fbpx

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT – impresije

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT je najbrže i najskuplje izdanje nemačkog SUV-a, odgovor na izazove Lamborghinija i Aston Martina

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT je jedan jako snažan i jako brz SUV, kojim se mogu deca odvesti u vrtić, po tom se odvesti na trkačku stazu, dobro se izjurcati i vratiti se po decu. Ovde bi mogla da se završi cela priča o modelu koji je Porsche napravio kao odgovor na ono što su napravili drugi, a mi imali priliku da vozimo. Porsche Cayenne Coupe Turbo GT je najskuplji i najbrži Cayenne, mada zapravo ne i najsnažniji, obzirom da se Cayenne Turbo S E-Hybrid plug-in hibridna verzija može pohvaliti sa još više konja „u koferu“.
Zapravo, pričamo o modelu za koji se, ne tako davno, pričalo da se nikada neće dogoditi, a dogodio se pre tačno 20 godina. Za sve one koji ne znaju ili su zaboravili, nisu baš tako davne ’90-te godine prošlog veka, kada je čuvena nemačka marka sportskih automobila bila na kolenima i to bukvalno. Nekoliko neuspešnih modela i dva uspešna ali preskupa da bi se od njihove prodaje moglo živeti. Godine 1995. na čelo Porschea postavljen je gospodin po imenu Wendelin Wiedeking, koji nije bio Čarobnjak iz Oza, ali je tvrdo da zna kako sa ispuni poveren mu zadatak i spase Porsche od bankrota.
Brzo se saznalo da Porsche radi na nečemu, što će u rano, kišno jutro 2000. pred muzej Luvr u Parizu doterati legendarni reli vozač Walter Rohrl, i zvati se Porsche Carrera GT. Porsche je uspeo da bude jako konspirativan, a ne mali broj tada okupljenih novinara je očekivao nešto drugo, što je takođe bilo u razvoju – SUV. Do susreta sa prvim Porsche SUV-om morali smo da sačekamo još dve godine i naredni salon u Parizu. Tada nam je gore pomenuti Wendelin Wiedeking rekao da nikada neće biti Porsche sa dizel motorom, samo, jedino i isključivo sa moćnim benzincima. Da li tada nije znao, ili nije rekao istinu, ne znamo, ali Cayene dizel se i te kako pojavio, a pojavio se i i plug-in hibrid. Ipak, ono što je mnogo važnije za ovu priču, pre 20 godina, oktobra 2002 otkriven je model koji je spasao Porsche, a ne nešto ranije predstavljeni Boxster. SUV manija tada je tek bila u povoju, ali stratezi Porschea tada na čelu sa Wiedekingom su „namirisali“ kuda ide auto industrija, a pod amblem Porsche smestili veliki hatchback, koji donosi prestiž i imidž sportske marke, ali i potpunu, svakodnevnu upotrebljivost i komfor, što jedan prelepi i brzi 911 nikada neće moći, a neće ni pokušati. Cayenne je omogućio da danas i dalje imamo 911.
Danas je, u svojoj trećoj generaciji, Cayenne (uz Macan) najprodavaniji Porsche, i od njega kompanija živi i može da se posveti i drugim modelima. Samo, Porsche je pre svega sportska marka i od toga neće i ne treba ikada da odustane, tim pre što su i druge sportske marke, kao što su Lamborghini, Aston Martin i Ferrari, shvatile da se od SUV segmenta živi. Samo, i dalje se kupcima mora ponudite nešto više, što se najlakše definiše kao prestiž.
Aktuelni Porsche Cayenne je već pet godina među nama, što su za jedan model zrele godine, mada im se ovaj veliki, 4.9 metara dugi SUV izgledom sasvim uspešno odupire, tim pre što se kupcima nudi u dve karoserijske verzije. Pogonskih opcija ima sasvim dovoljno da zadovolji šarenolike želje, potreba a i sujetu, ali u Štutgartu su, u sumrak pogona sa unutrašnjim sagorevanjem, shvatili treba uraditi još nešto i to na klasičan način Prošle godine kao model za 2022. predstavljen je Porsche Cayenne Coupe Turbo GT, sa ciljem da bude najbrži SUV na svetu. Na da bude najprodavaniji, nego najbrži i to bez pomoći hibrida, elektromotora, baterija i ostalog. Samo uz stari dobri i još uvek potentni V8. Samo, Porsche Cayenne Coupe Turbo GT nije mogao ispuniti svoj zadatak tako jednostavno.
Ovo je vozilo mase od čak 2.220 kilograma, uprkos činjenici da je krov od karbonskih kompozita, kao i još dosta toga u cilju smanjenja mase i spuštanja težišta vozila! Šta više, našla se potreba i za spojlerom od karbonskih kompozita na izlaznoj ivici krova, koj, navodno, generiše 40 kilograma downforcea pri maksimalnoj brzini.
