fbpx

Hibrid za poželeti

Kada se pojavio 1999. Yaris je u svom B segmentu što šta pomerio na neki drugi nivo. Bio je neobičan, doneo u sebi više prostora od drugih, ali i koštao više od drugih. Tada mu to nije smetalo da postane best seller…

Foto: Dmotion

Toyota Yaris je u svoju “do 4 metra” klasu 1999. doneo dosta toga novog. Za nijansu viši od drugih i sa sedištima za nijansu uspravnijima od drugih, doneo je i ponudu prostora koji drugi nisu imali. A doneo je tada i super originalnu 3D instrument tablu, disktabilno čitljivu, ali originalnu čak i za današnje standarde aktuelnih “televizora” umesto instrumenata. Doduše i uz čuvenu Toyotinu “baš me briga za finoću” plastiku kao za dečije igračke. Samo, za hrabrost i ono što drugi nisu imali, moralo se platiti kao otrov, barem kod nas, na tržištu koje sve uvek plati više nego što treba. I da, naravno, uz Yaris je stizala i legendarna Toyotina pouzdanost.

Foto: Dmotion

Yaris je ove godine postao punoletan. Dokle je stigao 18 godina kasnije, što sam za sebe, što u odnosu na paklenu konkurenciju, koja za ispod 10.000 evra nudi mnogo toga?

Koketiranje sa relijem
Formom karoserije Yaris je i dalje u osnovi jaje, odnosno kap vode, što je naravno jako dobra vest, obrzirom da je to aerodinamički idealna forma, inače neaerodinamičnih hatchbackova od četiri metra. Sa koeficijentom čeonog otpora od 0,29, Yaris ima odličan rezultat, jako važan za potrošnju goriva. U skladu sa aktuelnim vremenom tu su i neizbežni LED ukrasi svetala za dnevnu vožnju, koji su vrelo uspešno uklopljeni u “lice” Yarisa. Šta više, “lice” mu čak i deluje prilično “namrgođeno” što sigurno duguje povratku Toyote u WRC i koketiranju sa sportom. Sve skupa, dobro i aktuelno, a sasvim slučajna anketa među prolaznicima, pa da budem pošten do kraja, prolaznicama, potvrđuje da je Yaris “šarmer” na prvi pogled.

Foto: Dmotion

Toyota ostaje Toyota
Nije tajna da su godine trebale kako bi ultra racionalni Japanci shvatili da evropski kupac pored suve funkcionalnosti u enterijeru traži i malo finoće, i poveli računa o izgledu i materijalima u unutrašnjosti. Novi Yaris je poprilično minimalistički konfigurisan.

Foto: Dmotion

Nema milion dugmića i prekidača, kao na primer Ford Fiesta, ali je dosta toga prebačeno na 7” višenamenski ekran, a ono što je preostalo od komandi je jasno i jednostavno. I forme armature su potpuno jednostavne, sa vedrim uklapanjem boja. I što je važno, ne deluju jeftino.

Foto: Dmotion

Samo, Toyota ostaje Tojota, pa sama sebi sruši odličnu ocenu plastikom na oplati vrata. Sa druge strane, briljira sa prednjim sedištima, koja su, za ovako mali automobil, bogato dimenzionizana, a da nisu ugrozila i odličnu ponudu prostora putnicima pozadi. Stražnja klupa, sa naslonom deljivim 40:60 donosi poprilično uspravno sedenje, što nije problem obzirom na dovoljnu visinu krova. I prtljažnik sa svojih 286 litara je dovoljan, pa i veći od dobrog dela konkurencije.

Foto: Dmotion

Vozač dobija dobru ergonomiju, ali i dalje je tu nešto toliko standardno za Toyotu. Upravljač odlično odmerenog prečnika i debljine sa komandama na sebi, je podesiv po visini i dubini, ali je raspoloživ hod po dubini kratak. Najlogičnije objašnjenje je da konstruktivno ne može biti duži.

