Peugeot 308 HY Active Pack 180 nudi alternativu gradske vožnje na struju i komfora dužeg putovanja na benzin, ali, jesmo li spremni na ovakvu postavku?
Peugeot 308 HY je sada već dobro poznati model po pitanju karoserije, koji svojim plug-in hibridnim pogonom nudi alternativu u svakodnevnoj upotrebi automobila, ali i pri dužem putovanju. “Ptice na grani” su odavno ispričale sve o tranziciji mobilnosti sa motora sa unutrašnjim sagorevanjem i elektro pogona. Već smo potrošili mnogo vremena i prostora elaborirajući prednosti i mane i jednog i drugog pogona, ali trenutna realnost kaže da elektrifikacija stiže, bili kupci, servisi i infrastruktura spremni ili ne.
Na putu ka potpunom prelasku na elektro pogon, hibrid i plug-in hibrid pojavili su se kao tranziciona faza, koja je u osnovi trebala smanjiti potrošnju goriva, samim tim i emisiju otrova iz izduvnih sistema. Više gotovo da i ne postoji ozbiljan proizvođač automobila koji u svojoj ponudi nema i hibridne tipove pogona koji u manjoj ili većoj meri svojim električnim delom pomažu motoru sa unutrašnjim sagorevanjem. Plug-in hibridna pogonska opcija zamišljena je tako da u jedan automobl smesti oba pogona. Dok jedni u takvoj pogonskoj konfiguraciji traže (i zapravo uglavnom ne uspevaju) bolje performanse uz smanjenje emisije CO2, drugi je vide kao alternativu za ekonomičnu svakodnevnu gradsku vožnju, i duže putovanje bez brige o raspoloživosti punjača za baterije.
Peugeot 308 HY spolja se praktično uopšte ne razlikuje od svog benzinskog ili dizel pandana, osim po dva otvora za gorivo, odnosno utičnicu za strujni kabel, koji su svaki na svojoj strani vozila. O karoseriji aktuelne treće generacije Peugeota 308 već smo sve rekli. Ima za 5 cm povećan međuosovinski razmak (2.675) i drugačije proporcije u odnosu na prethodnika.
Iako dužinom od 4.36 m za svoj C segment uopšte nije kratak, Peugeot 308 deluje mali, a pre svega nizak, kao da je reč o kupeu a ne klasičnom hatchbacku. Realno, i deluje da se linija krova spušta nadole pod par stepeni oštrijim uglom, što stvara privid kupea. Razumljivo tanki prorezi prednjih LED svetlosnih grupa, a i specifično rešene zadnje LED svetlosne grupe prave dodatni “štimung”.
Enterijer Peugeota 308 je ono što ga sa punim pravom diže u premijum segment, a ne strateške izjave. Od dizajna, preko kvaliteta materijala, do preciznosti izrade, Peugeot 308 je zadao ozbiljan domaći zadatak velikoj trojci iz Nemačke. Gde god da se pogleda je stilizovano, šta god da se dodirne je kvalitetno. I nije samo stvar stila i šminke nego i funkcionalnosti. Ovo je dobro i uredno, samo vrhunski stilizovana, organizovana kabina, u kojoj je sve na dohvat ruke i u kojoj se ima gde odložiti. Da li u ičemu zaostaje iza A3 A-Klase i BMW Serije 1? Ne, Peugeot je svima zadao domaći zadatak. Mnogi će posumnjati u ovu konstataciju, ali kada i ako im se ukaže prilika da vide, sednu i probaju, i bez predrasuda donesu sud, uveriće se.
Iako najčešće test automobile dobijamo u najvišim paketima opreme, Peugeot 308 HY je do nas stigao u osnovnoj Active Pack opremi.
To znači da sedišta, barem vizuelno, nisu onako impresivna kao u najvišem GT paketu. Međutim, po pitanju funkcionalnosti i udobnosti prednjih sedišta ništa se ne gubi, osim atraktivnosti.
Isto važi i za zadnju klupu. Za kolena i glavu ga ima dovoljno, četiri osobe preko 180 cm će se udobno smestiti, ali bez preteranog viška prostora.
Međutim, plug-in pogon je svoje prisustvo “naplatio” u prtljažniku. Sa 412 litara smanjen je na 361 litru i nema dodatnog prostora ispod podnice.
I u osnovnoj Active Pack opremi prisutan je Peugeot i-Cockpit, sa malim uglastim upravljačem i karakterističnim pogledom na digitalnu tablu preko upravljača. Međutim, za razliku od najviših paketa opreme, instrument tabla nije 3D nego 2D grafike, što u praksi ne znači baš nikakav značajan gubitak. Značajniji gubitak po pitanju opreme je izostanak 360 kamere i Focal audio sistema.
U Active Pack višenamenski ekran koji je manji, dijagonale od 10”, a ispod sebe je ugostio klasične prekidače komandi klimatizacije i provetravanja i rotacione, lepo dizajnirane komande temperature dvozonske klime. U osnovi, komande na kakve su vozači odavno navikli i koje se jednostavno i efikasno koriste. Sve skupa, čak i u osnovnom i najjeftinijem paketu opreme Peugeot 308 je sasvim dovoljno opremljen za udobno putovanje.
