fbpx

Formula 1 – stižu “filmski” dani, a na njima…

Formula 1 – stižu “filmski” dani kada timovi prave svoje foto i video materijale, a pitanje je rade li još nešto?

Foto: Media Haas F1 Team

Formula 1 – stižu “filmski” dani kada timovi prave svoje foto i video materijale, a pitanje je rade li još nešto? Nekadašnje spektakularne prezentacije novih bolida Formule 1 a sa njima i predstavljanja novih sponzora i odrađivanje već postojećih sponzorskih obaveza praktično su nestale. Štednja na sve strane dovela je do toga da se mnogo manje pompezno predstavljaju bolid, a sve češće prvi dan predsezonskih testova posluži da se okupe novinari, uradi slikanje i odmah po tom izađe na stazu.

Foto: Media Haas F1 Team

Sezonu otkrivanja novih bolida 2023 započeo tim Haas, koji je zapravo pokazao pre svega novog glavnog sponzora, a uskoro će slično uraditi i ostali. Međutim, niko od njih zapravo neće pokazati novi i kompletno novi bolid.
Praksa kaže da će sledeće na redu biti dan za snimanje, kada svi timovi pripremaju svoje promotivne foto i video materijale na stazama sa bolidom u vožnji. Samo, zdrav razum kaže da se 100 kilometara dozvoljenih za snimanje može iskoristiti i za još nešto, odnosno testiranje novog bolida i pribaviti koji test krug više od onoga što će timovima Formule 1 biti na raspolaganju tokom samo tri predsezonska test dana. Međutim, FIA uglavnom stoji na putu dodatnoj eksploataciji dana za snimanje koji imaju striktna pravila a Član 10.4 FIA Sportskih pravila kaže da je dan za snimanje isključivo za marketinške i promotivne aktivnosti.
Svakom timu na raspolaganju su dva “filmska dana” tokom sezone, a najčešće jedan se iskoristi pred zvanične testove. Dozvoljena je distanca od 100 kilometara (ne brzina), a najčešće timovi koriste skraćene konfiguracije staze, pa tako na Silverstoneu umesto kruga od skoro šest kilometara, voze krug malo kraći od tri kilometara. To znači da bolid može da napravi 33 kruga umesto samo 16.5, i po isteku 100 kilometara mora da stane, pa makar i na stazi.

Ako vas zanima: Kalendar trka Formule 1 za sezonu 2023

Pored limita kilometraže u bolide je ugrađena ECU (elektronska kontrolna jedinca) koju propisuje FIA za “filmski dan”, može se koristiti samo sa softverom koji odobri FIA, i biti povezana sa instalacijama, senzorima i aktuatorima koje propiše FIA. To znači da po osnovi pogona bolid za “slikanje” nema mnogo veze sa bolidom koji se takmiči.

Foto: Media Haas F1 Team

Na kraju, tu su i pneumatici. Pirelli timovima isporučuje specifične gume za filmski dan, koji su tvrdi kao kamen i smešom gume liče na smešu koja se koristi za gume za kišu, i ponajviše liče na gume za demonstracije, kada se pale gume i vrte “krofne”. Na kraju, bolid na stazi je gotovo sve vreme u društvu “camera cara” sa gomilom instalacija za kamere, kranovima i stabilizatorima, a uglavnom, sve vreme su i dronovi u blizini.
Sve skupa, dan za snimanje je baš to i timovi Formule 1 osim mogućnosti da malo “protresu” bolid i provere rade barem dela sistema i nemaju prilike da provere šta su napravili tokom zime. Za to moraju da sečekaju zvanične testove, koji će ove godine biti od 3. do 5. marta u Bahreinu.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Renault i Roland-Garros zajednički pomeraju granice

Roland-Garros pariški Grand Slam turnir u tenisu i proizvođač vozila Renault su udružili snage ...

Ford Mustang sa četvora vrata?

Ford Mustang sa četvora vrata – nije isključeno, ali je isključeno da će ikada ...

Stiže švedski konkurent Tesli Modelu 3: Polestar 2

Tesla Model 3 će dobiti direktnog rivala od strane Volvovog novoformiranog električnog brenda Polestar ...

Svećica sreću kvari

Lewis Hamilton je relativno lako došao do 61. pobede u karijeri, a najverovatnije i ...

General Motors ostaje (i) uz SUS motore

General Motors ostaje do daljnjeg i uz SUS motore i pored ekspanzije elektromobilnosti General ...

Lakši automobil je bolji automobil – kaže Gordon Murray

Lakši automobil je bolji automobil kaže Gordon Murray i svoj T.50 pravi najlakšim u ...