fbpx

Formula 1 – 23 trke znače pakao za mehaničare

Dok vlasnici Formule 1 jure za zaradom i za 2022. planiraju 23 trkačka vikenda, život članova timova i mehaničara postaje pakao

Foto: Peter Fox/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202109030431 // Usage for editorial use only //

Vlasnici Formule 1 jure za što većom zaradom, a za sledeći, 2022. godinu najavljen je kalendar sa čak 23 trkačka vikenda. Za razliku od vozača koji većinom uskoče u svoje privatne ili iznajmljene avione i odjure gde god žele, život članova timova i mehaničara daleko je od glamuroznog.
Za Motorsport.com govorio je mehaničar tima koji je, razumljivo, želeo da ostane anoniman, i otkrio kako izgleda pozadina “Najbržeg cirkusa” i šta po članove timova znači kalendar sa 23 trke. Prenosimo delove:
“Nije tajna da je žvot na putu mehaničara u Formuli 1 težak, uvek je bilo taka, a tako je i sada. Niko od nas nije u Formuli 1 zato što želi lak posao. Mi svi volimo Formulu 1 i znamo da za biti deo Grand prix takmičenja treba “kopati duboko”. Ali, sa kalendarom koji ima sve više tri trke zaredom, stvari su došle do tačke pucanja za mnoge koji rade u garažama timova.
Radnih sati je mnogo – od srede pre trke, pa sve do nedelje do kasno u noć, minimum je 12 časova dnevno, svaki dan. Ni ne osetimo koliko je to mnogo sve dok se ne vratimo u fabriku na normalni osmočasovni radni dan, koji za čas prođe. Zapravo, niste ni svesno nenormalnog radnog vremena sve dok se ne vratite kući. Najteži deo je to što zapravo nemate vremena za odmor i oporavak. Radi se od trenutka kada se iskrca iz aviona, što može biti nakon neudobnog leta u ekonomskoj klasi, tokom kojega se malo ili nimalo spavali. Nakon trostrukog vikenda na kraju sezone (Meksiko, Brazil, Katar), svi su bili “polupani” od letova, kašnjenja, promena vremenskih zona, i mislim da tada ljudi najviše pate.
Vrh umora je strašna, strašna stvar. Kada ste daleko od svojih, postajete vrlo usamljeni. Na kraju, kada u ponedeljak, ili u ponedeljak nanoć stignete kući, a niste ljudski spavali danima, to utiče na vaš privatni život. To znači da u vezama imate problema ili zato što vas iritira partner ili imate druge stvari u mislima, i to nije fer ni po koga i zapravo niko nije kriv. Mentalno ste iscrpljeni podjednako koliko i fizički. Kako sezona odmiče događa se jako mnogo povreda. Timovi imaju lekare koji se pobrinu za vas, ali najbolje rešenje je da vas napumpaju analgeticima, samo da bi dalje radili. Regularni lekar vam nikada u životu ne bi dao toliko sredstava protiv bolova da bi radili. Oni koji neće analgetike, okreću se alkoholu, što nije ništa bolje.

Foto: Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202107180283 // Usage for editorial use only //

Uz Covid pravila, stavri su se dodatno zakomplikovale i dešava se da ste dan duže na putu zbog obaveznih testova, koji se rade u zadnji čas. Jedan dan ne zvuči mnogo, ali kada ste stalno na putu, i kad želite da ste sa svojim voljenima, onda jeste, vodeći ljudi od Formule 1 žele što više novca, ali za nas nema ništa.
Na kompletan umor i odsustvo od kuće dolazi i činjenica da stalno morate da vrhunski radite svoj posao. Niko neće da napravi automobil u kojem će vozač završiti pre kraja trke zbog udesa ili kvara. To dnosi dodatni stres – ne pogrešiti. Ali, svako greši, i ja sam mnogo puta pogrešio. A kada se desi grešta stiže i tiho razočarenje od celog tima, a vi počinjete da sumnjate u sebe. Sve to zajedno dovodi da atmosfera u garažama ume da bude vrlo otrovna, zato što se tu vrlo takmičarskom okruženju. Među nama ima dosta zafrkancije, ali ume da pređe granicu, a tada počinju problemi i prelazi se na mračni humor.
Otrova atmosfera nastaje i zato što smo stalno jedni preko drugih, i zato što nema vremena za predah. Momci sklapaju automobil, i odmah idu da rade na menjaču, a odmah po tom i na sistemu oslanjanja. Nekad se nema vremena za ručak od pola sata., nego strpate hranu u sebe i idete dalje da radite.
Timovi pokušavaju da malo poprave stvar, i ponešto je bolje nego pre. Ogrančenje radnog vremena je pomoglo, i više nema toliko testova tokom sezone kao ranije. Nekada smo delili sobe, a sada svako ima svoju sobu, a timovi su shvatili da to nije mnogo skuplje, a ljudi su mnogo bolje raspoloženi. Timovi mnogo vode računa o mentalnom zdravlju vozača, i o tome se mnogo govori na društvenim mrežama, ali ne i o ostatku radne snage. Kao da se boje da otkriju to što bi saznali od mehaničara i osoblja. Na kraju, mehaničar nje toliko važan i na njega ne treba trošiti vreme i novac. Za nas nema podrške ako mentalno “puknemo” kao što se to nekima i događalo.
Često se govori da oni kojima ne ogovara mamutski kalendar mogu da idu, a to kažu i neki šefovi timova. Misle da članove tima mogu zemeniti kao sijalicu. Samo to ne ide tako jednostavno. Ako se oteraju svi iskusni radiće samo mladi i neiskusni, a sport će generalno biti na gubitku, pošto neće važiti da najbolje posade rade za najbolje timove koji privlače najbolje vozače. Kao i u svakom vrhunskom zanatu, trebaju vam iskusne osobe koje će preneti svoje znanje na mlađe, kako bi se dobio najbolji proizvod.

