Test Hyundai Ioniq 5 Ultimate stiže kasno, pred restilizaciju modela, ali ovaj model zaslužuje punu pažnju

Test Hyundai Ioniq 5 Ultimate stiže kasno, pred restilizaciju modela, ali ovaj model zaslužuje punu pažnju. Zbog čega? Iz mnogo razloga, a pre svega zbog činjenice da je vrlo funkcionalan automobil koji donosi još dosta toga. A zbog čega je na Dmotion.rs test stigao tek dve godine nakon premijere, i u vreme kada se već uveliko pominje restilizacija ovog modela, neka je druga priča koja nema veze sa testom.

Šta je zapravo Hyundai Ioniq 5? Ovo je model koji je uživo mnogo veći nego što deluje na fotografijama. Da, definitivno jeste monovolumen, ali ako nas neko pita, ne bi ga smeštali u SUV segment, ako ništa drugo a ono zbog činjenice da nema velik klirens od tla, što je jedan od imperativa SUV segmenta vozila. Ili bi barem trebalo tako biti. Ruku na srce, ako se podsetimo šta SUV skraćenica znači, a to je „Sportsko upotrebljivo vozilo“, a ne terensko vozilo kao što je postalo odomaćeno za ovu skraćenicu, Hyundai Ioniq 5 se potpuno uklapa, pogotovo testirana verzija sa pogonim na svim točkovima.

Testirani Hyundai Ioniq 5 Ultimate je 4.6 metara dugi, poprilično širok i nešto viši monovolumen, koji postavljen na veliki međuosovinski razmak od tri metra sa ekstremno kratkim prepustima preko točkova deluje drugačije od svega u ovom segmentu i gabaritu, sa pogonom na struju. Karoserija je hrabro dizajnirana, jednostavnih geometrijskih linija koje su odlično uklopljene u zapravo zaobljenu karoseriju sa kratkim zadnjim delom.

Uz poneki originalan detalj kao što su „rebra“ na donjem delu vrata, koja komuniciraju sa sličnim detaljima na zadnjem odbojniku, Hyundai Ioniq 5 Ultimate, uživo, izgleda drugačije, hrabro i originalno, ne samo u odnosu na druge modele marke Hyundai (i Kia), nego i kompletnu (električnu) konkurenciju. „Fensi“ detalj je, na primer, elektropomični poklopac utičnice za punjač. Da bi bolje ilustrovali dimenzije ovog modela, dodajemo da su približne Audiju Q5, ali da mu je konkurencija Audi e-tron, Volkswagen ID.4, Škoda Enyak iV i Tesla Model Y.
Mercedes EQA i EQB svesno preskačemo sa spiska konkurenata zbog toga što su to modeli sa platformama za pogon sa unutrašnjim sagorevanjem, koje su modifikovane za elektro pogon. Na kraju, ne treba zaboraviti da je koeficijentom čeonog otpora od 0.28 Hyundai Ioniq 5 Ultimate vrlo aerodinamičan. Ne rekordno, ali za hatchback karoseriju poprilično.

Hyundai Ioniq 5 Ultimate nije prvi potpuno električni model iz Hyundaija. Hyundai Ioniq Electric i Kona Electric su odavno otvorili ovo poglavlje, a u međuvremenu stigao je Ioniq 6, stižu N verzije, a Hyundai je odavno najavio i dva manja, električna modela Ioniq 4 i Ioniq 3. Ipak, Ioniq 5 prvi je Hyundai na namenskoj električnoj platformi, što je konstruktivno veoma bitan podatak. Kod ovakvih platformi velika i iznad sveha masivna baterija deo je strukture vozila, međuosovinski razmak je dužine kao kod limuzina od preko pet metara, a elektro pogon samo po sebi i svim neophodnim agregatima dozvoljava potpuno drugačiju konfiguraciju celog vozila.

Zbog čega pominjemo platformu? Zbog enterijera. Ogroman međuosovinski razmak je izbacio točkove iz kabinskoh prostora, baterija je pod vozila, a ponske jedinice su relativno male, a mogu imati veliku snagu. U osnovi, inženjerima EV platforma pruža mnogo više slobode da naprave prostran i funkcionalan enterijer.

