fbpx

Mazda CX 5 je jedan od najpopularnijih modela japanske marke, a za 2022. godinu prošla je kroz proces osvežavanja – testirali smo 2.0AWD AT

Mazda, kako god to zvučalo, nije gigant, i spada među manje svetske marke. Sa godišnjom proizvodnjom od 1.5 milona vozila, nalazi se 15. mestu u svetu. Šta više, nije neka tajna ni da Mazda ne želi da postane gigant. Nezavisna je koliko god može, a zavisna samo onoliko koliko mora (sa Toyotom radi na razvoju elektro pogona i sistema autonomne vožnje). Srećom po kompaniju a i kupce, brak sa Fordom je praktično razveden 2014. od kada je američka kompanija samo simbolično vlasnik 2.5 % deonica. Srećom, zato što je Mazda ponovo postala autentična, iako je, sa druge strane, Ford zaslužan što Mazda nije propala.
To je bilo i biće, a šta je sada? Mazda u osnovi nema mnogo modela, a i spiskovi osnovnih i dodatnih paketa opreme relativno su kratki u odnosu na druge. Međutim, ova činjenica Mazdu nije omela da na vreme prepozna trendove i nađe se tamo gde treba. Naravno, reč je o crossoveru u koji je Mazda, u novije vreme, ušla prvo sa sjajnim CX7, kojem se priključio nešto manji CX5, koji je stao uz rame VW Tiguanu, Ford Kugi, Nissan Qashqaiju i drugima.
Od samog starta, CX5 je definisan kao SUV koji je vozi i ima performanse kao limuzina ili hatchback slične snage pa i cene. I to nisu bile prazne reči. Prvi CX5 je to i dokazivao, a ujedno i promovisao ono što je Mazda nazvala Skyactive, odnosno, olakšavanje i optimizacija svega, od motora pa nadalje, uključujući i automatske menjače bez tradicionalnog proklizavanja tork konvertera.
Aktuelna, druga generacija Mazde CX5 pojavila se 2017. godine, a za 2022. je dobila osveženo izdanje. U osnovi postavljena je na minimalno modifikovanu platformu prve generacije, ali je karoserija malo produžena i malo snižena, pa profil vozila deluje znatno drugačije. U osveženom izdanju dobila je izmenjen i veći gril hladnjaka, što je uobičajena praksa na polovni žvotnog veka jednog modela. Ono što je mnogo značajnije, tiče se tehnologije svetala.
Među opcijama za Mazdu CX5 nalaze se i nova „Smart Full LED“ prednja svetla koje čini 20 svetlosnih modula LRD tehnologije. Kao što ime nagoveštava da su „pametna“, dužina i ugao svetlosnog snopa automatski se prilagođava brzini vožnje i zakrenutosti upravljača, pa vozač u svakom trenutku ima optimalno osvetljenje ispred vozila.
Ako se nekome učini da Mazda CX5 ima i pomalo američki stil, to i nije samo subjektivno. Zapravo, američki stil može da se shvati i bukvalno, obzirom da se u Americi i Evropi prodaje identično vozilo. Ali nema brige, Mazda CX5 je sa 4.54 m i dalje dovoljno kompaktna da bi ostala praktična i zgodna za gradsku vožnju i parkiranje. Šta više, CX5 je taman pogođena mera porodičnog automobila, pa se ispostavilo i opravdano što je robusniji CX7 povučen i ustupio svoje mesto manjem CX5. Ako se vratimo novinama za 2022., u ponudi su nove boje, koje uključuju i „circon sand“, koja se može videti na našim fotografijama, a koja se dobija uz doplatu od preko 500 evra.
Mazda CX5 nije malo vozilo, a kada se uključe svi benefiti koje SUV uspravnom postavkom sedišta dobija eto prilike za odlično iskorišćen enterijer. Mazda nije propustila priliku. U tipično japanskom ne preterano kitnjastom i maštovitom stilu CX5 kao prvo ima odličnu ponudu prostora. Kao drugo, isti taj prostor ima vrlo precizno uklopljene elemente sa identičnim zazorima i bez nedorečenih krajeva. Jedno, na Dmotion test stiglo je vrhunski opremljeno vozilo, pa se kožne oplate vrata, kožna sedišta sa 8 podešavanja i još dosta toga ne može nazvati standardom.
Međutim i u ovom slučaju ocena važi – precizno i korektno. Doduše, mogli bi da raspravljamo na temu zbog čega se oko menjača na centralnoj konzoli nalazi „klavir lak“ crna oplata, možda elegantna, ali i dokazano nepraktična.
Ako se u sklopu testiranog i visokog „Newground“ paketa opreme odluči za sedišta presvučena eko kožom, biće biše nego zadovoljan. Odlično profilisana, izdašno podesiva i teško da im se jedno slovo može zameriti.
I pozadi je Mazda ostala u istom, preciznom maniru. Zadnja klupa je udobna i što je podjednako bitno, nudi dovoljno prostora za kolena i glave putnika. Deljiva je u odnosu 40:60, ali sa naslonom za ruke koji je ujedno i otvor za transport dužih predmeta, kao što su skije. Prtljažnika, kao i u svakom SUV-u ima dovoljno. Standardna konfiguracija do visine prozora nudi 506 litara a sa oborenim naslonima 1620 litara, i to bez obzira da li se radi o prednjem ili AWD pogonu.
Iako bi spram aktuelne ponude u konkurentskim modelima mogli očekivati digitalnu instrument tablu, do digitalizacije Mazde CX 5 moraćemo još malo da sačekamo. Za 2022. dobila je bežično punjenje mobilnog telefona, vrlo koristan iako opcioni sistem 360° kamere koji obezbeđuje mnogo opuštenije manevrisanje u skučenom prostoru. Infotejment je dobio ekran od 10.25“, unapređen operativni softver, i gotovo podrazumevane AppleCarr Play i Android Auto aplikacije. U svakom slučaju, aiko nije digitalno, sve je dobro organizovano funkcionalno bez previše lutanja i traženja.
Platforma Mazde CX5 nije mnogo menjana u odnosu na prvu generaciju, kada je međuosovinski razmak od 2.700 mm u pitanju, kao i mehanika. Sa 192 mm klirens od tla nije preterano velik, pa CX5 i nije prikladan za terenske egzibicije. Prednji točkovi su oslonjeni i ogibljeni preko MacPherson opružnih nogu sa gasnim amortizerima dok su pozadi točkovi nezavisno oslonjeni preko multilink osovine. Najveća novina u ovom domenu odnosi se na G-Vectoring Control sistem koji prati položaj papučice gasa, upravljača i brzinu vožnje i prilagođava reakcije sistema upravljanja. Vozila opremljena AWD sistemom pogona na svim točkovima dobila su i i-ACTIV sistem koji preko 27 senzora prati rad pogona i prilagođava ga 200 puta u sekundi uslovima vožnje, odnosno podlozi.
Na Dmotion.rs testu našla se Skyactive G verzija sa 2.0 benzinskim agregatom, koja je osnovna po pitanju snage, kojem je alternativa 2.5 benzinac od 195 KS, a Mazda CX5 može se kupiti i sa „Skyactive D“ dizelom zapremine 2.2 litre, sa 150 il 184KS. Testirani model je bio opremljen i automatskim šestostepenim menjačem i pogonom na svim točkovima.
Mazda CX5 je i dalje SUV koji nudi voznu dinamiku ravnu automobilu, bez da je mnogo izgubio na udobnosti zbog pretvrdog ogibljenja. Precizno i rado ulazi u krivinu, a na klizavoj podlozi do izražaja dolazi zaista efikasan AWD, koji momentalno nalazi točak koji ima najviše trakcije. Iako sa svojih 1.560 kilograma CX5 nije preterano težak, od kočnica bi se moglo očekivati više odlučnosti na prvi dodir papučice, pogotovo u kontekstu ukupne vozne dinamike.
Dvolitarski benzinac svoj maksimalni obrtni moment od 213 Nm dohvata na visokih 4.000 o/min, pa kada se poželi odlučno ubrzanje, papučica gasa mora ozbiljno da se „nagazi“. U kombinaciji sa AWD pogonom, deluje da automatski menjač ne koristi sve što motor može, pa iako je svakako komfornije, pogotovo za gradsku vožnju, vredi razmisliti i o verziji sa manuelnim menjačem. Sa 10.4 sekunde potrebne za ubrzanje do 100 km /h Mazdu CX5 sa 2.0 benzincem ne možemo uvrstiti među sprintere, mada prelazak u sport mod svakako donosi dinamičnije vozilo. Uz osvežavanje, Mazda CX5 je dobila i novi „off road“ mod vožnje, koji rad menjača i odziv na papučicu gasa prilagođava slabijoj trakciji pneumatika sa podlogom.
Mazda CX5 je odličan zbor, ako se odlučuje za SUV, ali moramo konstatovati da je, kao i svi ostali, poprilično poskupela. Pre nepunih pet godina, 2017. testirani model sa najsnažnijim motorom u maksimalnom paketu opreme, AWD pogonom i automatskim menjačem koštao je 37.700 evra. Danas se za tridesetak konjskih snaga manje, i slično visok paket opreme mora platiti 39.520 evra. Dobra vest je da 2.0 motor znači veliku uštedu pri registraciji, ali autoindustrija iz dana u dan sve više “brine” o kupcima, i sve više sužava krug onih koji sebi mogu da priušte dobar automobil.