Foto: Dmotion

Svi smanjuju Toyota povećava
Nekada je teško razumeti Japance. U vreme kada svi smanjuju zapreminu motora, Toyota u Yaris, pored osnovnog trocilindarskog 1.0, ubacuje novi 1.5 litarski benzinac na mesto dosadašnjeg 1.33 četvorocilindraša. Povelik motor za “pomali” automobil, a fabričko objašnjenje se nalazi u čistijem sagorevanju 1.5 benzinca sa dvostrukim VVT sistemom koji prevazilazi Euro 6 norme.
A na ovom mestu delimo test Yarisa na dva dela, obzirom da je do nas došao u kombinaciji 1.5 sa šestostepenim manuelnim menjačem ali i sa hibridnim pogonom, po čemu je jedinstven u B segmentu.

Foto: Dmotion

Klasika
Sa 111KS iz 1.5 litarskog benzinca Yaris obećava da je ozbiljno dobro motorizovan mališan. U osnovi i jeste. Ipak karakteristika motora da na visokih 4.000 o/min dostiže maksimalni obrtni moment od 136 Nm, traži da se za dinamičnu vožnju često posegne za menjačem i bude odlučan na gasu. Isto važi i za preticanja koja se na otvorenom putu dešavaju između 70 i 100 km/h. Tada treba dva pa i tri stepena prenosa niže, ako se krstarilo u ekonomičnom šestom. Yarisov motor lepo “zareži” pri povećavanju obrtaja, pa će oni koji vole mlo sportskiji zvuk biti zadovoljni. U performansama Yaris 1.5 Dual VVTi je prosečan iako bi se, obzirom na snagu, moglo očekivati i više. Ubrzanje do 100 traje 11 sekundi, a maksimalna brzina je 175 km/h. Fabrički obećanu prosečnu potrošnju od 5 litra nismo videli, i češće se kretala od 6.0 do 6.4 litre. Što se vozne dinamike i udobnosti tiče, Yaris je negde na sredini između udobnog i oštrog. Nije preterano agilan, ali sa svojim kratkim međuosovinskim rastojanjem sasvim uspešno amortizuje naše “brze drumove”.

Foto: Dmotion

Uz pomoć struje
Yaris Hibrid ima kombinaciju 1.5 litarskog benzinca sa samo 61 KS i hibridnog sistema sa elektro motorom, koji donose ukupnih 100 KS. Benzinac se sam prilagođava opterećenju, i kada je je pri malim i srednjim opterećenjima, upravljanjem ventilima prelazi u Atkinsonov ciklus rada sa povišenim stepenom kompresije. Specifičnost Yarisa sa hibridnim pogonom je i prenos. Iako u vožnji deluje kao CVT (koji je opcija za benzinsku verziju) radi se o reduktoru sa planetarnim zupčanicima, koji je konstruktivno drugačiji od CVT-a. Iz ugla vozača, ovo je bezstepeni automatik uz koji motor ima drugačiji zvuk i nečuju se i ne osete se promene broja obrtaja, a pri ubrzanju agregat je u konstatno visokim obrtajima, onosno u zoni maksimalnog obrtnog momenta.

Foto: Dmotion

Koliko god sve ovo zvučalo komplikovano, Yaris Hybrid jako prija u vožnji. Sve operacije pri maloj brzini tipa parkiranja ili miljenja u koloni rade se u potpunoj tišini kada se koristi elektro pogon. Naravno, baterija je malog kapaciteta, i svaki pritisak na papučicu gasa trenutno startuje benzinski motor. Samo, Toyota je ovde dostigla vrhunsku finoću, i sve promene struja – motor – atkinson…vozač i putnici ne osete kroz neke trzaje ili zvukove. Uz sve to, jako pojačani upravljač i odlična preglednost smeštaju Yaris u odličan gradski automobil. A i pogled na potrošnju u gradu prija – stvarnih 4,2 litre. Pri tom, iako opterećen elektro motorom, baterijama i reduktorom, vozilo je samo 40 kg teže od benzinca. U vožnji se ova dodatna masa ne oseti, a zahvaljujući sistemu za rekuperaciju energije, hibrid ima impresivnu silu kočenja.

