Toyota Aygo X 1.0 VVT-i X-Trend Canvas potvrđuje da još uvek ima života za gradske mališane, ali i šarma u njima
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i X-Trend Canvas potvrđuje da još uvek ima života za gradske mališane, ali i šarma u njima. Toyota Aygo X je model koji je nastao po principu koji za koji u engleskom jeziku postoji vrlo zgodan izraz: „Against all odds“. U prevodu to bi značilo „Uprkos svemu“, a u koji kontekst ovu konstataciju smeštamo? U kontekst da je Toyota Aygo X model nastao „iz inata“. Naravno, inat u auto industriji ne postoji, postoji samo kalkulacija, istraživanje tržišta i pronalaženje slobodne teritorije na tržištu. Toyota Aygo X je nastala u vreme kada mnogi odustaju od A segmenta uz argumentaciju da su premale margine zarade da bi se isplatilo imati u ponudi maleni automobil od 3.7 metara. Međutim, Toyota misli drugačije. Toyota je u potpunosti otkupila pogon koji je delila sa PSA Grupom, u kojem je nastajao zajednički „trojac“, koji su uz prethodni Aygo činili Citroen C1 i Peugeot 108, a u svom evropskom dizajn studiju osmislila model koji će, ne zameniti, nego doći na mesto dosadašnjeg modela Aygo.
I nije iznenađenje što je Toyota Aygo X stigla tamo gde će sasvim sigurno bit primećena – u crossover segment. Provereni recept se ne menja. Pokazalo se da je evolucija vrlo popularnog Yarisa u Yaris Cross bio pun pogodak, pa zašto i gradskog mališana ne staviti među „kobajagi“ terence. To je imidž koji se svugde traži. Međutim, u strategiji Toyote za Aygo X ma još nešto mnogo bitnije, a to je procena da i te kako postoje tržišta za male automobile i automobile koji nemaju, još uvek, skupi hibridni pogon.
Toyota Aygo X nije samo nova karoserija navučena na poznatu i jednostavnu platformu. Novi model svoju GA-B platformu deli sa većim Yarisom, uz nešto manji međuosovinski razmak. Iako je dug samo 3.7 metara, Toyota Aygo X zapravo je dosta veći od dosadašnjeg modela Aygo – čak 24 cm i širi za čak 12.5 cm. To znači da je koncepcijski ipak pomeren u malo „veći“ razred, a samim tim da mu je podarena veća svakodnevna upotrebljivost boljom ponudom prostora.
Kako subjektivno tako i objektivno, nove dimenzije i novi crossover stil izrodili su model koji sa prethodnikom deli samo fabriku u kojoj se proizvodi. Malo veći klirens, veliki točkovi i drugačiji stilski detalji na karoseriji izrodili su pravog gradskog šarmera. A Toyota igra na kartu šarma modela Aygo X i to potpuno legitimno. Očigledno je da se pažljivo bavilo estetikom, uvedene su i neke potpuno nove boje, a mogućnosti personalizacije, za ovako mali automobil, su brojne. Podatak da osim dvobojnih verzija ima i opcije staklenog i pomičnog platnenog krova zvuče nadrealno.
Platneni krov možda deluje kao nepotrebna egzibicija, međutim, u testiranom modelu nam je pokazao da ima svoje draži. Pre svega, površina pod platnom je velika, tako da se otvaranjem krova Toyota Aygo X pretvara u, gotovo pa, kabriolet, sa svetlom prozračnom kabinom u kojoj nema mnogo promaje. Pored toga, impresivan je kvalitet platnenog krova, koji čak ni pri velikim brzinama kao što je to pri vožnji na autoputu, ne stvara mnogo buke. Naprotiv, Toyota Aygo X sa platnenim krovom zvučno je izolovana gotovo pa kao i verzija sa klasičnim metalnim krovom.
Kabinski prostor Toyote Aygo X je dobro organizovan i evidentno je uložen velik trud da bi akcenat bio na funkcionalnosti, a ne samo na pukoj formi. Za samo 3.7 metara dužine karoserije, našlo se mesta za udobna prednja sedišta vrlo pristojno dimenzionisan, i zadnju klupu na koji mogu da se smeste i odrasle osobe. Realno, govorimo o maksimalno tri odrasle osobe visine od 175 pa naviše i ne baš za duži put, ali za kraću relaciju može.
Dobra, jako dobra vest je da Toyota Aygo X ima petora vrata, pa je pristup zadnjoj klupi kroz sopstvena zadnja vrata neuporedivo bolje rešenje nego da se mora provlačiti kroz prednja vrata. Ne govorimo o tome da će se odrasla osoba sa lakoćom uvući na zadnju klupu, ali govorimo o tome da se mnogo lakše može prići, recimo, dečijem sedištu. Za podatak da u Toyoti Aygo X ima više prostora od očekivanog rešenje je u činjenici da se sedi nešto više (za 55mm) i nešto uspravnije. Ovim rešenjem unapređena je preglednost, a našlo se mesta i za prtljažnik zapremine 231 litre.