Model

Mazda CX5 2.0 AWD AT

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.575/ 1.845/ 1.680
Međuosovinski razmak (mm)

2.700

Masa vozila praznog (kg.)

1.592

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.115

Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg

2.000

Zapremina prtljažnog prostora (l)

522

Motor

Benzinac

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila

4/16

Radna zapremina (ccm)

1.998

Snaga pri o/ min. (KS) 165 / 6.000 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 213 pri 4.000 o/min
Menjač

Automatski 6 brzina

Ubrzanje 0-100 km/h

10.4

Maksimalna brzina km/h

188

Prosečna potrošnja na testu l/100 km

7.9

Zapremina rezervoara

58

Cena testiranog modela

39.520 evra

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Formula 1 – Verstappenu pobeda u Španiji

Formula 1 – Verstappenu pobeda u Španiji u trci koja sigurno neće ostati upisana ...

Pagani Imola Roadster ima V12 i lagan je kao pero

Pagani Imola Roadster ima V12 i lagan je kao pero, tačnije, teži kao automobil ...

Nova Škoda Octavia bi mogla ovako izgledati

Škoda je objavila prve dve skice modela Octavia, koja će, očigledno, ići još više ...

Aston Martin DB 11 sa V8 motorom – pogodite čijim?

Na festivalu brzine u Goodwoodu predstavljen je Aston Martin DB 11 sa V8 agregatom, ...

Audi Q8 e-tron zvanično predstavljen

Audi Q8 e-tron zvanično je predstavljen sa unapređenjima koja su najavljena, ali tada za ...