fbpx

Šta visoka temperatura radi pritisku u pneumaticima

Drumovima krstari ogroman broj vozača koji ne mari što pritisak u pneumaticima koji varira u odnosu na spoljnju temperaturu

Još uvek drumovima krstari velik broj vozača koji ignoriše činjenicu da na ispravan pritisak vazduha u pneumaticima značajno utiče temperatura vazduha (i podloge), koja direktno utiče na ono što se dešava u pneumatiku. Zbog toga, ako se već ne vrše provere pritiska pneumatika jednom mesečno kao što je to preporučljivo, pritisak u gumama neophodno je proveriti barem pri smeni sezone sa letnje na zimski i obrnuto. Pirelli podseća na neka osnovna pravila, koja bi trebali biti navika.
Sa rastom temperature raste pritisak u pneumaticima
U skladu sa zakonima fizike, niske temperature smanjuju pritisak u gumama, a visoke povećavaju obzirom da sa povećanjem temperature raste i volumen vazduha u pneumatiku. To znači da sa povećanjem temperature vazduha i pritisak u pneumaticima lako može otići iznad preporučenog i optimalnog. Isto, ali u obrnutom pravcu važi kada zahladi i kada se pritisak u pneumaticima spušta ispod optimalnog i fabrički preporučenog.
Sa prevelikim pritiskom izazvanim povećanjem temperature (isto kao i prepumpavanjem) dolazi do prekomernog i neravnomernog habanja i trošenja centralnog dela gazeće površine, kao i smanjenja koeficijenta trenja pneumatika sa podlogom. Zbog toga svaki proizvođač za različite modele vozila preporučuju različite pritiske u pneumaticima.
Kada povećati pritisak u pneumaticima?
Standarni i najčešće preporučeni pritisak u pneumaticima znači i najudobniju vožnju uz najmanje habanje pneumatika. Međutim, ako se kreće na duži put uz saznanje da će vozilo biti opterećeno putnicima i prtljagom, dobro je povećati pritisak, ali ne prema slobodnoj proceni, nego preporuci koja se najčeće nalazi na samom vozilu ili u uputstvu za upotrebu. U slučaju dugotrajnije vožnje opterećenog vozila, pneumatike treba naduvati do maksimalne preporučene vrednosti od strane proizvođača vozila. Samo tako će pneumatici raditi u svom optimumu, a posledično će doneti i manju potrošnju goriva. Na primeru to izgleda ovako: za vozilo kod kojeg su preporučeni pritisci 2.2-2.1 bara napred i pozadi, ako se vozi maksimalno dozvoljeno opterećeno vozilo, pritisak treba povećati na 2.5 bara. Ako se želi dodatno uštedeti u potrošnji goriva sa opterećenim vozilom, a malo izgubiti na udobnosti, pritisak može ići i do 2.8 bara. Rezervni pneumatik treba da bude napumpan na 2.6 bara, osim u slučaju da proizvođač ne preporučuje drugačije.
Greške koje treba izbegavati
Ukoliko izmerite (nikako “odoka”) da je prevelik , greška koju mnogi prave je da izduvavaju pneumatike dok su vrući da bi ih doveli na adekvatan pritisak. Proveru pritiska je najbolje raditi kada u pneumatici hladni ili barem prohlađeni.
Ovih nekoliko jednostavnih pravila treba primenjivati da bi se i pri visokoj spoljnjoj temperaturi pravilno proverili pneumatici:
Pravilo 1 – Pneumatici moraju biti hladni. To znači da vozilo mora mirovati barem dva sata u hladovini, ili da je lagano voženo manje od 3 kilometra
Pravilo 2 – U slučaju da se ne mogu ispuniti ovi uslovi ili u slučaju nužde na putu, pritisak može biti podešen dodavanjem maksimalno 0.3 bara na fabrički preporučenu vrednost za hladne pneumatike. To znači, umesto 2.1 bar (preporučena vrednost za hladan pneumatik), vruć pneumatik treba napumpati do maksimalno 2.4 bara. Ovo ne treba da pređe u naviku, a pritisak u pneumaticima treba proveravati i korigovati “na hladno”.
Pravilo 3 – Punjenje pneumatika Azotom ne oslobađa obaveze redovnog proveravanja pritiska. Azot u pneumaticima samo donekle smanjuje pojavu smanjenja pritiska zimi, ali i to ne potpuno.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Predstavljena prva serijska električna Mazda – model MX-30

Mazda je zvanično predstavila model MX-30, kompaktni crossover sa električnim pogonom stvoren za grad ...

Red Bull F1 preuzima kadar iz Mercedes-AMG F1 tima

Nakon što je iz Mercedes-AMG tima Formule 1 u svoje redove preveo Bena Hodgkinsona, ...

Novi SUV iz VW-a zove se Nivus

Novi kompaktni SUV iz Volkswagena zove se Nivus, a na tržište stiže u drugoj ...

Jeep Wrangler dobio jednu zvezdicu na Euro NCAP-u

Jeep Wrangler je u poslednjoj rundi nezavisnog Euro NCAP testiranja dobio samo jednu od ...

Hamilton ubedljivoj najbrži u Bakuu

Lewis Hamilton kao da se malo poigravao sa konkurencijom, da bi na kraju u ...

Formula 1 – Aston Martin neće biti spreman za Barcelonu?

Formula 1 je u velikom finalu za početak sezone 2022. sa potpuno novim bolidima, ...