Peugeot e-208GT – isti a mnogo drugačiji

U vreme kada istinska električna agresija postaje sve prisutnija, Peugeot će ponuditi e-208 koji se, barem izgledom, gotovo uopšte ne razlikuje od standardnog

Za sve one koji još nisu shvatili i prihvatili da je agresija električnih automobila počela, bolje da se sa time pomire. Kao i u mnogo čemu, i za uvođenjem električne mobilnosti ćemo kaskati, ali nećemo moći da je zaobiđemo, pa će desetine najavljenih novih električnih automobila stići i u naše salone u narednih godinu ili dve. Po tom pitanju nećemo kaskati, samo će svakodnevna upotrebljivost i eksploatacija zavisiti od infrastrukture, odnosno stanica za punjenje.
Za ovu priliku zamislićemo da se i kod nas na svakom koraku mogu puniti električni automobili, i posvetiti se modelu koji je tipičan predstavnik gradskog prevoznog sredstva. Uporedo sa predstavljanjem novog 208, Peugeot je predstavio i e-208, potpuno električnu verziju, koju smo imali priliku da upoznamo u Portugalu, i to u predprodukcijskoj formi, uz upozorenje da nešto možda može da krene naopako.
Isti a drugačiji
Dok drugi proizvođači svoja električna vozila potpuno izdvajaju i konstrukcijom i oblikom i imenom od ostatka ponude, Peugeot e-208 je… Pa, isti kao i 208 sa SUS motorom. Zapravo isti je do nivoa da koristi istu modularnu platformu kao i „normalan“ novi 208, upravo predstavljen u svojoj drugoj generaciji. Karoserija se samo u par detalja razlikuje, uključujući i zapravo vrlo diskretnu oznaku „e“. I Peugeot je ovo vrlo mudro izveo. Praktično, umesto da iznova gradi električni brend, globalno popularni kompaktni hatchback B segmenta će to da uradi uz dizel i benzinske pogone. A i to će biti sasvim zasluženo. Novi 208 izgleda odlično, nema sumnje da će, barem vizuelno, biti šarmer kupaca, i samim tim će za e-208 uraditi savršen marketing. A Peugeot je e-208 sasvim jednostavno definisao kao vozilo za one čije potrebe zadovoljava. A prvenstvena potreba je ekonomična i pre svega urbana vožnja.
Enterijer isti za celu porodicu
Kako spolja, tako i iznutra e-208 je identičan sa ostatkom porodice. To znači da je primenjen i-Cockpit, nova 3D digitalna instrument tabla, pa čak i ručica „menjača“ kakva se nalazi u svom ostalim verzijama. Prednja sedišta, za automobil od samo 4 metra, nude veoma dobru ponudu prostora i duge hodove, pa čak i osobe od preko dva metra očekuje udoban smeštaj.

Pozadi je situacija malo manje pohvalna, pa je granica udobnog smeštaja za osobe do 175 cm visine. U svakom slučaju, prvi utisak, iz predprodukcijskog vozila, na temu materijala, preciznosti izrade i udobnosti enterijera je vrlo dobar. Baterija se nalazi u podu vozila, pa nije preterano uticala na zapreminu prtljažnika. Sa 265 litara, ostao je sasvim upotrebljiv za svaki dan.
Ne baš potpuno isti
Iako koristi istu platformu kao i modeli sa SUS motorima, e-208 je morao da doživi izvesne modifikacije, koje se pre svega odnose na oslanjanje. Komplet litijum jonskih ćelija koji čini bateriju kapaciteta 50 kWh, elektro motor na prednjoj osovini i kontrolna elektronika teže preko 350 kilograma, pa su opruge i amortizeri dobili dodatni izazov kroz povećanu masu vozila. Razumljivo, to znači i da su prošli kroz kompletan tretman ispitivanja i trimovanja kako bi e-208 zadovoljio voznim osobinama. A to za vozilo sa međuosovinskim razmakom od samo 2.540 metra nije bilo baš jednostavno. U osnovi, svojim pogonom ovaj elektromobil nije previše pretenciozan i ambiciozan. Motor ima tačno 100 kW (136 KS) u rasponu od 3.673 do 10.000 o/min, i ima 260 Nm maksimalnog obrtnog momenta od 300 do 3.673 o/min. Uz masu vozila od 1455 kg, to znači da ima nešto više od 11 kg po konjskoj snazi. Ne zvuči impresivno, ali…
Težak ali agilan
Peugeot e-208 je za vozilo njegovog gabarita ozbiljno težak, ali su francuski inženjeri uradila sjajan posao sa trimovanjem ogibljenja. Mali hatchbach sasvim uspešno nosi svoju masu, bez ljuljanja i nagnjanja u krivinama, ali i bez udaraca na neravnimama. To znači da je postignut odličan balans između mekog i tvrdog, što važi i za upravljanje koje je praktično identično i sa benzinskom ili dizel verzijom 208. Ono što je zapravo sjajno za e-208 je da ubrzava bolje od svih ostalih verzija. Inicijalno ubrzanje od 0 do 50 km/h je 2.8 sekundi a od 0 do 100 km/h 8.1 sekunda.

