Test BMW 520d xDrive je test modela sa najslabijim i najekonomičnijim motorom, ali u najvišem, sportskom paketu opreme
Test BMW 520d xDrive je test modela sa najslabijim i najekonomičnijim motorom, ali u najvišem, sportskom paketu opreme. BMW 520d xDrive model je koji se dugo najavljivao, nestrpljivo iščekivao a konačno i dočekao prošle godine. A BMW-u nije jednostavno izbaciti potpuno novu generaciju modela koji u ponudi ima već više od 50 godina. Osma generacija (G60) je morala da pomiri mnogo toga.
Od toga da kupac od pre 50, ili pre 30, ili 20 godina više nije ni sličan, preko činjenice da je danas postala važnija dijagonala ekrana od kompletne zadnje osovine ili snage motora, pa sve do neumoljivih ekoloških normi koje pogon komplikuju do neslućenih razmera. Naravno, BMW je dovoljno moćna kompanija koja se ume uhvatiti u koštac za zahtevima i izazovima, a pomaže i činjenica da kupac BMW-a ima novca da plati to što želi u modelu sa plavo belim znakom.
BMW Serije 5 nove, osme generacije je porastao, porastao. Ne kažemo sučajno dva puta porastao. I prethodna, G30 generacija je porasla u odnosu na onu pre nje, pa nam se sa 4.95 metara činila velika. Danas je BMW Serije 5 prebacio magičnih pet metara i dohvatio dužinu prethodne generacije BMW-a Serije 7. Za ljubitelje brojki, 5.060 mm je dužina karoserije koja je postavljena na 2.995 mm međuosovinskog razmaka, a porasla je i u širinu i visinu.
A BMW Serije 5 promenio je i stil i to značajno, mada svakako ne i radikano. Prednji deo vozila je zadržao podugačak poklopac motora, ali je “nos” automobila postao masivniji. Naravno, svako dodatak na karoseriji manje ili više menja vizuelni utisak, pa tako i na test vozilu M Performanse paket opreme donosi aerodinamičke dodatke na prednjem spliteru vazduha, kao i difuzor ispod zadnjeg odbojnika.
Ono što je izvesno, od nešto zaobljenijih formi prethodne generacije, BMW Serije 5 dobio je robusnije, uglastije linije. U osnovi, nova Serija 5 dovoljno je nedvosmisleno prepoznatljiva, ali i dovoljno nova, a kao i uvek sa novim modelom, nekome se sviđa a nekome ne. A tu su i svetleći “bubrezi” koji će nekoga oduševiti, a nekoga baš i neće.
Nekada (sada već davno) BMW Serije 5 bio je, tačnije zamišljen je, kao porodična limuzina srednje klase. Od toga je BMW krenuo, još pre nego što je definisan E segment (mada danas više niko ne mari za nekadašnju segmentaciju, a ruku na srce Srija 5 je čak krenula iz D segmenta). Samo, tada je BMW Serije 5 bio kraći skoro 40 centimetara.
Danas, sa preko pet metara, BMW Serije 5 nudi kabinski prostor nekada rezervisan za najveće limuzine. Prostora ima mnogo i napred i pozadi, ali su Bavarci uspeli da zadrže dobro poznati osećaj povezanosti sa automobilom, a ne gubljenja u prostoru. Iako više nema kože životinjskog porekla, BMW se uspešno drži svog subjektivnog osećaja luksuza i bespekorne preciznosti u izradi.
Prednja sedišta su (kao i uvek) sjajna, blago rečeno. Gotova svaka moguća građa i telesna konstitucija vozača i suvozača naćiće savršen položaj sedenja u sedištima koja su taman dovoljno meka da budu udobna i taman dovoljno tvrda da odlučno drže telo na svom mestu.
Povećanjem dužine karoserije ponajviše je profitirala zadnja klupa. Iako BMW Serije 5 i dalje ima formu kupe limuzine, prostora za glave pozadi ima više nego što je neophodno isto kao i prostora za noge. Praktično, od nekadašnje porodične limuzine, BMW Serije 5 prerastao je u poslovnu limuzinu, koja nudi taman dovoljno manje da bi Serija 7 i dalje imala svoju klijentelu kupaca.
I za velik prtljažnik se našlo dovoljno mesta. Zapremina mu je 520 litara, a ako baš zatreba za transport dužih predmeta ili skija, pomoćiće preklapanje ili samo naslona za ruke ili kompletnog naslona zadnje klupe.
Na mesto nekadašnje kombinacije okruglih instrumenta i povelikog višenamenskog ekrana došla je kombinacija dva velika ekrana (12.3 za instrument tablu i 14.9 za infotejment) smeštena u zajedničko kućište postavljeno u tablet maniru na armaturu.
Sasvim očekivano, radi na najnovijoj generaciji BMW iDrive 8.5 sistema, kristalno jasne grafike i velike brzine. Sasvim očekivano, mogućnosti personalizacije su velike, isto kao i mogućnosti povezivanja preko brojnih aplikacija.
Upravljanje je moguće dodirom na ekran, velikim rotacionim kontrolerom na centralnom grebenu ili najjednostavnije glasovnim komandama. Generalno, kada sa posveti malo vremenu učenju i proučavanju, mogućnosti koje nudi iDrive su velike, mada, ako vas slučajno zanima podatak o potrošnji goriva, nećete je baš lako naći. Svakako pohvali zaslužuje i HUD sa svojim kolornim prikazom na vetrobranskom staklu, koji ne samo da je velik nego je i prilagodljive grafike.