Foto: Dmotion

Šta više, subjektivno, deluje uverljiviji u performansama u odnosu na benzinca, pogotovo pri ubrzanju, ali brojke ipak govore da je to samo osećaj zbog bezstepenog prenosa. Do 100 km/h ubrzava za malo manje od sekunde sporije i ima 10 km/h manju maksimalnu brzinu. Po pitanju vozne dinamike i udobnosti je identičan sa benzinskim pandanom, a dobra vest je da prtljažni prostor nije potrošen na baterije, pa je isti kao kod benzinca. Uz Yaris Hibrid ide i visok paket opreme, pa se na vetrobranu mogu videti i brojni senzori i kamere za prepoznavanje znakova, asistenciju pri kočenju, automatska svetla itd…

Foto: Dmotion

I sada diskusija…
I sada najteži deo – odnos dobijeno za uloženo. Toyota je uvek bila skuplja od konkurenata, pa i sada je, a u osnovi uz najvažniji argument – pouzdanost, koja je prema svim statistikama i dalje u svetskom vrhu. Za benzinsku verziju sa testa treba izdvojiti 15.930 evra (startna cena za 1.5 sa 5 vrata je 12.980 i bez dve boje karoserije), dok hibridna verzija sa 21.780 (startna 19.150) deluje vrtoglavo, čak i kada se umanji iznos za 1.000 evra. koliko iznosi ekološka subvencija.

Foto: Dmotion

Moram priznati da mi je žao što se na hibridnu verziju plaća carina od 12,5 % i što subvencija nije veća, pa se za osnovnu hibridnu verziju mora izdvojiti 18.150 evra. Ovaj mališan je zaista veoma upotrebljiv i impresivno lagan za vožnju uz ekonomičnost na delu a ne samo u teoriji. Naravno, ovim ne želim umanjim vrednost benzinca. Sa trenutnom (a često ih ima) akcijskom cenom za 1.5 od 12.490 evra Yaris je dobra ponuda, ako ste spremni odreći se Bi Ton karoserije u dve boje. Ja bi svakako bio spreman na takvo odricanje, samo bi mi hibridna verzija ostala na vrhu želja, pre svega zbog komocije koju mi pruža i male potrošnje. Ko zna, možda jednog, ne tako dalekog, dana naša država počne ekološkije da razmišlja i olakša život onima koji žele čiste automobile, a tada će biti mnogo više hibrida na našim ulicama. Imaju oni svoje prednosti, samo ih treba osetiti i ne bojati se tehnologije koja u svetu postaje normalana, a kod nas, u svesti vozača, još uvek egzotična.

[table id=2 /]

Foto: Dmotion
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Kakav plan ima Ford?

Kakav plan ima Ford? Zvanične i potvrđene vesti govore da Ford u Americi gasi ...

Tesla Model 3 Performance do “stotke” za ispod 4 sekunde

CEO Tesle, Elon Musk, je u nedelju na svom Twitter nalogu najavio specifikacije za ...

Šta se dešava sa Aston Martin Lagondom?

Šta se dešava sa Aston Martin Lagondom, kompanijom koja je u poslednjih 13 nedelja ...

Fernando Alonso – talenat koji je mogao više

Fernando Alonso će sutra startovati na 24 časa LeMana u Toyoti, u pokušaju da ...

Grupa Renault otvorila dizajn centar u Šangaju

Grupa Renault je otvorila potpuno novi dizajn centar u Šangaju i sada svoja vozila ...

Test Ford Mustang Mach-E

Test Ford Mustang Mach-E je test modela koji bi po Ford trebao biti model ...