U vožnji, ovaj mališan u potpunoj tišini se prikazuje kao sasvim dobro motorizovan uprkos velikoj masi. A vožnja jedva da se razlikuje od bilo kog automobila sa automatskim menjačem. Pritisak na dugme startera ne proizvodi nikakav zvuk, a ubacivanje selektora pogona u „D“ nikakav trzaj. Tek pritisak na papučicu gasa u potpunoj tišini pokreće vozilo iz mesta. Stajanje u mestu znači slušanje muzike, nema nikakvih zvukova sve do polaska. Raspolaže sa tri moda dinamike vožnje i dva nivoa rekuperacije energije, koji u prevodu znače i snagu kočenja motorom, pa se u drugom nivou može voziti uz veoma retku upotrebu kočnica.
Ono što je evidentno, ambicioznost u krivinama mora malo da se zadrži pod kontrolom. Jedino tu se oseti masa vozila, pa iako je težište nisko i nema naginjanja, e-208 dosta brzo najavljuje granicu pneumatika u krivini, i to sa laganom tendencijom ka preupravljanju iako govorimo o vozilu sa prednjim pogonom. U osnovi, da, oseti se dosta razlike u direktnom poređenju sa benzinskim 208. Ipak vozna dinamika nije tako dobro ukomponovana, nešto teže ulazi u zaokret i nešto teže iz njega izlazi. Velika masa vozila je prisutna, mada ne i naporna il zamorna u vožnji kroz krivine. Ali, utisci sažeti u jednu rečenicu bili bi da je e-208 tih, dovoljno dinamičan i udoban.
Najteže pitanje – autonomija
Ono što još uvek kupce odbija od električnih vozila je njihova autonomija, mogućnosti za punjenje baterija i trajanje punjenja. Peugeot je svom elektro prvencu podario sasvim solidnu autonomiju od 340 kilometara po WLTP normi, odnosno, kako sami kažu, u uslovima prosečne gradske vožnje punjenje jednom nedeljno. Na kućnom wall boxu sa strujom od 7 Ampera baterija se do punog kapaciteta puni za osam časova, a na 100 kW stanici za punjenje, do 80% za 30 minuta.
Cena, cena, cena…
Zapravo, vozeći e-208 ponajviše smo razmišljali o nečemu što nema mnogo veze sa samim automobilom, ali ima veze sa kupcem u Srbiji. Kao prvo, obzirom da kod nas nema subvencija, cena po gruboj proceni će biti između 35 i 38.000 evra, što je mnogo. Osim ako nema dvorište ili garažu sa wall boxom, i sada, a verovatno i do daljnjeg, kupac na vrlo malo mesta može da se dopuni bilo koje električno vozilo. Drugi rečima sve i da poželimo e-208 koji ima gradsku potrošnju ekvivalentnu potrošnji od 2 l/100 km, moramo dobro da stavimo prst na čelo i razmislimo. A šteta je, ovaj mališan je zasta stvoren za uživanje u gradskoj pa kratkoj međugradskoj vožnji.

Model Peugeot e-208 GT
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.055/ 1.960/ 1.430
Međuosovinski razmak (mm)

2.540

Masa vozila (kg.) 1.455
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

/

Zapremina prtljažnog prostora (l)

265

Motor

Sinhroni permanentni magnet

Gorivo

/

Broj cilindara/ ventila

/

Radna zapremina (ccm) /
Snaga pri o/ min. (KS/kW)

136/ 100 od3.673-10.000 o/min

Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 260 pri 300 – 3.673
Menjač

Jednostepena redukcija

Ubrzanje 0-100 km/h

8,1

Maksimalna brzina km/h

150

Kapacitet baterije

50 kW

Autonomija km po WLTP/NEDC

340/450

Cena testiranog modela Oko 35.000 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Koenigsegg postavio još jedan rekord

Agera RS je postigla prosečnu izmerenu brzinu od 444,6 km/h, čime je postala najbrži ...

Tesla Model 3 počinje sa prodajom u Evropi

Da li će Tesla Model 3 početkom prodaje u Evropi, uraditi isto što je ...

Blindirani Volvo XC90 teži skoro 5 tona

Svima kojima je potreban, Volvo nudi blindirani XC90 koji je težak skoro pet tona ...

Ono kad iskoči irvas…

Proizvođači skloni da osporavaju čuveni “Irvas test” koji je ustanovio i redovno izvodi švedski ...

Avioni, kamioni, milioni, pick-upovi…

Avioni, kamioni, milioni, pick-upovi u glavi Elona Muska, koji kaže da gori od želje ...

Kia Motors prva na svetu sa aktivnim menjanjem brzina za hibridna vozila

Tehnologija, prva na svetu i plod sopstvenog razvoja, poboljšava efikasnost menjača kod hibridnih vozila ...