fbpx

Aktivna aerodinamika na bolidu Formule 1 na pomolu?

Formula 1 – pored novih pogonskih grupa od 2026. bi na F1 bolide mogla doći i aktivna aerodinamika koja je na pomolu

Foto: Alpine media Center

Formula 1 – pored novih pogonskih grupa od sezone 2026. bi na bolide Formule 1 mogla doći i aktivna aerodinamika. Trenutno, ali i odavno, zabranjeni su bilo kakvi pomični uređaji kojima bi se mogla menjati aerodinamička konfiguracija bolida Formule 1. Naravno, osim DRS-a, koji je aktuelan poslednjih nekoliko godina. Međutim, moglo bi se dogoditi da se od početka sezone Formule 1 2026. ovo pravilo promeni u paketu sa pogonskim grupama nove generacije.
Šefovi timova Formule 1 uveliko razgovaraju i pregovaraju o uvođenju aktivne aerodinamike od sezone 2026. Početna ideja videla je aktivnu aerodinamiku kao mogućnost za smanjivanje otpora vazduha, čime bi bolidi postali ekonomičniji i trošili manje goriva. Početna ideja je bila da se na pravcima minimalizuje „downforce“ a pred i u krivinama maksimalizuje pokretnim elementima na karoseriji bolida. Sada se ramatranje ove ideje razvilo u razmatranje i drugih uloga koje bi doprinele spektakularnosti trka i nadmetanja u Formuli 1.
Iako su detaljne informacije teško dostupne, novi koncept bi zapravo bo efikasna zamena DRS-u, sistemu za umanjenje aerodinamičkog otpora, odnosno, pokretnom zadnjem krilu. Uloga celog paketa aktivne aerodinamike bio bi da pratećem bolidu obezbedi ili još manje otpora na pravcima, ili još više downforcea u krivinama. Dodatno, postoji i ideja koja bi vodila u pravcu toga da se vodećem oteža posao i ne dozvoli da ostvari veliku prednost.

Photo by Peter Fox/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202208270650 // Usage for editorial use only //

Odlazeći tehnički direktor Formule 1 Ross Brawn je otkrio da je osnovna ideja oduzimanje „downforcea“ vodećem, čime bi se smanjila mogućnost da lako ostvari veliku prednost, što je godinama čest slučaj.
„Jedna od krupnih stvari u vezi sezone 2026. je da li ćemo imati aktivnu aerodinamiku. Mislim da bi to moglo biti efikasno i deluje vrlo privlačno. Ta ideja tek treba da bude razrađena i definisana do kraja, a pogotovo kako bi se sprovodila pravila. Trenutno uz DRS imamo „poluaktivnu“ aerodinamiku. Ali, ako imamo aktivnu aerodinamiku, možete uticati i na vozilo koje vodi, a ne samo vozilo koje prati. Mogli bi imati sistem koji bi, kada vodeći bolid ostvari određenu prednost, smanjivao nivo „downforcea“ kojim raspolaže u krivinama ili povećavao na pravcima. Postoje „trikovi“ kojima se može poslužiti i to prilika. Ne kažem da će to bti, ali kažem da postoji prilika. Prema tome, bold za 2026. biće rezultat onoga što smo naučili od onoga što trenutno imamo i mislim da će se pojaviti određeni aktivni elementi“, kaže Brawn uskoro bivši tehnički mag Formule 1.

(Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202202230324 // Usage for editorial use only //

Ideja o aktivnoj aerodinamici koja bi se mogla posmatrati kao obrnuti DRS (Drag Reduction System), mora biti pažljivo razmotrena pre primene, a Brawn kaže da tim eksperata u FIA kod rukovodstvom iskusnog Jasona Sommervillea detaljno razmatra sve opcije i konsekvence.
„Procenili smo da je bolje da ovu odluku prepustimo FIA, obzirom da ima pristup svim aerodinamičkim podacima svih tmova, i neće biti „poverljivih uglova“. Sommerville i njegov tim moraju imati sve prave podatke na raspolaganju, a u FIA to mogu. Pored toga, Sommerville i njegov tim vrlo su posvećeni i pitanju konkurentnosti. Ponekad dobijem poruku kao za vreme trke u Brazilu, kad mi je Jason napisao…“Odlična trka, drago mi je što vidim da se ovi bolidi odlično trkaju“, dodaje Brawn koji kaže da je pravo vreme da se povuče i Formulu 1 gleda na TV-u, ali i ide na omiljeno mu pecanje. Mada, može biti siguran da neće baš kompletna publika biti oduševljena ovakvim načinom stvaranja veštačkog trkanja i veštačke konkurentnosti slabijih timova.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Opet problemi i lažirani rezultati iz VW Grupe

Ponovo je oživo skandal oko Audija i emisija štetnih gasova nakon što je ove ...

Polako se otkriva novi Mercedes S Klase

Mercedes-Benz lansira komunikaciju povodom nove S-Klase preko digitalnih specijala na Mercedes me media platformi ...

Koliko je trajna baterija u Volkswagenu ID.3?

Koliko je trajna baterija u Volkswagenu ID.3 pitanje je na koje odgovor daje nemački ...

Renault radi na inovativnim rešenjima za punjenje EV

Renault kroz projekat INCIT-EV radi na inovativnim rešenjima za brže, jednostavnije i efikasnije punjenje ...

CITNow – nova usluga u Delta Motorsu

Kompanija Delta Motors, generalni uvoznik i distributer za BMW i MINI vozila, od nedavno ...

BMW M4 CS – skupa jurilica

BMW M4 CS je imao svoj svetski debi pred publikom na sajmu automobila u ...