U Hyundai Ioniqu 5 Ultimate ponuda prostora u kabini je dobra. Ne, nije dobra nego je fascinantno dobra, ako se uzme u obzir da je dužina karoserije relativno skromnih i za grad prihvatljivih 4.6 metara. Iako su prednja elektropomična sedišta velika, a imaju čak i dodatnu podršku za butine, ne deluju tako. Čak i suvozač koji se razbaškari pored vozača deluje podaleko, što bi bio slikovit opis ponude prostora u ramenom pojasu.

Zadnja klupa je takođe elektropomična po dužini , a donosi carsku ponudu prostora za noge i glave putnika. Pored toga, komunikacija u zadnjem delu vozila je vrlo jednostavna uz potpuno odsustvo centralnog tunela. Pitanje je koliko je stvarno potrebno, ali putnici pozadi (ili vozač) na naslonu prednjeg desnog sedišta imaju na raspolaganju prekidače kojima mogu pomerati prednje sedišta, pa čak i preklopiti naslon suvozačevog sedišta.

A ako neko pomisli da je Hyundai Ioniq 5 Ultimate odličan kabinski prostor platio malim prtljažnikom, u potpunoj je zabludi. Minimalnom zapreminom od 770 litara nadmašuje čak i karavan vozila. Nasloni zadnje klupe preklpapaju se praktičnim ručicama na donjem delu sedišta, a utovarna zapremina raste na 1.679 litara. Tu je i prednji „frunk“ prtljažnik, ne prevelik, ali dovoljan za odlaganje kabastih kablova punjača. Od automobila od 4.6 metara više nego dovoljno.

Očekivano je da digitalizacija vlada u Hyundai Ioniqu 5 čija Ultimate oprema najavljuje skoro pa sve što je na raspolaganju. Međutim, nevezano za paket opreme (kojih u ponudi ima tri: Premium, Impression i Ultimate) u kabinu uvek stižu dva povelika ekrana dijagonale od 10.25“, koji su u zajedničkom kućištu i u tablet stilu na vrhu armaturne table.

Kao i za karoseriju, za kabinu možemo reći drugačije, dovoljno funkcionalno i tehnološki na visini zadatka i to na polju koje sa svakim novim modelom pomera granice. Generalno, u Hyundai Ioniqu 5 Ultimate se lako snalazi po pitanju željenih funkcija, čak i pored činjenice da se testirani model bio pretrpan asistencijama, i odličnim audio sistemom, doduše opcionim sa dodatnim pojačalom. Generalno, koga zanima i želi, što na instrument tabli, što na višenamenskom ekranu može mnogo toga pročitati i saznati.

Hyundai Ioniq 5 Ultimate je dobio i sopstevni upravljač koji se ne pojavljuje u drugim modelima, dizajna koji se potpuno uklapa u stil enenterijera i sa gomilom komandi na sebi. Jedino čime nismo oduševljeni je komada selektora pogona koja je na stubu upravljača, sa rotirajućim selektorom D-N-R pogona i dugmetom P položaja. Pomalo nelogično i pomalo daleko od svega na šta smo navikli.

Po pitanju donjeg postroja, Hyundai Ioniq 5 Ultimate koristi ono što i vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem – prednje MacPherson opružne noge i zadnju multilink osovinu. Hyundai kupcima Ioniq 5 nudi sa baterijama kapaciteta od 58 kWh i 77.4 kWh, sa jednim, jednim jačim i dva elektromotora. Tačnije, sa 170 KS i 228 KS (zadnji pogon), 235 KS (zadnji ili AWD pogon) i 325 KS AWD.

Testirani Hyundai Ioniq 5 Ultimate sa dva motora, većom baterijom i pogonom na svim točkovima je vrh ponude, uz ugrađen, opcioni krov sa solarnim ćelijama, koje bi trebalo da dodaju po koji vat struje pri sunčanom danu. Testirani Hyundai Ioniq 5 Ultimate je sjajno motorizovano vozilo čiji pogon je u stanju da 2.115 kilograma treški monovolumen ispali do 100 km/h za vrlo malo preko pet sekundi, iako nije ni S od sportskog automobila, pa makar i imao Sport mod vožnje. Ovo je pre svega udabno i funkcionalno vozilo.

