Test – Toyota Proace Verso bi mogao da bude odgovor na pitanje: „Šta da radim ako treba da ponesem sedam ljudi i sav njihov prtljag?

Test – Toyota Proace Verso bi mogao da bude odgovor na pitanje: „Šta da radim ako treba da ponesem više od sedam ljudi i sav njihov prtljag odjednom?“ Dostupan je u dve verzije dužine karoserije sa sedam, osam i devet sedišta, tako da su čak i porodice koje su prevelike za većinu MPV i SUV vozila dobro opskrbljene. Tu su i model sa osam sedišta i poluluksuzni VIP model sa sedištima za „samo“ sedam osoba, a raznovrsnost se tu ne zaustavlja – možete birati između dve dužine, duge i srednje, i dve opcije dizel motora. Ako ste čitajući sve ovo stekli utisak da Proace Verso više liči na minibus nego na automobil, to zapravo nije daleko od istine. Sličan je modelima kao što su Ford Tourneo Custom, Mercedes V-Klase i Volksvagen Multivan u smislu da je Tojota, kao i drugi, uzela ono što je u suštini kombi i opremila ga udobnostima poput automobila. Ta formula ne daje uvek dobitnu kombinaciju. MPV-ovi zasnovani na kombi vozilima mogu patiti od manje inspirativne dinamike vožnje i spartanskog enterijera zbog svojih komercijalnih osnova. Sa druge strane, najbolji od njih, međutim, nude pravi spoj ozbiljne praktičnosti sa dovoljno luksuza da se više osećate kao u automobilu nego u kombiju.

Gde se Toyota Proace Verso uklapa u širok spektar multitalentovanih transporeta koji mogu prevesti i mnogo ljudi i mnogo prtljaga, robe pa i alata ili opreme? Ponuda Toyota Proace Verso ima dve dužine karoserije koja može da bude 4.95 ili 5.31 metar. Proace svojom siluetom izgleda zanimljivo. Ima velik međuosovinski razmak od preko tri metra, ali i mali klirens od tla uz izratito pravilne uglove zadnjeg dela karoserije i potpuno ravne bokove.

U motorskoj ponudi zapravo počinje sa slabašnim1,5-litarskim dizelom sa 118 KS, što je već u najavi malo za automobil ove veličine (naročito ako se odlučite za devetosed). Vreme sprinta od 0-100 km/h je ležih 12,0 sekundi, pa bismo vam preporučili da potrošite malo više novca za jedan od 2,0 litarska dizela koji su 144 ili 180 KS uz koji je među opcijama i automatski menjač. Sve u svemu, performanse u ponudi u liniji su prilično slične većini drugih MPV-ova baziranih na kombiju, iako je Mercedes V-Klasa brža ako vam je potreban brži transporter.

Toyota Proace Verso je relativno udobno vozilo, što je teško postići obzirom da je ova klasa vozila predviđena za veoma velik raspon opterećenja. Kultura rada testiranog 2.0 motora od 144 KS je vrlo dobra i nivo buke je čak i pri visokim putnim brzinama nizak. Nažalost, tišinu narušava buka oslanjanja i točkova kada se naiđe na lošiji asfalt sa neravninama. Prefinjenost vožnje je dobra sa malo vibracija i tihim manirima u svim režimima brzine. U krivinama Toyota Proace Verso ipak podseća da svoje poreklo ima u kombiju. Upravljanje je dosta indirektno, a u krivinama, kao što se može i očekivati, ima dosta naginjanja velike, kutijaste karoserije. Međutim, u svakom slučaju, vožnja ovog modela je opuštena i lagana uz snažno pojačani upravljač i odličnu preglednost iz kabine.

Prva stvar koju primetite kada sednete za upravljač Toyote Proace Verso je koliko visoko sedite. Čak i sa vozačevim sedištem podesivim po visini na najnižoj postavci, vi se uzdižete iznad pozicije koja je u terenskim vozila i imate odličan pogled na put. Vidljivost je, uglavnom, veoma dobra zbog kutijastog oblika vozila, ali oblik nosa znači da nikada niste sasvim sigurni gde je prednji odbojnik, što otežava parkiranje. Takođe je vredno zapamtiti da je Long verzija, paaaa, ozbiljno duga. To može učiniti pronalaženje parking mesta pravim izazovom. Srećom, zadnji parking senzori se isporučuju u standardnoj opremi, a VIP oprema dodaje kameru za vožnju unazad (prednji senzori za parkiranje nisu dostupni).

