baterija velikog kapaciteta, što je omogućilo da bZ4X ponudi ne samo bezbrižnost u smislu udaljenosti koju može da pređe, već i uverenje da se ta sposobnost može održavati iz godine u godinu. U skladu s razvojnim ciljevima za bateriju, može se očekivati neznatno smanjenje performansi baterije od samo oko 10% – za 10 godina vožnje, ili 240.000 kilometara, u zavisnosti šta prvo nastupi.
Litijum-jonska baterija visoke gustine ima kapacitet od 71,4 kWh, i očekuje se da će obezbediti domet vožnje od preko 450 km (u skladu sa WLTP standardom). Brojke zavise od verzije vozila i ostaju privremene u ovoj fazi, do konačne homologacije. Zahvaljujući efikasnom i proverenom sistemu grejanja, koji uključuje toplotnu pumpu, pouzdanost se održava i na temperaturama ispod nule, uz minimalno smanjenje dometa u poređenju sa konkurentskim modelima. Takođe, baterija se može brzo puniti bez ugrožavanja bezbednosti ili radnog veka: 80% punjenja se može dostići za oko 30 minuta sistemom za brzo punjenje od 150 kW (CCS2). Od četvrtog kvartala 2022. godine biće dostupan i novi trofazni punjač od 11 kW.
Ključ kvaliteta i izdržljivost baterije je višestruko praćenje napona, struje i temperature od nivoa pojedinačnih ćelija. Ako se otkrije bilo kakvo neočekivano stvaranje toplote, kontrole se automatski aktiviraju. Protivmere su postavljene tako da bi se ublažilo bilo kakvo oštećenje materijala, a preduzete su i mere zaštite u procesu proizvodnje kako bi se sprečio ulazak neželjenih materija u bateriju. Ovo je prva Toyotina baterija hlađena vodom.
Pogon na svim točkovima
Toyota je na projektovanju novog BEV sistema pogona na sva četiri točka radila sa svojim razvojnim partnerom Subaruom, oslanjajući se na veliko AWD nasleđe obe kompanije. To pruža dodatnu sigurnost prilikom vožnje u teškim uslovima, i daje bZ4X svojstvenu, vodeću SUV sposobnost u klasi za vožnju van puta.
Verzija AWD ima odvojene motore od 80 kW koji pokreću prednju i zadnju osovinu. XMODE sa svojim različitim režimima vožnje se takođe može izabrati tako da odgovara uslovima s podešavanjima za sneg/blato, dubok sneg i blato (ispod 20 km/h), ili Grip Control za vožnju u teškim uslovima van puta (ispod 10 km/h).
Sistem elektronskog upravljanja Steer-by-wire
Model bZ4X će biti prva serijska Toyota koja će ponuditi sistem upravljanja “žicom” – One Motion Grip – koji će naknadno biti predstavljen u Evropi. Bez mehaničke veze između upravljača i prednjih točkova, ovaj elektronski sistem precizno prilagođava ugao pneumatika prema nameri vozača, omogućavajući i više prostora za noge, uz olakšan izbor položaja u vožnji i lakši ulazak i izlazak. Tradicionalni upravljač zamenjen je One Motion Grip-kontrolom, pružajući preciznije i lakše upravljanje, bez potrebe za previše okretanja rukom. Potpuno zaključavanje se može postići okretanjem za samo 150 stepeni.
Bez fizičke veze u sistemu, nepotrebne vibracije točkova su blokirane, ali vozač i dalje oseća korisne povratne informacije s podloge, odnosno površine puta. Osećaj prilikom upravljanja poboljšan je nezavisnom kontrolom snage, a karakteristike rada se mogu menjati u skladu sa izabranim režimom vožnje.
Solarni krov
Domet vožnje modela bZ4X može se maksimalno povećati korišćenjem opcionog krova sa solarnim panelom. Krov zadržava sunčevu energiju s nultim emisijama i nultim troškovima za proizvodnju električne energije i obezbeđuje punjenje pogonske baterije automobila. Može se koristiti kada je motor u automobilu uključen ili isključen, a Toyota je izračunala da se tako može dobiti dovoljno snage za 1.800 km vožnje u toku godine.
Nova generacija sistema Toyota Safety Sense
Novi bZ4X će imati sve prednosti koje pruža treća generacija sistema Toyota Safety Sense, s novim i poboljšanim funkcijama za pružanje zaštite od još više opasnosti i uobičajenih rizika od nezgoda. Ujedno, može da funkcioniše i kao partner vozaču u ostvarivanju krajnjeg cilja društva mobilnosti – „nula smrtnih slučajeva i povreda u saobraćajnim nesrećama“.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Brend Chery zvanično počinje sa prodajom vozila u Srbiji

Na ekskluzivnom događaju u hotelu Hilton, medijima i javnosti predstavljena je strategija razvoja automobilskog ...

Toro Rosso zamorče za razvoj F1 Honde za 2019.

Tim Red Bull spreman je da žrtvuje svoj juniorski tim Toro Rosso kako bi ...

Dosadni Monako postao drag Ricciardu

Jedna od dosadnijih ikada viđenih trka u Monaku, Ricciardu je donela više zabave nego ...

IAA u Minhenu se približava, ali Covid-19 ograničava

Međunarodni salon Automobila u Minhenu se približava, ali će se po svemu sudeći održati ...

Platiš 2 dobiješ…?

BMW Serije 2 Active Tourer – zašto li se uopšte zove Serija 2 kada ...

Srećan 50-i rođendan VW K70

Možda nekome deluje nevažan 20. oktobar 1970. ali tada je dobrim delom počela nova ...