U poteri za brzinom našla se potreba i za snagom, i to na „starinski“ način, sa 4.0 V8 benzincem kao osnovom. Da bi stigao do 640 KS, dobio je jače klipove, klipne poluge, kolenasto vratilo, lanac razvoda ventila, i naravno, veći nadpritisak punjenja velikog turbo kompresora. Uz činjenicu da ima AWD pogon, da bi lakše trpeo opterećenja centralni diferencijal je dobio vodeno hlađenje! Potpuno je nova i drugačije mapirana elektronika ogibljenja kako bi, u skladu sa cljem, Porsche Cayenne Coupe Turbo GT mogao i da skreće a ne samo juri pravo. Pominjemo jurnjavu. Paaaa, Porsche Cayenne Coupe Turbo GT je rekorder Nurburgringa u SUV klasi sa 7mins 38.9 sec, što je brže od vremena Bugatti Veyrona…
Porsche Cayenne Coupe Turbo GT, iako zastrašujuće brz, i dalje je, ili može da bude, običan porodični SUV. U enterijeru nisu neka ulitmativna, duboka sportska sedišta, nego udobna, kožom i napom presvučena.
Jedino što govorimo o četiri sedišta, obzirom da su pozadi odvojena niskom konzolom. A mesta ima u zobilju, bez obzira što je ovo Coupe Cayenne. U enterijeru nema nikakve „šizofrenije“ i vatrometa ukrasa. Ovo je „običan“ Cayenne, kojim se ide na posao i na pijacu, samo nemački precizno i kvalitetno sastavljen uklopljen.
Čak ni instrument tabla nije jedan od onih džinovskih ekrana, nego kombinacija digitale i divnog, analognog, „Porsche style“ centralno smeštenog obrtomera. I samo da ne zaboravimo, Porsche Cayenne Coupe Turbo GT ima fantastičnu ergonomiju svih komandi, uz potpunu udobnost sedenja. A u SUV koji može „300 na sat“ stane i dosta prtljaga. Zapremina prtljažnika je lepih 549 litara, a može se povećati i na 1.464 litre, što znači da za nuždu može da prenese i novi frižider ili veš mašinu.
Ako selektor moda vožnje ostane u položaju Normal, Porsche Cayenne Coupe Turbo GT je i dalje „običan“, udoban i tih Cayenne u kojem se sedi povišeno kao u svakom SUV-u, iz koga je odlična preglednost, i u kom se uživa uz sjajan zvuk audio sistema čije zvučnike potpisuje austrijski Burmester. Ali, kada se posegne za rotacionim selektorom moda vožnje koji je na upravljaču i prebaci u Sport mod, treba utišati muziku.
Ceo Porsche Cayenne Coupe Turbo GT se „utegne“, upravljač, ogibljenje, menjač, odziv na gas…sve postaje oštrije. I već tada ovaj SUV najavljuje zašto može i sme „na crtu“ sa Lamborghini Urusom. Čak i da se ne posegne za Sport + modom, uprkos svojoj ogromnoj masi ovo postaje SUV sa najdirektnijim i najpreciznjim upravljanjem koje se kosi sa logikom i fizikom. Pri tom, još uvek ne postaje neudoban, nego samo potpuno prihvatljivo tvrd.
Naginjanja u krivinama nema, a nivo trakcije koje široki ali niski pneumatici ostvaruju sa podlogom je fascinantan. Ali, kada se veliki turbo motor zavrti preko 3.000 o/min, i te kako se čuje zvuk iz dvostrukog titanijumskog izduva, a Porsche Cayenne Coupe Turbo GT poleće. Svoju maksimalnu snagu, kao i svaki pravi sportista, dohvata na visokim obrtajima – 640 KS pri 6.000 o/min, ali maksimalni obrtni moment od 850 Nm ima u rasponu od 2,300 – 4,500 o/min.
Na našu žalost, korišćenje Sport+ plus moda naš domaćin, organizator Porsche Experience događaja nije dozvoljavao, što nismo prekršili, a ni osetili ono što drugi ne mogu – ubrzanje do 100 km/h za 3.3 sekunde. Sa druge strane, ono što smo osetili je da menjač savršeno komunicira sa motorom. Samo, Porsche Cayenne Coupe Turbo GT nema sedmostepeni PDK menjač sa dvostrukom spojnicom iako bi se to na osećaj moglo pomisliti, nego ZF osmostepeni automatik, brz i precizan u Auto modu, a pogotovo kada se pozabavi polugama na upravljaču za sekvencijalnu, manuelnu promenu stepena prenosa.
Krivine su domaći teren za Porsche Cayenne Coupe Turbo GT, oštre, blage, otvorene, zatvorene, sa podjednakom samouverenošću ovaj SUV će se provući kroz svaku, a ni za zaustavljanje ne treba brinuti. Standardna oprema su Porsche Carbon Ceramic kočnice.
Da li je Porsche Cayenne Coupe Turbo GT svojevrstan oproštaj od klasične snage iz klasičnog motora koji donose spektakularan rezultat u performansama? Najverovatnije da jeste. Ovog modela nikada neće biti proizvedeno mnogo, i ne treba isključiti mogućnost da će dostići status gotovo kolekcionarskog primerka, a to znači i modela čija vrednost vremenom raste.
Ali, o tom po tom. Ono što danas znamo je da košta oko 250.000 evra, a kao kuriozitet navodimo i da kod nas, u Srbiji, godišnja registracija košta oko 300.000 din. Nismo i nećemo se baviti ni potrošnjom, obzirom da Porsche Cayenne Coupe Turbo GT nismo dovoljno dugo vozili, ali moramo priznati i da smo ozbiljno fascinirani. Sasvim dovoljno za ovaj put…

