fbpx

Test – BMW CE 04 električni skuter koji bi trebao i mogao biti alternativa mega popularnim maksi skuterima

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Vozili smo – BMW CE 04 električni skuter koji bi trebao i mogao biti alternativa mega popularnim maksi skuterima. Samo, to je teže reći nego učiniti obzirom da takva bitka deluje kao unapred izgubljenja. Zapakovati bateriju dovoljnog kapaciteta i dovoljno snažan motor između dva točka, a takvom paketu obezbediti relativno razumnu masu i sve to još i ohladiti. I da, naravno, obezbediti pristojnu voznu dinamiku, deluje kao unapred izgubljena bitka. Međutim, nakon četiri dana vožnje BMW CE 04, ispostavlja se da se ne može ničemu prići kao unapred izgubljenom slučaju, samo treba prići bez predrasuda. I naša prva pomisao je bila …“šta nam je ovo trebalo?“, ali se posle pretvorilo u …“a da li može test vozilo još koji dan da ostane kod nas?“.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Elektrifikacija nije zaobišla dvotočkaše isto kao ni „kolege“ sa parom točkova više. Doduše, na radost mnogih koji nisu oduševljeni elektro pogonom. U osnovi, u motocikl je mnogo zahtevnije upakovati elektro pogon nego u automobil, kako zbog dimenzija baterije koja bi obezbedila pristojnu autonomiju, tako i neophodnog hlađenja, ali iznad svega zbog neizbežno velike mase vozila.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Evidentno je da su inženjeri i dizajneri radeći na BMW CE 04 morali da se pomire i nađu kompromise. Rezultat je potpuno nekonvencionalano dizajniran skuter oznake CE 04. Šta zapravo znači CE 04? Odgovor je jednostavan. BMW CE 04 smešten je u klasu maksi skutera od 400 cm³, što znači da bi, na svoj način, trebao da donese sve što i globalno mega popularni maksi skuteri – brzinu, udobnost, funkcionalnost, pa i imidž.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

BMW CE 04 ni najmanje ne liči na maksi skuter, od dizajna pa do proporcija. Prvo i pre svega, ogroman međuosovinski razmak od 1.67 metara potpuno menja proporcije u odnosu na uobičajeno, pa deluje da je ovaj skuter dugačak i nizak, pogotovo sa zadnjim točkom koji je negde daleko iza vozača. Samo, dugačak jeste, ali nizak nije. Visina sedišta je 780 mm, što je čak više od BMW-a C400X. Međutim, činjenica da je sedište usko, daje utisak da je nisko. Druga bitna stavka koja ga vizuelno čini drugačijim je činjenica da je BMW CE 04 vrlo „vitak“.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Na sve to dolaze puni točkovi od 15“, koji, ruku na srce deluju malo staromodno, u odnosu na, recimo, prednju oplatu sa prorezima u MotoGP stilu. Sigurno je da se nekonvencionalan i neuobičajen dizajn ovog skutera neće svima dopasti, ali je činjenica da se tokom četiri dana mnogo glava okrenulo za nama.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