Kada pogledate po unutrašnjosti, jasno je da ste u nečemu što je u suštini kombi. Sve verzije dobijaju digitalnu instrument tablu i infotainment sistem od 7,0 inča sa ekranom osetljivim na dodir sa Bluetooth-om, DAB radiom, satelitskom navigacijom, Apple CarPlay/Android Auto preslikavanjem pametnog telefona i USB utičnicom. Sistem je prilično jednostavan za navigaciju, ali neke od ikona su male i može biti malo sporo reagovati na komande.

Plastike ima mnogo, što je i praksa u ovom segmentu vozila, a konstatujemo da bi mogla biti i preciznije uklopljena. Nije nam se dopala činjenica da je vozač potpuno zaboravljen po pitanju pregreda za sitnice pa čak i držača za šolje.

Funkcioinalnost je po ovom pitanju vrlo niska, uključujući i ogromnu mehaničku parkirnu (ručnu) kočnicu, do koje se stiže samo uz ozbiljno saginjanje. Jedan veliki pretinac na armaturi ne popravlja stvari obzirom da je nepregledan i teško dostupan sa vozačevog sedišta.

Opcija da vaša Toyota Proace Verso bude u jednoj od dve dužine (srednja i duga) prilično je neobična za MPV. Međutim, važno je imati na umu da je rastojanje između prednjih i zadnjih točkova isto bez obzira na verziju koju odaberete, tako da prostor za putnike ne utiče na to. Ključna razlika je u tome što Long modeli imaju znatno veći prtljažnik. Toyota Proace Verso deluje ogromno u enterijeru, i ne samo da deluje, nego i nudi prosor za osam odraslih osoba u svoja tri reda sedišta.

Shuttle trim je najbolja opcija ako vam je potreban maksimalan broj sedišta. Dostupan je u srednjim i dugim dužinama i standardno ima devet sedišta (tri reda po tri). Porodične verzije kao što je testirana (dostupne samo u srednjoj dužini) mogu da imaju osam, sa dva pojedinačna sedišta koja zamenjuju prednju klupu: obe verzije imaju Isofix tačke sedišta za decu na svim sedištima u drugom i trećem redu.

I srednji i zadnji red sedišta su u konfiguraciji 1+2 i mogu se nezavisno pomerati po dužini, čime se otvara bezbroj mogućnosti za korišćenje mesta za sedenje i utovar predmeta. Takođe, svih šest, tačnije sva četiri (1+2) sedišta mogu se vrlo lako i jednostavno izvaditi iz vozila, ali i isto tako jednostavno vratiti. Jedini problem je što su poprilično teška, pa su za manipulaciju duplim sedištem potrebne dve osobe.

Korisni prtljažnik varira od 550 litara u srednjoj verziji sa devet sedišta udvostručuje se na 980 litara ako se odlučite za Long verziju sa istim brojem sedišta. Praktična može biti i činjenica da se staklo na prtljažnim vratima može otvoriti nezavisno od vrata

Generalno, Toyota Proace Verso odlično radi ono za šta je namenjena i konstruisana. Vozne osobine su iznenađujuće dobre, a motor od 144KS donosi optimalnu i elastičnu motorizaciju, uz šestostepeni manuelni menjač odlično odabranih prenosnih odnosa i kratke i precizne ručice. Ipak, ne možemo da dodamo i da je ova pogonska kombinacija ekonomična. Čak i sa praktično minimalnim opterećenjem od dve do tri osobe, potrošnja na testu se kretala od 8.8 litara na otvorenom putu, pa do 9.4 litre u gradu.

I nismo zaboraviloi da poreklo ovog modela treba tražiti u nekadašnjoj PSA, današnjoj Stellantis grupaciji. Razlika je, osim u Toyota amblemu, u činjenici da Proace Verso ima mnogo sveobuhvatniji paket bezbednosnih sistema, koji se kod Peugeota i Citroena ne mogu naći ni među opcijama. Druga bitna stavka je da Toyota tradicionalno ima mnogo rigorozniju i detaljnij kontrolu završnog kvaliteta, što korisniku donosi i unapređenu pouzdanost i trajnost. Raspon cena za kraće verzije Toyote Proace Verso je od 33.090 do 42.890 evra, a za produžene od 37.590 do 43.390 evra.
Model |
Toyota Proace Verso |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.959/ 1.920/ 1.890 |
Međuosovinski razmak (mm) |
3275 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1536 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
2675 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | 1900 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 507/3968 |
Motor | Turbo dizel |
Gorivo |
Eurodizel |
Broj cilindara/ ventila |
4 |
Radna zapremina (ccm) | 1997 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 144 pri 4.000 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 340 / pri 2.000 o/min |
Menjač |
6 manuelni |
Ubrzanje 0-100 km/h |
10,1 |
Maksimalna brzina km/h |
170 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
8,8 |
Zapremina rezervoara |
69 |
Cena testiranog modela | 39.590 evra |
Show Comments