fbpx

Od 1. novembra obavezni zimski pneumatici

Od 1. novembra vozila moraju biti opremljena zimskim pneumaticma

Foto: Continental

Od 1. novembra do 1. aprila automobili moraju imati zimske pneumatike na sva četiri točka, ali ova obaveza važi samo ako na kolovozu ima snega, leda ili poledice. U vožnji van grada, u vozilu moraju biti lanci ili neki drugi uređaj za povećanje trakcije. Ukoliko nema snega, leda ili poledice, možete koristiti letnje pneumatike čija je minimalna dubina šare na gazećoj površini 4 milimetra. Ovo kaže slovo zakona, ali ne treba zaboraviti zbog čega bi, radi bezbednosti sebe i drugih, trebalo imati zimske pneumatike tokom hladnih dana.
Pored snega, leda i poledice, jedan od neprijatelja bezbedne vožnje je niska temperatura, i to ne previše niska. Već od temperature od +7 C° smeša gume gazeće površine letnjeg pneumatika postaje kruta i manje elastična. Zbog toga se gazeća površina pneumatika lošije prilagođava podlozi što za posledicu ima smanjenje kontaktne površine, a samim tim i koeficijenti trenja koje je pneumatik sposoban da obezbedi u krivini ili prilikom kočenja. U praksi, smanjuje se brzina kojom vozilo može da prođe kroz krivinu, i produžava zaustavni put vozila prilikom kočenja. Kako se temperatura spušta, ove pojave su sve izraženije. Smeša gume prilagođena je za optimalan rad pri visokim temperaturama, kada ostvaruje maksimalne koeficijente trenja, i minimalno habanje. Dezen, odnosno šara letnjeg pneumatika ima veće blokove koji ostvaruju kontaktni površinu sa podlogom, i široke kanale projektovane da uklone maksimalnu količinu vode ispod pneumatika i spreče aquaplaning, odnosno plivanje.

Sa druge strane, zimski pneumatici smešom gume u kojoj je već procent silikona, na niskim temperaturama zadržavaju elastičnost i obezbeđuju maksimalne koeficijente trenja. Dezen zimskih pneumatika karakterišu blokovi sa velikim brojem uskih zareza, koji na snegu i ledu stvaraju efekat grebanja i svojim ivicama ostvaruju maksimalan koeficijent trenja. Zimski dezen je dublji od letnjeg, a zanimljivo je da se sneg najbolje lepi za sneg, pa se specifičnim oblikom kanala, omogućava da se u njima zadrži sneg do izvesne mere i tako omogući najbolja trakcija. Za razliku od letnjih pneumatika, najveći neprijatelj zimskih pneumatika je visoka temperatura, kada njihova smeša postaje suviše mekana, a habanje, odnosno potrošnja veliki. Isto tako, već na temperaturama od +15 pa naviše, zimski pneumatik ima značajno duži zaustavni put od letnjeg.

All season (levo) i zimski (desno) dezen, uočljiva je velika razlika u broju zareza na blokovima dezena

Opcija pneumatika koja vas pred zakonom oslobađa obaveze zamene su “All season” pneumatici, ali treba biti svestan da su ovi pneumatici konstruktivno, dezenom i smešom gume kompromisno rešenje, pa leti imaju lošije performanse od letnjih, a zimi lošije performanse od zimskih pneumatika.

Razlika u zaustavnom putu na ledu, pri 30 km/h je 11 metara, a na snegu, pri brzini od 50 km/h je 8 metara

Kada kažemo da zimi treba koristiti zimske pneumatike ne samo zbog zakona, pre svega mislimo na performanse kočenja i dužnu zaustavnog puta, i to ne samo na snegu ili ledu, nego čak i na samo vlažnom ili suvom kolovozu. Nekad metri odlučuju između života i smrti, i zbog toga razlike u zaustavnom putu treba shvatiti ozbiljno.
Komplet zimskih pneumatika jeste udar na kućni budžet, ali isto tako, u ukupnom ulaganju u vozilo nije dodatni trošak, obzirom da će u periodu od nekoliko godina svesti na kupovinu dva seta letnjih pneumatika. Prema tome, pamet u glavu i zimske pneumatike na vozilo.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Od marta restilizovani modeli BMW Serije 2

U martu 2018. godine tržištu će biti predstavljeni restilizovani modeli BMW Serije 2 Active ...

Formula 1 – Red Bull želi Verstappena na duge staze

Max Verstappen je osvojio svoju prvu titulu šampiona sveta Formule 1, a Red Bull ...

Formula 1 – Leclerc pobednik kvalifikacija u Singapuru

Formula 1 – Charles Leclerc vozač tima Ferrari pobednik je kvalifkacija Formule 1 na ...

I Cupra se uključuje u Extreme E

U januaru sledeće godine u Senegalu održaće se prva trka novog Extreme E šampionata, ...

Test Volvo XC40 D3 – prava porodična mera

Volvo je samo dve godine nakon premijere već osvežio svoj najmanji SUV XC40, ali ...

Ferrari patentirao rešenje za efikasan i čist V12 motor

Ferrari ne dozvoljava da izumre V12 motor i patentirao je rešenje za efikasan i ...