BMW CE 04 je jednostavno morao biti sa velikim međuosovinskim razmakom, kako bi u njega stali pogon, baterija, ali i boks u koji staje full face kaciga. Vrlo nisko, u pod motocikla sa cevastim ramom ugrađena je baterija kapaciteta 8.9 kWh, koja je identične konstrukcije kao baterije koje BMW ugrađuje i iX SUV. Termalni menadžment pogonskog sistema BMW je rešio originalno.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Baterija se hladi vazduhom (zbog toga postaje jasna specifična aerodinamika oplata), dok elektromotor ima vodeno hlađenje. Iako ima poveliku bateriju, BMW CE 04 ima je još jednu standardnu od 12V za napajanje svetala, instrument table, itd. Motor preko zupčastog remena isporučuje 31 kW, odnosno 42 KS, uz 61 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Prednje oslanjanje su Showa 43mm viljuške sa hodom od 110 mm, dok je zadnje oscilujuće rame ima spiralnu oprugu sa jednim amortizerom od 92 mm sa mogućnošći podešavanja tvrdoće. Napred su dva kočiona diska prečnika 265 mm sa četvoroklipnim čeljustima, dok je pozadi jedan disk prečnika 265 mm. Svakako, prvo pitanje, ili barem jedno od prvih je kolika je masa BMW-a CE 04. Iako se definitivno mnogo radilo na „dijeti“, CE 04 teži 231 kilogram, samo šest kilograma manje od BMW-a GS 1300. Ali, polako sa donošenjem zaključaka.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Električni BMW CE 04 ima i vrlo zanimljivu elektroniku. Kočioni sistem je opremljen ABS-om (uz dopaltu i Pro Cornering ABS), pogon kontrolom proklizavanja, a ispred vozača je veliki 10.25“ TFT ekran instrument table koji nudi mnogo toga. BMW CE 04 se može povezati sa telefonom, pa na ekranu imati navigacioni sistem, birati muzika, ali i dobiti sve informacije o putovanju. Tu su i standardna tri moda vožnje uz opcioni četvrti Dynamic. Pretraga kroz menije i podešavanja je vrlo jednostavna rotacionim selektorom na levoj ručici.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Kako se vozi skuter koji izgleda kao da je na ulicu stigao direktno iz naučnofantastičnog filma? Dakle, pametni ključ ide u džep, „budi“ se ON prekidačem ispod upravljača, a instrument tabla pokazuje da je spreman za pokret. Stisnuta kočnica, crveni prekidač na desnoj ručici na dole (tamo gde se inače startuje motor) i gas. I BMW CE 04 kreće u potpunoj tišini.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Priznajemo, u prvim kilometrima nismo znali šta nas je snašlo i da smo vozili “kao po jajima”. Dok stoji u mestu, ne oseti se impozantna masa ovog skutera, pa se zapravo sa lakoćom drži u uspravnom položaju. Da, težište je jako nisko, blizu asfaltu. Ipak, velika masa se oseti kada se u mestu želi pokrenuti upravljač, što ne ide lako kao kod standardnog maksi skutera sa SUS motorom. A kako se, recimo, isparkirava tako teškim motociklom? Lako – vrlo je uzak, ali ima i „rikverc“, sa kojim smo se vrlo brzo sprijateljili i maksimalno koristili dugme na levoj ručici. Dok se drži pritisnuto i doda gas, CE 04 ide lagano unazad, čim se pusti prekidač, pogon ide unapred. I ništa se neće dogoditi naglo i nekontrolisano.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Koliko god delovao neobičan, pozicija sedenja je vrlo udobna, pa čak i za putnika, iako deluje da je zadnji deo sedišta vrlo kratak. BMW CE 04 se lako upoznaje zato što ništa ne čini neočekivano, naglo i tako da iznenadi vozača. Vrlo strpljivo dopušta vozaču da ga upozna i da mu se prilagodi. Da, ovaj skuter traži malo prilagođavanja uobičajenog načina vožnje i za to mu treba dati priliku, zato što kasnije, kada se opustite, velikodušno nagrađuje. Isporuka snage u odnosu na komandu gasom je malo drugačija nego kod skutera sa SUS motorom, ali izuzetno dobro odmerena. BMW CE 04 defacto ima mnogo snage iz svog elektromotora koji odmah isporučuje maksimalan obrtni moment. Na prvom dodavanju gasa (naravno ako ga razumno dajete) CE 04 neće pokušati da vozači zbaci sa sedišta iako to zapravo može.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Ovaj skuter iz mesta ubrzava kao vetar. Fabrički podatak kaže od 0 do 50 km/h za 2.6 sekundi. Vredi se obavezno pozabaviti modovima vožnje Eco, Rain, Road i Dynamic, zato što dramatično menjaju relaciju između odziva na gas i sile kočenja motorom, koja je ujedno i rekupracija struje. Eco donosi najmekše ubrzanje i najjače usporenje, Road najmanje usporenje a Dynamic da na semaforu postidite ambiciozne suprsportiste. I bez brige, kontrola proklizavanja je vrlo ažurna i efikasna. Šta više, BMW CE 04 je impresivno stabilan kako pri silovitom ubrzanju, tako i pri maksimalno snažnom kočenju. Činjenica je da nije ljubitelj rupa i neravnina uz svoje tvrdo trimovano ogibljenje. Veliki međuosovinski razmak donosi veliku stabilnost, ali ovaj dvotočkač nije ljubitelj uskog zaokreta sa većim nagibom, u koji ga treba malo odlučnije uvesti. Takođe, ukoliko se vodi u modu koji obezbeđuje snažno kočenje rekuperacijom, u krivini se se komandom gasa utiče i na gas i kočenje, i po ovoj osnovi treba prilagoditi teniku vožnje u odnosu na klasičnu. Međutim, za provlačenje kroz saobraćaj BMW CE 04 je stvoren, a njegova povelika dužina ne predstavlja nikakav problem.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Fabrički podatak kaže da se sa punom baterijom može preći 120 kilometara. Činjenica je da se najbrže prazni pri kontinuiranoj visokoj brzini. Međutim, BMW CE 04 je prvenstveno namenjen za grad i stani kreni uslove, i tu je ovaj skuter na domaćem terenu. Uz razumna ubrzanja i korišćenje kočenja rekuperacijom, kada kočnica praktično uopšte nije potrebna, može se vrlo lako racionalizovati potrošnja energije. Po pitanju punjenja, na 10A kućnoj utičnici, baterija se od 0 do 100% puni za četiri i po sata, a moguće je punjenje na 30A i tada je potrebno 65 minuta za punjenje od 0 do 80%. Generalno, ako se u kući, garaži ili na poslu ima pristup utičnici, punjenje nije nikakav problem.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Na kraju dođe neminovno – cena. Kao prvo BMW nikada nije jeftin, a kao drugo, elektro pogon (još uvek) nije jeftina tehnologija. Osnovna cena testiranog modela BMW CE 04 je 13.990 , a uz dodatnu opremu, na kojoj je između ostalog brzi punjač, ABS Pro, adaptivna svetla i grejanje ručica, cena stiže do 16.640 evra.

