fbpx

Koliko je odlazak Binotta dobar po Ferrari?

Koliko je odlazak Mattije Binotta dobra ili loša vest po Formula 1 tim Ferrari i da li će promena šefa tima doneti boljitak?

Foto: Scuderia Ferrari

Koliko je odlazak Binotta dobar po Ferrari Formula 1 tim? Mattia Binotto više nije šef F1 tima Ferrari. Dogodilo se ono što je zapravo poslednje tri godine visilo u vazduhu – Binotto je podneo svoju ostavku na mesto šefa tima i ne samo to. Binotto odlazi iz Ferrarija. Mnogi će biti zadovoljni takvim raspletom, samo, kakve konsekvence će imati takav rasplet kako po sledeću sezonu Formule 1, tako i nadalje? Da li Binottov odlazak sa čela tima ostavlja nemoguć zadatak njegovom nasledniku?
Binotto je postao najveći krivac za nepouzdanost bolida i greške koje su napravili tim i vozači, ali previše brzo je u senku palo sve dobro što je Binotto uradio, a što je u perspektivi možda moglo da dovede tim tamo gde želi, na šampionski tron. Binotto je bio šef tima koji je kao inženjer jako dobro razumeo tehničke aspekte Ferrarijevog bolida Formule 1, ali je pored toga morao da se bavi organizacijom i funkcionisanjem tima, politikom toliko prisutnom u Formuli 1, nemilosrdnim medijima, a i FIA-om. Kao i sve njegove kolege sa grida, Binotto je sedeo u vrlo vrućoj stolci razapet između obaveza i pritisaka. Naravno, neko bi rekao da ga niko nije terao da prihvati poziciju šefa F1 tima Ferrari, i da je jako dobro znao šta ga čeka.

Foto: Scuderia Ferrari Press Office

Međutim, gubitkom Binotta, Ferrari F1 tim je izgubio čoveka koji je bolje i više nego njegovi prethodnici razumevao donose i relacije između bolida i pogonske grupe, parametara performansi i na kraju kompletnog paketa koji je potreban za pobede. A u Formuli 1 se pobeđuje zapravo sa malim marginama, a znanje i iskustvo koje Binotto ima moglo je dovesti do koncepta uz koji bi 2023. Ferrari mogao stvarno izazvati timove Red Bull i Mercedes. Binottov odlazak se dogodio u najgorem trenutku po sledeću sezonu u vreme kada se zapravo sklapa novi bolid. Binottovom nasledniku, ko god to bo, trebaće vreme da se uklopi, uhoda, upozna ljude, ali i kompletan koncept funkcionisanja i razvoja u toku sezone pogotovo pod ograničenim budžetom. Dok se novi šef tima uhoda, sezona 2023. bi već mogla biti izgubljena. Greške na početku sezone mogu biti nepopravljive u toku sezone.
Binotto je jako dobro poznavao Ferrari, njegovu politiku, dinamiku, mentalitet radeći u Maranellu od 1995. godine i uspinjući se u rukovodećoj strukturi. Svedočio je i potpuno pogrešnom vođenju svog prehodnika Maurizia Arrivabenea, koji je stajano na putu vrhunskom talentu i tehničkom direktoru Jamesu Allisonu od 2013. do 2016., što je Binotto u mnogome ispravo. Međutim, iz Maranella već stižu informacije da je raspoloženje na niskom nivou i da se ne treba iznenaditi ako bude još odlazaka talentovanih ljudi iz crvenog tima.

Foto: Scuderia Ferrari Press Office

Niko ne kaže da Binotto nije grešio i da nije bez slabosti. Problemi sa pouzdanošću bolida na početku, pa i do polovine sezone svakako nisu bli idealni, ali strategija je bla jasna opravdana. Pre zamrzavanja razvoja pogonskih jedinica izvući maksimalne performanse, a potom raditi dozvoljene modifikacije za pouzdanost. I svima je jasno da ovakav put donosi probleme, sa nadom da će ipak biti kratkoročni.
Međuti pogrešna strategija u trkama je deo koji se najviše stavlja na teret Binottu, a pogotovo činjenica ili slabost da nije otpustio iz tima direktno odgovorne za propuste koji su skupo koštali. Binottov mentalitet i način rukovođenja uvek je bio da podržava svoje ljude, i da se jednom napravljena greška neće ponoviti. Što se ipak prečesto događalo. Za sve van F1 tima Ferrari Binotto je delovao miran i ljubazan kada je prozivan za greške, a kada je zapravo branio svoj tim. Ali, iza zatvorenih vrata, Binotto je bio vrlo oštar i zahtevan poslodavac. Za sebe kaže da nije brutalan ali da je strog. Ono što je spolja delovalo kao neophodno, a to je otpuštanje ljudi, Binotto je rešio drugačije – unapredio je slabosti ljudi i tehnike. Prerađen je softver koji pomaže u donošenju strategije. A umeo je i da da izjave koje su mu se obile o glavu. Na polovini sezone je rekao da tim može da pobedi u preostalih 10 trka. Ispostavilo se da nije pobedio ni jednom.
Da li je Ferrari Formula 1 tim pogrešio što je dozvolio da Binotto ode, umesto da mu je dodelio osobu koja bi ga rasteretila dela obaveza, a njemu ostavila da radi ono u čemu je najbolji? Italijan nikada nije krio da je njemu lično najteže bilo slušati i boriti se sa kritikama, ali da je uvek smatrao da svoj tim treba da odbrani od pritisaka i politike, kako bi ostao fokusiran na posao. “Kritike postoje da bi se omeo tim, a zadržati fokus tima nikada nije lako. Bilo je teško, ali to me čini samo jačim za budućnost”, govorio je Binotto. Samo, on je podržavao svoj tim, ali nije dobio podršku od predsednika Ferrarija Johna Elkanna i CEO-a Ferrarija Benedetta Vignea. Na mesto Maurizia Arrivabenea Binotta je doveo pokojni šef FCA Sergio Marchionne, međutim, poznato je da Binotto i Elkann nikada nisu dobro funkcionisali i sarađivali. Binotto je bio svestan da su mu dani u timu odbrojani i zbog toga se sam povukao.

