fbpx

Tavares – električni automobili nisu univerzalno rešenje

Tavares – električni automobili nisu univerzalno rešenje mobilnosti, niti su svi uvereni da su EV rešenje transporta budućnosti

Carlos Tavares // Stellantis Media

Tavares – električni automobili nisu univerzalno rešenje mobilnosti za sve, niti su svi uvereni da su električna vozila jedino rešenje za mobilnost budućnosti bez ili sa što manje emisije. Izvršni direktor kompanije Stellantis Karlos Tavares je među onima koji sumnjaju da će modeli sa nultom emisijom štetnih gasova biti adekvani za sve u svakom delu sveta. „Trebalo bi da se odmaknemo od dogmatskog razmišljanja gde jedna veličina odgovara svima“, rekao je Tavares u sredu na Forumu o slobodi mobilnosti proizvođača automobila. „Mislim da ovo neće funkcionisati. Ono što bih želeo da dodam je da trenutna električna vozila mogu biti rešenje za neka od naših društava.“ Tavares je rekao da će baterijama za električna vozila u narednoj deceniji trebati „veoma značajan napredak u smislu hemije“ da bi prepolovile svoju masu. On je rekao da oko 500 kg sirovina koje su trenutno potrebne za pravljenje baterijskog paketa “ne izgleda kao vrlo razuman ishod” iz ekološke perspektive. „Industrija, zasnovana na novim hemijama, treba da u narednoj deceniji postigne napredak u smislu gustine snage ćelija i cele baterije (odnosa mase baterije i njenog kapaciteta), tako da smanjimo za najmanje 50 % masu i upotrebu sirovina u proizvodnji električnih vozila“, rekao je Tavares. “Mislim da je to na putu.” Nema smisla, rekao je on, stavljati 500 dodatnih kilograma sirovina u EV da bi se postigao “pristojan” domet od 400 km. „To će u narednoj deceniji biti prekinuto novom hemijom“, rekao je on, „koja će, uzgred budi rečeno, nadamo se, rešiti problem nestašice litijuma“. Litijum je ključni element u većini današnjih baterija.
Pristup struji
Ključna prepreka za električne automobile u manje razvijenim zemljama je pristup električnoj energiji na prvom mestu. Roberto Šefer, profesor energetske ekonomije na Federalnom univerzitetu u Rio de Žaneiru u Brazilu, rekao je da oko 800 miliona ljudi nema pristup električnoj energiji, dok „mnogo više“ nemaju stabilnu električnu mrežu na koju bi se mogli osloniti. Šefer, koji proučava kako društvo može da dostigne neto nulte emisije, rekao je da je posmatranje EV-a kao široko rasprostranjene opcije „globalna severna perspektiva“, koja se odnosi na regione kao što su Evropa i Severna Amerika. Sve u svemu, biogoriva bi radila bolje od električnih vozila, rekao je on. „Električna mobilnost nije rešenje, barem u narednih 20 ili 30 godina, kada zaista treba da idemo na neto nulu“, rekao je Šefer na forumu, koji je inicirao Stelantis, a omogućila neutralna treća strana. „Moramo razmišljati o energetskom siromaštvu. Transportno siromaštvo je prava stvar na globalnom jugu. Moramo imati na umu da ne postoji jedinstvena veličina kada je u pitanju mobilnost.“ Tavares je takođe rekao da ne vidi vodonik kao održivu alternativnu tehnologiju za trenutnu masovnu mobilnost zbog njegove astronomski visoke cene, čak i pod pretpostavkom da je energija koja se koristi za proizvodnju vodonika čista. „Bojim se da će, za sada, pristupačnost biti glavni pokazatelj vodonika“, rekao je on. „U bliskoj budućnosti, to će biti moguće rešenje za flote velikih korporacija, ali svakako ne za normalne građane.“

Carlos Tavares // Foto Stellantis Media

Deljenje automobila
Učesnici foruma su takođe razgovarali o deljenju automobila, javnom prevozu, pa čak i opcijama nemotorizovane mobilnosti za opsluživanje 8 milijardi ljudi na planeti. Stellantis je ušao u deljenje automobila sa Free2Move, koji nudi kratkoročne iznajmljivanje i pretplatu na vozila u Evropi i gradovima SAD kao što je Ostin, Teksas; Kolumbo, Ohajo; Portland, Ore.; i Denver. Takođe je kupio Share Nov, evropsko zajedničko preduzeće Daimlera i BMV-a, 2022. Tavares je rekao da su dostupnost besplatnog parkinga i razumni troškovi osiguranja važni faktori za širenje funkcionisanja dijeljenja automobila. „Na kraju dana, biće apsolutno moguće, veoma, veoma brzo, imati veoma održivu i veoma konkurentnu uslugu deljenja automobila sa nultom emisijom u urbanim sredinama“, rekao je on.
Otpor
Prelazak u svet čiste mobilnosti zahtevaće podršku građana, ali novi podaci pokazuju da mnogi još nisu spremni da prilagode svoje navike u prevozu. Prema istraživanju IouGov-a sprovedenom u Brazilu, Francuskoj, Indiji, Maroku i SAD-u, svaka četvrta osoba kaže da nije promenila izbore prevoza kako bi ograničila uticaj na životnu sredinu i da to ne planira. Ovo je posebno tačno u SAD, gde je skoro 40 % upitanih reklo da ne planiraju da menjaju svoje navike u prevozu — posebno ljudi koji su stariji ili žive u ruralnim područjima. „Gen Z i milenijalci su ubedljivo najspremniji da promene svoje izbore prevoza kako bi ograničili uticaj na životnu sredinu“, rekao je Aleksandar Devineau, generalni menadžer IouGov-a za Francusku. „Pored toga, oni su demografska grupa koja će najverovatnije pristati da prestane da koristi prevozna sredstva tamo gde su oni jedini putnici.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Uz ID.7 GTX Tourer, novi ID.7 GTX je najjači Volkswagen EV

Uz ID.7 GTX Tourer, novi ID.7 GTX je trenutno najmoćnije električno vozilo iz Volkswagena ...

Porsche Cayenne zamalo na platformi Mercedesa ML

Porsche Cayenne jedan od najpopularnijih SUV-a u luksuznoj sportskoj klasi, zamalo je podelio svoju ...

McMurtry Speirling ponizio Mercedes-AMG One

McMurtry Speirling ponizio Mercedes-AMG One vremenom postavljenim na stazi Hockenheim, koje je bolje čak ...

Formula 1 – Ecclestone kriv za prevaru

Formula 1 – Ecclestone kriv za prevaru tešku 400 miliona funti zbog skrivenog kapitala ...

Aston Martin DBX ima 550 KS i koči kao DBS Superlaggera

U decembru će zvanično biti otkriven, a Aston Martin uveliko podgreva maštu DBX-om, svojim ...

Test: Mercedes C 220d 4Matic

Test modela Mercedes C 220d bi mogao postati oda jednom vremenu koje prolazi i ...