fbpx

Formula 1 – Red Bull štuca posle sjajne predsezone

Formula 1 je novim pravilima donela brojne glavobolje inženjerima i mehaničarima, a u prvoj trci i Verstappenu

Photo by Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202203110477 // Usage for editorial use only //

Formula 1 je ušla u sezonu sa gigantskom promenom pravila po kojima su bolidi konstruisani, kojima je vraćen davnih dana zabranjeni „ground effect“. Šta više, iako su pogonske grupe konstruisane prema pravilima koja važe još od 2014. godne i važiće do kraja 2025. u Formulu 1 je uvedeno novo gorivo. E10 gorivo, koje u sebi sadrži 10% etanola, prouzrokovalo je mnogo više problema i rada na pogonskim jedinicama nego što se to pominje. Pored toga, stigli su točkovi od 18“ sa niskoprofilnim pneumaticima, koji su uslovili ne toliko drugačije oslanjanje (mada se i u tom segmentu mnogo radilo), nego potpuno drugačije ogibljenje. Niskoprofilni pneumatici na sebe preuzimaju mnogo manje ulogu ogibljenja nego što su to do sada decenijama radili točkovi od 13“ i visokoprofilni pneumatici. Kada se sve ovo „zapakuje“ u jedan bolid, na predsezonske testove došlo je 10 automobila na kojima gotovo ni jedan zavrtanj nije ostao stari. A činjenicu da pogonske grupe, na papiru, i nisu toliko menjane, praktično anulira podatak da su motor, menjač, kompleksni hibridni sistem i sve ostalo, drugačije smešteni u bolid. Kako se ko po pitanju pouzdanosti pokazao u predsezoni smo ispratili.

Photo by Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202203200202 // Usage for editorial use only //

Međutim, trka je trka, stara je istina koja je u Bahreinu zabolela tim Red Bull. Još odavno, za Red Bull je počela složena situacija odlukom Honde da se (ponovo) povuče iz Formule 1. Počelo je stvaranje Red Bull Powertrains koji je trebao proizvoditi (ne i razvijati) motore po konstrukciji i specifikaciji koju je završila Honda. Ipak nađeno je solomonsko rešenje – pogonske grupe i dalje pravi Honda u Japanu, samo je natpis marke mnogo manji, kao i budžet koji se sliva u Red Bull neuporedivo manji.

Photo by Lars Baron/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202203110459 // Usage for editorial use only //

U prvu trku Red Bull i branilac titule Max Verstappen ušli su „s visine“, nakon vrlo solidne predsezone u kojoj su bili i brzi i pouzdani. Međutim, zaključak nakon trke u Bahreinu pokazuje da se bolid Alpha Tauri pretvorio u roštilj, a da oba bolida Red Bull nisu završila trku. Ono što se odmah posle trke saznalo, Red Bullovi motori su stali zbog problema sa gorivom odnosno pumpom za gorivo. Šta više, u subotu nakon kvalifikacija, timu je odobreno da promeni potisne pumpe za gorivo na svojim bolidima. Razumljivo, Red Bull sa nama neće podeliti baš sve detalje, ali šef tima Christian Horner kaže da novo E10 gorivo uzrokuje određene probleme i drugačije temperature u sistemu, kakve nikada do sada nisu imali.
Činjica je da bolid Formule 1 ima složen gorivni sistem, sa nekoliko pumpi, od rezervoara, preko kolektora do pumpe visokog pritiska. Neki delovi su od strane FIA standardizovani, kao što su pumpe niskog pritiska, senzori protoka i temperature, neke delove timovi mogu sami da modifikuju, ali tako da je informacija o modifikaciji svima dostupna, a na kraju neke delove sami konstruišu i proizvode iz odobrenje FA o regularnosti. Prema prvim informacijama, nisu otkazale pumpe koje su standardizovane i koje isporučuju dva proizvođača (Magneti Marelli za pumpu niskog, a Bosch za pumpu visokog prtiska) svim timovima. Šta više, nakon Q3 dela kvalifikacija i Ferrari je prijavio da ima problem sa gorivom, i po službenoj zabelšci delegata, timu je odobreno izuzeće za 60 minuta više, pre pokrivanja bolida u zatvorenom parkištu.

Photo by Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202203120123 // Usage for editorial use only //

Verstappen je nakon prve trke Formule 1 ljut kao ris. Činjenica da se do garaže dovukao sa ugašenim motorom samo je deo problema sa kojim se susretao. Dok je bio u trci, nije imao odgovor na brzinu Charlesa Leclerca u Ferrariju, a pored toga pregrevale su mu se i kočnice. Ni tu nje bio kraj „štucanja“ Red Bulla, servopojačivač upravljača je otkazivao, i ostavljao zaglavljen upravljač u desnim krivinama. Tim veruje da je problem nastao udarcem pri standardno grubom spuštanju bolida sa dizalice tokom poslednjeg pit stopa, koji je poremetio geometriju bolida koji je počeo da vuče u stranu.
Do prvog sledećeg slobodnog treninga tim Red Bull ima samo pet dana da shvati i ispravi problem, ali Verstappen je dobro ocenio događanja u prvoj trci Formule 1 sezone i rekao: „Ovo su auto trke, tehnički problemi i odustajanja se dešavaju, ali ne možemo imati ovoliko problema sa pogonskom grupom o kojoj imao toliko podataka i toliko iskustva“.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Dizeli ostaju zbog SUV-a!

Iako se neki proizvođači odriču dizel motora, postoje i oni koji veruju da dizel ...

Dok se priča o hidrogenu Honda gasi FCEV model

Dok se u hidrogen gleda kao potencijalni čisti izvor energije, Honda gasi svoj Clarity ...

Geeley u martu najavio a sada predstavio Zeekr 001

Samo što je u martu najavio luksuznu električnu marku, Geeley je već predstavio svoj ...

Tesla će naknadno ugrađivati kompjutere za autonomnu vožnju

Tesla je predstavio svoj kompjuter za “potpuno autonomnu vožnju” u aprilu, a uskoro bi ...

Audi Urbansphere Concept – najveća kabina ikada

Audi Urbansphere Concept upravo je predstavljen i ima najvćeu kabinu ikada koju je ova ...

Seat Arona – DSG menjač menja mnogo toga

Seat Arona zapravo je prvi crossover koji je VW grupa postavila na MQB-A0 platformu. ...