Peugeot 308 HY se po pitanju pogona isporučuje u verzijama sa 180 KS i 225 KS. U oba slučaja, benzinski motor je četvorocilindarski (DGX EP6FADTXHPE) radne zapremine od 1.6 litara, koji u slabijoj 308 HY 180 verziji ima 150 KS a u snažnijoj 308 HY 225 180 KS. U oba slučaja, elektromotor ima 110 KS, a energijom se napaja iz baterije bruto kapaciteta od 12.4 kWh. Pogon je na prednjim točkovima preko osmostepenog automatskog menjača u ukupno je 180 ili 225 KS. Ugrađeni punjač je 3.6 kW, a na kućnoj utičnici baterija se dopunjava za oko pet časova, naravno, ukoliko se ne raspolaže sa wall-box-om. U bitne podatke, koji najčešće drže u tišini dodajemo da je masa praznog Peugeota 308 HY 1.608 kg, dok njegov pandan sa dizel pogonom ima masu od 1.318 kilograma, ali i 50 KS manje.
U praksi, po pitanju udobnosti i dinamičnosti, Peugeot 308 HY 180 ništa osetnije nije izgubio ili dobio činjenicom da ima plug-in hibridni pogon i skoro 300 kilograma više. Trimovanjem ogibljenja najvećim delom je neutralisano povećanje mase, i u vožnji je Peugeot 308 HY 180 dobro ukomponovan. Tek pri ulasku u krivinu velikom brzinom podsetiće na svoju povećanu masu.
Iako fabrički podaci kažu da Peugeot 308 HY 180 na struju može da pređe do 65 kilometara, u praksi to je realnije oko 35-40 kilometara i svakako mnogo zavisi od stila vožnje i konfiguracije pređenog puta. Nivo regeneracije električne energije u Normal modu vožnje vrlo je mali, a prelazak na B mod podrazumeva i dosta oštro kočenje po otpuštanju papučice gasa, pa zahteva prilagođavanje načina vožnje. U osnovi, elektro pogon vrlo je prijatan, tih i bez vibracija, i moguć je sve do brzine od 135 kilometara na čas, ali u tom slučaju autonomija na struju drastično pada. Takođe, oštro pritiskanje papučice gasa startovaće i benzinski motor.
Peugeot 308 HY 180 nije spor automobil, naprotiv. Do 100 km/h stiže za 7.6 sekundi, a maksimalna brzina mu je, u vreme kada je mnogi ograničavaju na 180 km/h, impresivnih 225 km/h. Prosečna potrošnja je umerena. Ukoliko je raspoloživa struja dovoljna za dnevne gradske potrebe, ona je oko 15 kWh/100 km. Ukupna prosečna potrošnja na našem testu zaokružila se na 6 l/100 km, mada se može računati sa dosta manje, odnosno oko 5 litara. Generalno, ako se prihvata postavka da je elektro pogon namenjen za gradsku vožnju a benzinski za međugradsku, Peugeot 308 HY 180 sasvim dobro ispunjava obe uloge.
Naravno, svako ko razmišlja o kupovni ovog vozila mora da misli i na mogućnost redovnog i pristupačnog i punjenja baterije. Inače voziti plug-in hibrida bez korišćenja prednosti koje donose baterija i elektro pogon, potpuno je besmisleno i znači nepotrebno “tegljenje” baterije i elektromotora uz koje se samo povećava potrošnja goriva.
Na kraju, ostaje odgovor na pitanje da li smo spremni da prihvatimo “dvojni” način i stil vožnje. U osnovi, osim obaveze da se, recimo, preko noći napuni baterija (ako se ima gde), drugih obaveza nema. Međutim i struja ima svoju cenu, pa recimo 30 dana punjenja znači i potrošnju od oko 300 kWh, što je već vrlo blizu skupe tarife struje. Naravno, ako se raspolaže solarnim panelima, priča postaje drugačija, ali i sopstvena proizvodnja struje ima svoju ne malu cenu, koja tek na duže staze donosi uštede.
Na kraju, tu je i pitanje cene vozila. Testirani Peugeot 308 HY 180 Active Pack, sa metalik bojom koja je jedini dodatak na osnovni paket košta 43.590 evra, od čega je boja doplata od 500 evra. Definitivno, nije malo ako se ne želi ili ne može koristiti kako bi se smanjili troškovi potrošnje goriva i ako se ne ostvari pravo na državnu subvenciju. Poređenja radi, Peugeot 308 u najvišem GT Pack sa dizel motorom košta oko 12.000 evra manje, a takvu razliku u ceni nije lako, ako je uopšte moguće vratiti kroz manju potrošnju goriva i subvencije.
Model | Peugeot 308 HY Active Pack 180 |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.367/ 1.852/ 1.441 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.675 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1.603 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2.120 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | 1.500 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 361/1260 |
Motor | Benzinski – Turbo |
Gorivo | Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) | 1.598 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 150 / 4.250 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 250 pri 1.750 |
Elektromotor snaga | 110 KS |
Baterija kapacitet | 12.4 kWh |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min | 320 od 500 do 2500 o/min |
Ukupna snaga | 180 KS |
Menjač | 8 Automatski |
Ubrzanje 0-100 km/h | 7.4 |
Maksimalna brzina km/h | 225 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 6.0 |
Zapremina rezervoara | 40 |
Cena testiranog modela | 43.590 evra |
Show Comments