Foto Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Mislim da je Formula 1 na prekretnici, sa sve dužim kalendarom i trostrukim trkačkim vikendima. Jako mnogo ljudi ove godine priča o odlasku iz Formule 1, toga ranije nije bilo. Normalno, dvoje ili troje na kraju sezone više ne želi da putuje, ali sada ih je mnogo više. Brine ih i razmišljanje na duge staze, a i ograničavanje budžeta. Plate mehaničara su iste već skoro 20 godina, a to nije motivacija za nove i dodatne napore koje sport traži od ljudi. Nemogućnost povećavanja plata dovešće do toga da druga takmičenja postanu zanimljivija kao radno mesto. Postoji vrlo čudan scenario da nam je skoro pa bolje da pređemo u Formulu 2, Formulu E ili WEC, za malo manje novca, ali za upola manje trka i stresa nego sa kalendarom od 23 trke. U Formuli 1 više nema ni putanje da od mehaničara polako napredujete i uspinjete se u timu do glavnog mehaničara, i tim sve bolje zarađujete. Da li ima smisla da se ograničenje ne odnosi na vozače i vrhunske menadžere tima, koji već uveliko luksuzno žive? Za ono što bi šefovima bila mala povišica, nama bi značilo mnogo. Zašto nas ne premeste iz skučene Ekonomske klase u udobniju avionsku klasu odakle bi izlazili odmorniji i spremniji za posao? Zašto se više ne forsira rotiranje ekipa koje putuju, kako bi se najbolji članovi uvek održavali svežim. Neki timovi su to radili i imali odlične efekte. Ipak, možda bi naviše značilo malo empatije od strane šefova sa vrha Formule 1. Mi svi radimo svoj posao zato što volimo trkanje, ali stigli smo do granice kada naše psiho fizičko stanje mora da preuzme prioritet u odnosu na sport koji želi da zaradi što više novca kroz pumpanje broja trka.
Malo više slobodnog vremena za oporavak, redovni i ozbiljni lekarski pregledi koji bi utvrdili da li možemo da izdržimo sva opterećenja i budemo na vrhuncu forme, i na kraju bolje razumevanje činjenice kakav je naš život kada dodirnemo dno tokom tih trostrukih trkačkih vikenda, sve to značilo bi za nas jako mnogo”.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Formula 1 – FIA objavila kaznu za Red Bull

Formula 1 – FIA je konačno objavila koju je kaznu razrezala timu Red Bull ...

Carlosa Sainza brine pouzdanost Minija

Carlos Sainz brani titulu prošlogodišnjeg pobednika Dakara, ali u drugom automobilu Dakar reli 2019. ...

Novi Renault Captur otkriven na salonu u Frankfurtu

Novi Renault Captur otkriven na salonu u Frankfurtu sa novim sistemima, a i budućom ...

McLaren se zahvalio Ricciardu na saradnji?

McLaren tim Formule 1 je prema nezvaničnim vestima saopštio Ricciardu da će biti zamenjen ...

Mercedes-AMG S63e bi mogao imati preko 800 KS

Za sada se svodi na spekulaciju, ali ne bez osnova – novi Mercedes S ...

Paramount radi na “I am Paul Walker” dokumentarcu

Neočekivana smrt zvezde filma Brzi i žestoki (Fast and Furious), Paul Walkera, je ostavila ...