fbpx

Audi postavlja bezbednosne standarde za Dakar Reli

Mnogo pre nego što je javno objavljeno da će se Audi pojaviti na Dakar Reliju, inženjeri su radili na automobilu

Road to Dakar – Test Audi Sport

Mnogo pre nego što je letos zvanično objavljeno, Audi je počeo da radi na svom “izazivaču” za Dakar Reli 2022. U trenutku kada je saopšteno da će se zvezdana vozačka posada nalaziti u debitantskom nastupu Audija, koncept automobila i njegovog pogona bio je uveliko definisan, a Audi Sport sada otkriva poneki tehnički detalj RS Q e-tron offroad trkačke mašine.

Audi RS Q e-tron, safety concept

Jedan od glavnih izazova pored brzine i pouzdanosti je bezbednosni aspekt RS Q e-tron, ne samo zbog zatevnih terena na kojima se vozi, nego i zbog baterije visokonaponskog elektro sistema. Osnova svega je provereni cevasti kavez koji je noseća struktura i zaštita posade. Pravila kaži da kavez mora biti metalni, a Audi je odabrao termički veoma otpornu leguru kaljenog čelika koja se koristi u kosmonautici. Sve cevi kaveza izrađene su od hrom – molibden – vanadijuma (CrMoV). U RS Q e-tronu posadu će dodatno štititi paneli od kompozitnih materijala ugrađeni između cevi kaveza. Paneli su većinom izrađeni od ugljeničnih kompozita, a na pojedinim mestima dodatno su ojačani Zylonom, materijalom zuzetno otpornim na kidanje, čiji osnovni zadatak je sprečavanje prodora oštrih objekata u kabinski prostor vozila. Ujedno, ovi paneli štite posadu od visokonaponskg sistema koji čini pogonsku grupu.

Road to Dakar – Test Audi Sport

Axel Löffler glavni dizajner Audi RS Q e-trona, kaže da je osnovna konstrukcija proverena i dokazana u mnogim takmičenjima, kao što su DTM, WEC Formula E, u kojma se Audi takmičio, i to sa mnogo uspeha. Löffler dodaje da nije jedino šasija (cevasti kavez) profitirala od velikog trkačkog iskustva, nego i cela karoserija.

Audi RS Q e-tron, safety concept: high-voltage battery

U zavisnoti od dela vozila, paneli karoserije su izrađeni od plastike sa ugljenčnim vlaknima (CFRP), kevlara i kompozita, a na pojedinim mestima dodatno se koristi i saćasta struktura. Zanimljivo je da grejano vetrobransko staklo Audi RS Q e-tron preuzima od modela Audi A4, dok su bočna stakla od lakšeg polikarbonata.

Lucas Cruz

Vozač i suvozač sede u školjkama od CFRP-a, ciji dizajn je sličan rešenjima iz DTM-a i LMP bolida. Iako su školjke sedišta identične, udobnost i podršku telu donose individualno prilagođeni slojevi pene i jastuci na naduvavanje.

Audi RS Q e-tron, safety concept: underbody

Visokonaponski sistem elektro pogona i njegov konverter zahtevaju posebnu zaštitu. Centralno su smešteni ispred zadnje osovine u ćeliji izrađenoj od CFRP, pojačanoj Zylonom. Zaštita pogona od dole je veoma kompleksna, obzirom da su u offroad vožnji oštećenja podvozja izrazito česta. Prvi sloj čini aluminijumska ploča, koja na sebe delimično prima udarce. Absorpciona pena je sledeći sloj, dok je treći sloj od CFRP-a. Ova laminirana struktura zadužena je za zaštitu vsokonaponske baterije, rezervoara benzina, i konvertera energije. Zaštita vozila od dole je ukupne debljine čak 54 mm.

Emil Bergkvist, Mattias Ekström

Axel Löffler kaže da se mogu naći analogije u opterećenjima pri offroad vožnji na Dakar Reliju i na trkama izdržljivosti. Veće količine energije se generišu pri offroad vožnji zbog dugih hodova oslanjanja i ogibljenja, trajanja opterećenja i mase vozila, ali kaće da su sile ubrzanja slične izmerenima kod Leman prototipova.

Control lamp for danger warnings

Posebnu zaštitu činiće i ISO monitor kakav se koristi u Formuli E i LMP vozilima, koji otkriva kvarove u naponu, a u slučaju detekcije velike kinetičke energije kakva se javlja pri sudarima, automatski isključuje sistem. Signalna svetla i zvučne indikacije upozoravaju spoljni svet o stanju visokonaponskog sistema. Uz to, svi vozači, suvozači, fabrički prateći tim i spasilački tim organizatora, prošli su kros posebnu obuku u rukovanju visokonaponskim sistemom na vozilu.

Stéphane Peterhansel

Prema pravilima T1 klase maksimalna brzina je ograničena na 170 km/h. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz i Mattias Ekström, kao i njihovi suvozači Edouard Boulanger, Lucas Cruz i Emil Bergqvist, mogu računati da će u svojim Audi RS Q e-tronima imati ne samo potpuno nekonvencionalan pogon, nego i maksimalnu raspoloživu zaštitu.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Test Chery Tiggo 7 Pro

Test Chery Tiggo 7 Pro otkriva da kineski automobilski gigant u svom novom izlasku ...

Stellantis i Fox zajednički udruženo do elektronike

Stellantis i Foxconn stvaraju zajedničku kompaniju koja će razvijati elektronske sisteme za automobile i ...

Alfa Romeo V6 motor će preživeti

Alfa Romeo V6 motor će preživeti do daljnjeg zahvaljujući definitivnom ublažavanju Euro 7 norme ...

Test Peugeot 308 SW GT Pack BlueHdi 130 8 A/T

Test Peugeota 308 SW nam je pokazao da još uvek postoji karavan, segment automobila ...

Genesis G80 stao na crtu Mercedesu CLS Klase

Genesis G80 stao je ozbiljnim argumentima na crtu Mercedesu CLS Klase i ostalima iz ...

Peugeot 308 GTi na pauzi

Peugeot je pauzirao proizvodnju svog sportskog 308 GTi, dok se dodatno ne očiste izduvni ...