fbpx

Formula 1 – stižu “filmski” dani, a na njima…

Formula 1 – stižu “filmski” dani kada timovi prave svoje foto i video materijale, a pitanje je rade li još nešto?

Foto: Media Haas F1 Team

Formula 1 – stižu “filmski” dani kada timovi prave svoje foto i video materijale, a pitanje je rade li još nešto? Nekadašnje spektakularne prezentacije novih bolida Formule 1 a sa njima i predstavljanja novih sponzora i odrađivanje već postojećih sponzorskih obaveza praktično su nestale. Štednja na sve strane dovela je do toga da se mnogo manje pompezno predstavljaju bolid, a sve češće prvi dan predsezonskih testova posluži da se okupe novinari, uradi slikanje i odmah po tom izađe na stazu.

Foto: Media Haas F1 Team

Sezonu otkrivanja novih bolida 2023 započeo tim Haas, koji je zapravo pokazao pre svega novog glavnog sponzora, a uskoro će slično uraditi i ostali. Međutim, niko od njih zapravo neće pokazati novi i kompletno novi bolid.
Praksa kaže da će sledeće na redu biti dan za snimanje, kada svi timovi pripremaju svoje promotivne foto i video materijale na stazama sa bolidom u vožnji. Samo, zdrav razum kaže da se 100 kilometara dozvoljenih za snimanje može iskoristiti i za još nešto, odnosno testiranje novog bolida i pribaviti koji test krug više od onoga što će timovima Formule 1 biti na raspolaganju tokom samo tri predsezonska test dana. Međutim, FIA uglavnom stoji na putu dodatnoj eksploataciji dana za snimanje koji imaju striktna pravila a Član 10.4 FIA Sportskih pravila kaže da je dan za snimanje isključivo za marketinške i promotivne aktivnosti.
Svakom timu na raspolaganju su dva “filmska dana” tokom sezone, a najčešće jedan se iskoristi pred zvanične testove. Dozvoljena je distanca od 100 kilometara (ne brzina), a najčešće timovi koriste skraćene konfiguracije staze, pa tako na Silverstoneu umesto kruga od skoro šest kilometara, voze krug malo kraći od tri kilometara. To znači da bolid može da napravi 33 kruga umesto samo 16.5, i po isteku 100 kilometara mora da stane, pa makar i na stazi.

Ako vas zanima: Kalendar trka Formule 1 za sezonu 2023

Pored limita kilometraže u bolide je ugrađena ECU (elektronska kontrolna jedinca) koju propisuje FIA za “filmski dan”, može se koristiti samo sa softverom koji odobri FIA, i biti povezana sa instalacijama, senzorima i aktuatorima koje propiše FIA. To znači da po osnovi pogona bolid za “slikanje” nema mnogo veze sa bolidom koji se takmiči.

Foto: Media Haas F1 Team

Na kraju, tu su i pneumatici. Pirelli timovima isporučuje specifične gume za filmski dan, koji su tvrdi kao kamen i smešom gume liče na smešu koja se koristi za gume za kišu, i ponajviše liče na gume za demonstracije, kada se pale gume i vrte “krofne”. Na kraju, bolid na stazi je gotovo sve vreme u društvu “camera cara” sa gomilom instalacija za kamere, kranovima i stabilizatorima, a uglavnom, sve vreme su i dronovi u blizini.
Sve skupa, dan za snimanje je baš to i timovi Formule 1 osim mogućnosti da malo “protresu” bolid i provere rade barem dela sistema i nemaju prilike da provere šta su napravili tokom zime. Za to moraju da sečekaju zvanične testove, koji će ove godine biti od 3. do 5. marta u Bahreinu.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Test: Mercedes-Benz E 220d 4Matic – podmlađen

Velika nemačka trojka se sasvim lepo rasporedila u lansiranju i osvežavanju svojih modela, pa ...

Mini Srbija predstavio novi Mini Cooper i Mini Countryman

Mini Srbija predstavio novi Mini Cooper i Mini Countryman modele kojima počinje revolucionarna MINI ...

Test: Nissan Qashqai 1.3 X-Tronic Tekna+

Nissan Qashqai bio je prvi i jedini i pokrenuo je čitavu lavinu za sobom ...

Koenigsegg će uskoro proizvoditi hiljade automobila?

Iako ima kapacitete da se takmiči sa ozbiljnim igračima kao što su Lamborghini i ...

WRC – Tanak se vraća u Hyundai i20 Rally 1

WRC – Tanak se vraća u Hyundai i20 Rally 1 nakon samo jedne sezone ...

Renault Morphoz je modularno vozilo po meri potreba

Renault MORPHOZ je potpuno električan i dužinom prilagodljiv konceptni crossover bliske budućnosti, koji se ...