Iako težak, na svojim točkovima od 19“ sa specijanim pneumaticima za EV sa čvršćim bokovima, Hyundai Ioniq 5 Ultimate je iznenađujuće agilan i dobro izbalansiran. Tek kada se pretera sa brzinom na ulasku u krivinu pokazaće da „nos“ želi van krvine i da pneumatici nemaju dovoljno gripa da spreče podupravljanje. Ipak, Hyundai Ioniq 5 Ultimate je vozi veoma lako, opušteno i definitivno ovoje vozilo koje od vozača iziskuje minimum napora.

Teorija (fabrički podaci) kaže da Hyundai Ioniq 5 Ultimate može da pređe do 481 kilometara sa jednim punjenjem baterije i to od 100 % do 0%, što nije zdravo za bateriju. Hyundai Ioniq 5 Ultimate je na našem testu bio u vreme paklenih temperatura od +38°C. Objektivna i izvodljiva autonomija je je ipak manja, ali i dalje sasvim solidnih 420 kilometara i to sa uključenim klima uređajem i ventilacijom sedišta. A to znači da se vozi u Eco modu, da se ne uživa u silovitim ubrzanjima, i da se stalno koriste papučice na upravljaču za usporavanja kako bi se maksimalno i prikupljala električna energija. A može se i izbegavati autoput.
Koliko god to paradoksano zvučalo, potrošnja energije manja je na regionalnom brdskom putu nego na 120 km/h na autoputu. Prosečna potrošnja struje je 16.4 do 18.3 kW/100 km. Možemo o slikovitije opisati testnih pet dana sa Hyundai Ioniqom 5 Ultimate: Preuzet sa 100% baterije, vožnja od N. Beograda do Novog Sada, svakodnevno korišćenje u lokalu, vožnja na lokaciju snimanje (oko 100 kilometara), dopunjavanje sa 22 baterije kWh, povratak NS – NBg i vozilo razduženo sa 100 preostalih kilometara autonomije. Govorimo o najvećim delom ne preterano brzoj vožnji i prosečnoj putnoj brzini na autoputu od ispod 120 km/h. Realnost je vožnja od oko 350 kilometara između punjenja, kako bi se sačuvao vek baterije. A Hyundai Ioniq 5 može se i dinamično voziti, vrlo dinamično, samo tada pokazivač preostale autonomije neće smanjivati u kilometrima nego u desetinama kilometara. Uključivanje klima uređaja podrazumeva istovremene umanjenje autonimije za oko 35 kilometara.

Na kraju, Hyundai Ioniq 5 Ultimate nas je kupio, funkcionalnošću, tišinom, udobnošću i snagom kad zatreba. Ovo je odličan automobil. Automobil, ne govorimo o tome da je elektrifikacija mobilnosti odlična ideja i da će odlično očistiti planetu zemlju, to je sasvim druga tema. Ne govorimo ni o tome koliko će jednog dana koštati kao polovan automobil koji ste kao nov platili 67.890 evra, koliko košta testirano vozilo. Naravno, može i za dosta manje sa upola manje snage, manjom baterijom i u osnovnoj opremi, kada košta 49.000 evra. Govorimo samo o tome da je Hyundai svoj rad na temu „Porodični električni monovolumen“ apsolvirao sa visokom ocenom.
Model | Hyundai Ioniq 5 Ultimate |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.636/ 1.890/ 1.600 |
Međuosovinski razmak (mm) | 3.000 |
Masa vozila praznog (kg.) | 2.115 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2.540 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočnicom kg | 900 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 770/1.679 |
Prednji elektromotor | 101 KS |
Zadnji elektromotor | 224 KS |
Maksimalna snaga | 325 KS |
Maksimalni obrtni moment | 605 Nm |
Ubrzanje 0-100 km/h | 5,2 |
Maksimalna brzina km/h | 185 |
Prosečna potrošnja na testu kWh/100 km | 17,1 kWh |
Kapacitet baterije kWh | 77,4 |
Cena testiranog modela | 67.890 evra |
Show Comments