Test BMW CE 04 / Text&Photo Copyright: Dmotion.rs

Svakako moramo dodati da registracija košta samo oko 6.000 din, kao da je cena energije po kilometru daleko niža od cene benzina. U trenutku pisanja teksta Radulović d.o.o., ovlašćeni prodavac i serviser za BMW, nas je obavestio da se model CE 04 po akcijskoj ceni uz poklon punjač može kupiti za 13.800 evra.

Model BMW CE 04
Dužina/ širina/ visina (mm) 2.285/ 855/ 1.150
Međuosovinski razmak (mm) 1765
Masa vozila praznog (kg.) 231
Maksimalna dozvoljena masa 410
Visina sedišta mm 780
Motor Elektro / sinhroni
Snaga kW (KS) 31 (42) pri 4.900 o/min
Max obrtni moment 61 Nm pri 1.500 o/min
Ubrzanje 0-50 km/h 2,6
Ubrzanje 0-100 km/h 9,1
Maksimalna brzina km/h 120

Kapacitet baterije

8,9 kWh
Autonomija 120 km
Cena testiranog modela 16.640 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

MotoGP – da li su u najavi nove kontroverze?

MotoGP – da li su u najavi nove kontroverze u šampionatu sveta motociklista zbog ...

Fausto Gresini ponovo u teškom stanju

Fausto Gresini, šef Aprilia Gresini MotoGP tima ponovo je u teškom zdravstvenom stanju zbog ...

MotoGP – Kawasaki i BMW imaju znanje za MotoGP

MotoGP – Kawasaki i BMW imaju znanje i snagu za MotoGP kaže Herve Poncharal ...

Rossi nije više brz kao nekada, kaže Giacomo Agostini

Legenda moto trka Giacomo Agostini, dao je svoje viđenje forme Valentina Rossija Giacomo Agostini ...

Vinales se više ne vraća na Yamahu M1

MotoGP tim Yamaha i Maveric Vinales su završili saradnju, i Španac više neće voziti ...

Dakar Reli 9. etapa – Loebu treća etapna pobeda

Dakar Reli je nakon dana pauze nastavljen devetom etapom u kojoj je pobedio Loeb ...