 

Model

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.650/ 1.955/ 1.636
Međuosovinski razmak (mm)

2.895

Masa vozila praznog (kg.)

2.220

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.765

Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg

/

Zapremina prtljažnog prostora (l)

549/1.464

Motor

Benzinac

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila

8/32

Radna zapremina (ccm)

3.996

Snaga pri o/ min. (KS) 640 / 6.000 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 850 od 2.300 do 4.500 o/min
Menjač

8 Automatski

Ubrzanje 0-100 km/h

3.3

Maksimalna brzina km/h

300

Prosečna potrošnja na testu l/100 km

/

Zapremina rezervoara

90

Cena oko

250.000 evra

 

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Red Bull F1 preuzima kadar iz Mercedes-AMG F1 tima

Nakon što je iz Mercedes-AMG tima Formule 1 u svoje redove preveo Bena Hodgkinsona, ...

Šta se dešava sa Aston Martin Lagondom?

Šta se dešava sa Aston Martin Lagondom, kompanijom koja je u poslednjih 13 nedelja ...

Istraživanje: Da li je kupovina starijih polovnjaka rizičnija?

Istraživanje: Da li je kupovina starijih automobila rizičnija zbog mogućeg povećanja pređene kilometraže i ...

Odbrojavanje do početka Extreme E šampionata

Dvanaest timova profesionalnih vozača na početku 2021. takmičiće se u ekstremnim uslovima na 5 ...

Opel Crossland X- dizel za mnogo više dinamike

Opel Crossland X bio je Dmotion testu sa baznim benzinskim pogonom i srednjim paketom ...