Toyota Aygo X je dobila digitalnu instrument tablu koju ne deli sa drugim modelima, ali i poprilično velik višenamenski ekran. Jednostavno za korišćenje i dobro organizovano, a nađe se mesta i za poneku sitnicu, pa i bežični punjač telefona. Ono što je mnogo značajnije je činjenica da je Toyota Aygo X dobila izuzetno bogat paket bezbednosne opreme i vozačkih asistencija. Toyota Safety Sense donosi sistem baziran na kamerama i radaru, a među asistencijama se nalaze pre collision sistem, otkrivanje pešaka i biciklista u svim uslovima svetla, a ali i adaptivni tempomat i asistencija održavanja kolovozne trake.
Toyota Aygo X nema hibridni pogon! To zvuči neverovatno za marku koja je bila pionir u hibridizaciji pogona, i koja hibride ima u svim svojim modelima. Isključivo 1.0 trocilindarski benzinac sa 72 KS i 93 Nm može da se iskombinuje sa manuelnim ili novim, laganim CVT prenosom. Predstavnici Toyote su nam jošp prilikom prvih vožnji u Barseloni, na svetskoj premijeri modela dali objašnjenje za ovakav pogonski izbor. Priznaju da bi hibrid samo dodatno potrošio prostor, otežao vozilo, a i osetno poskupeo ovog mališana. Šta više, dodaju i da su u Toyoti svesni da još uvek postoji velik broj tržišta koja prosečnim standardom nisu spremna da plate hibridni pogon. Pored toga mi dodajemo da Toyota sebi bez problema može da dozvoli sebi luksuz običnog benzinca, obzirom na neverovatno mali CO2 prosek svega što proizvodi.
U praksi, a nakon sedmodnevne intenzivne eksploatacije naša ocena je da Toyota Aygo X definitivno opravdava svoju pripadnost segmentu malog gradskog automobila. Preglednost je odlična u prednjoj polusferi od 270°, mada pri vožnji unazad treba povesti računa o mrtvim uglovima obzirom na mali prozor na zadnjim vratima, ali i debele C stubove. U svakom slučaju, uvek dobro dođe kamera za vožnju unazad.
Toyota Aygo X jeste vrlo agilan model u gradskoj vožnji i pri parkiranju zahvaljujući malom prečniku okretanja, a i snažno pojačanom upravljaču. Generalno, preciznost i dinamičnost upravljanja dobro su usaglašeni, a Aygo X nije ni zahtevan ni naporan za vožnju. Ipak, da bi ovo postigao, Aygo X je relativno tvrdo trimovan. Od visokog vozila sa kratkim međuosovnskim razmakom koje se ne naginje u krivinama ne može se očekivati vrhunsko upijanje neravnina. Iako je prvenstveno gradski mališan Toyota Aygo X u vožnji van grada, a pogotovo na brdskom putu pokazuje gotovo iznenađujuće dobru voznu dinamiku i preciznost kojom savladava krivine.
Svakako, za gradsku vožnju komfornija opcija je automatski (CVT) menjač. Ono što je svakako zanimljivo i pohvalno je činjenica da je Toyota uspela da oprimizuje svoj CVT sa ovim malim agregatom i postigne visoku efikasnost. Potrošnja goriva zaista mala i bez hibridne pomoći. U gradu, ako niste preterano ambiciozni pri ubrzanjima može biti i ispod pet litara. Proseča potrošnja na našem testu tokom sedam dana bila je 4.7 litara, i to uz konfor automatika. Da, činjenica je da se ne mogu očekivati spektakularna ubrzanja, ali to se od ovog modela uz malo razuma ni ne očekuje. Toyota Aygo X nije sprinter i za ubrzanje do 100 km/h potrebno je dosta, preko 15 sekundi.
Toyota Aygo X savršeno ispunjava ono za šta je namenjena, a to je da pre svega bude funkcionalan i ekonomičan mali gradski automobil. Šta više, uz brojne opcije može da izgleda i vrlo atraktivno, čime modeli Toyota baš ne mogu uvek da se pohvale. Naravno, dodatni konfor i dodatna „šminka“ uvek moraju i da se plate. Testirani model sa platnenim krovom i automatskim menjačem koji čine doplatu od 2.000 evra, a na X-Trend paket opreme, koji je srednji paket opreme, košta prema akcijskoj ceni u trenutku pisanja teksta košta 20.190 evra, što i nije malo za, ipak, ovako mali automobil.
Model | Toyota Aygo X 1.0 VVT-i X-Trend Canvas |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 3.700/ 1.740/ 1.525 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2430 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1015 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 1360 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | / |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 231/829 |
Motor | Benzinski |
Gorivo | Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 03.12.23 |
Radna zapremina (ccm) | 998 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 72 pri 6.000 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 93 / pri 4.400 o/min |
Menjač | Automatski CVT |
Ubrzanje 0-100 km/h | 15.05.23 |
Maksimalna brzina km/h | 151 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 04.08.23 |
Zapremina rezervoara | 35 |
Cena testiranog modela | 21.190 evra |
Show Comments