Foto: Scuderia Ferrari Press Office

Vigna je nedavno izjavio da mu drugo mesto ne znači ništa, i da je to samo prvo mesto gubitnika. Priznao je da je tim napredovao, ali da to nije dovoljno. Sada mora da traži drugog šefa tima kojega čeka mnogo vrućeg kestenja. A Vignin stav znači znači samo jedno u sledećoj sezoni – pobeda ili propast, što automatski donosi ogroman pritisak na novog šefa tima, koji iz šešira treba da izvuče takav rezultat. Samo uz ograničen budžet, Red Bull i Mercedes to neće ići tako lako.
Ferrarijeva historija se ponavlja. Najuspešniju eru imao je pod palicom Jeana Todta koji je uspeo da trkački tim Ferrari drži odvojen od kompletne spoljne politike. Čak i kada je Ferrari gubio titule koje je mogao osvojiti 1997. i 1998. Todt nije oterao ljude iz tima, nego je napravio da napreduju i dođu do dominacije koja je trajala do polovine 2000-ih godina. I Binotto je govorio da je put do titule dugotrajan proces, koji je (možda) upravo prekinut.
Ferrarijev start sezone 2022. sa neočekivano dobrim rezultatima verovatno nije pomogao planiranoj dinamici razvoja prerano podižući očekivanja i ambicije. Ferrari je bio brz dok se Red Bull borio sa prevelikom masom bolida, ali je Binotto već tada upozoravao da je jednostavnije olakšati bolid i učiniti ga bržim, nego to postići razvojem aerodinamike koje su trebale upravo Ferrariju da bi ostao brz.
Trenutno, Ferrari Formula 1 tim traži naslednika Binotta koji zna da će svaki rezultat osim titule u 2023. biti smatran neuspehom, a takvim stavom “sede glave” Maranella možda postavljaju nemoguć zadatak. Nerealna očekivanja da se ne završi drugi samo mogu izazvati nove promene i lomove koji mogu zazvati nove probleme. Ferrari je ovo radio u prošlosti, a da li će uraditi ponovo?
A šta će uraditi Binotto? Gotovo pa sasvim sigurno neće otići iz Formule 1, suviše iskusan i kvalitetan da bi bio zanemare i skinut sa radara, možda ne za mesto prvog čoveka tima, ali za visoku poziciju u tehnčkom delu svakako. Uveliko se govori da Binotto pregovara sa Audijem, a da li će se dogovoriti – videćemo. Za to vreme, Ferrari ima mnogo veći problem da nađe prvog čoveka koji će biti sposoban da izdrži ambicije, pritiske i politiku unutar samog Ferrarija, a po tom i kompletne Formule 1. Pominje se i povratak Arrivabenea koji je napustio FC Juventus koji grca u dugovima i problemima, a to je uradio istovremeno kada i predsednik kluba Andrea Agnelli, sa kojim je godinama ima nesporazume.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Dakar Reli 2023 – 13. etapa pripala Loebu

Dakar Reli 2023 – 13. etapa duga 675 kilometara pripala je Sebastianu Loebu, devetostrukom ...

Predstavljen potpuno novi Hyundai Tucson

Hyundai Motor je predstavio potpuno novi Tucson, koji se odlikuje naprednim, eksperimentalnim dizajnom i ...

Kako izgleda reperacija motora od 11.000 KS

Drag trke sigurno ne spadaju među najpopularnije kod nas, ali imaju svoj deo fascinantnosti, ...

Par vrlo retkih L88 Chevrolet Corvette ide na aukciju

Činjenica da će Mecum na svojoj aukciji ponuditi kupe i kabrio verziju vrlo retke ...

Ferrari FXX-K Evo – preko 1000 KS

Novi Ferrari FXX-K Evo spreman za svoj prvi nastup izvan Italije, a i za ...

Hyundai otkrio svoj novi električni SUEV Seven

Hyundai Motor je otkrio, koncept novog sportskog električnog vozila (SUEV) SEVEN na AutoMobility LA ...