Po pitanju donjeg postroja, BMW 520d xDrive počiva na kombinaciji dvostrukih trouglastih ramena na prednjoj osovini i multilink zadnje osovine. Od blagog hibrida na 48 volti više se u BMW ponudi ne može pobeći. I dizel verzija ima pomoć od 11 KS elektromotora ugrađenog u menjač, da bi stigla do 197 KS, koje u xDrive verziji isporučuje preko osmostepenog menjača. Podatak da maksimalnih 400 Nm isporučuje već od 1.500 o/min zaista je impresivan. Ipak treba znati i da je (skoro) identična kombinacija pogona i snage bila u prethodnoj G30 generaciji.
BMW je odavno poznat po tome da iz malo izvuče mnogo. Isti pogon pokretao je malo manju, ali i 100 kilograma laganiju prethodnu generaciju, ali BMW 520d xDrive nije ništa izgubio na svojim performansama. Šta više, ako se u obzir uzme podatak da prazan BMW 520d xDrive ima masu od 1830 kilograma, malo manje od 200 KS i nije previše snage. Ipak, BMW uspeva da sa ovim pogonom napravi automobil koji do 100 km/h ubrzava za 7.3 sekunde i ima maksimalnu brzinu od 228 km/h, što je sjajan rezultat. Pri tom, niti u jednom trenutku se ne stiče utisak da se relativno mali motor (kao da je 2.0 ugrađen u Seriju 7, što zvuči skoro pa nezamislivo) muči sa velikom limuzinom, naprotiv. Sve što radi, radi sa lakoćom ali i uz pomoć velikog obrtnog momenta, osam stepeni prenosa a i elektromotora.
BMW je sjajno rešio i sistem gašenja motora sa unutrašnjim sagorevanjem u fazama usporavanja i njegovog ponovnog startovanja. Ceo proces se dešava potpuno nečujno i praktično se samo vidi po pokazivaču broja obrtaja. Zbog svega upravo pomenutog, nije ni čudo što se uz jedan pun rezervoar od 60 litara dizela dobija preko 800 kilometara autonomije do sledećeg punjenja.
Od BMW-a nismo očekivali ništa manje od savršene zvučne izolacije kakvu i ima, a definitivno smo očekivali mnogo tiši sistem provetravanja kabine koji je iznađujuće bučan. Do te mere da kvario uživanje u zvuku fantastičnog (opcionog) Bowers-Wilkins audio sistema. Po pitanju vozne dinamike deluje nam da je u odnosu na prethodni model Serije 5 BMW promenio strategiju. Nakon što je žrtvovao malo dinamičnosti zarad veće udobnosti, novi BMW 520d xDrive deluje kao da je dobio za nijansu više oštrine. Velika limuzina je odlično izbalansirana i predvidiva u svakom trenutku, uz tradicionalno vrlo efikasnu i revnosnu elektronsku kontrolu stabilnosti.
Preciznost upravljanja je vrhunska, a rekli smo već mnogo puta i ponovićemo mnogo puta, “greota” je ispuštati sjajni debeli M Sport upravljač iz ruku. Opcioni AWS, sistem upravljanja svim točkovima BMW rešava savršeno.
Kod drugih proizvođača ume da izazove nepreciznost i nedefinisan zadnji deo vozila, ali u slučaju BMW 520d xDrive funcioniše savršeno – na ulasku u krivinu lagano podupravljanje, u temenu krivine neutralnost i na izlasku iz krivine lagano preupravljanje. Generalno, BMW 520d xDrive je pun aktuelnih vozačkih asistencija, ali koje su postale suptilnije i manje agresivne.
Na kraju. Šta je zapravo novo na novom modelu BMW 520d xDrive? Uz modifikcije, kompletan donji postroj i pogon (mada ne i istinski nov), taman koliko mora da bi model po svim osnovama bio sueprioriniji od prethodnika barem za nijansu. Novi su stil i dimenzije karoserije, a ponajviše elektronika kojom je BMW 520d xDrive nakrcan. A nova je i cena. Prema trenutno važećem cenovniku uvoznika, BMW 520d xDrive košta od 64.010 evra pa naviše. Testirani model sa čitavim brdom dodatne opreme, uključujući M Sport, i M Performance pakete, stakleni krov i skoro pa sve sa spiska dodatne opreme košta 107.507 evra.
Da, dobro ste pročitali, sto sedam hiljada evra. Inflacija i ostali faktori učinili su svoje. Svakako, moramo da prihvatimo i da se test vozilo vozilo koristi i za probne vožnje potencijalnih kupaca, pa je i “napakovano” da bi bilo pravi demonstrator opreme, uključujući i stakleni krov.
Samo, slično vrhunski opremljen BMW 540i koji smo testirali u oktobru 2017. godine, sa brilijantnim 3.0 biturbo šestocilindrašem od 340 KS koštao je 91.768 evra, a osnovna cena mu je bila 55.500 evra. Tada se u Novom Sadu za taj novac mogao kupiti trosoban stan, a danas se za BMW Serije 5 sa baznim dizel motorom i vrhunskom opremom može kupiti ne previše velik dvosoban. Nešto je tu čudno, zar ne?
Model | BMW 520d xDrive |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 5.060/ 1.900/ 1.515 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2995 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1830 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2460 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | 2000 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 520 |
Motor | Dizel |
Gorivo | Dizel |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) | 1.995 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 197 pri 4.000 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 400 / od 1.500 do 2.750 o/min |
Menjač | 8 Steptronic |
Ubrzanje 0-100 km/h | 07.03.24 |
Maksimalna brzina km/h | 223 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 07.04.24 |
Zapremina rezervoara | 60 |
Cena testiranog modela | 107.507 evra |
Show Comments