fbpx

Suzuki Swift – ekonomičan i dohvatljiv

„Mali gradski“ automobil postao je pravi luksuz, barem za prosečan nivo standarda u Srbiji. I to ne samo zbog našeg niskog standarda, nego i cena koje su otišle u nebo. Gde se tu uklapa novi Suzuki Swift

„Mali gradski“ automobil, u teoriji, trebao bi nešto za prevesti se do posla i nazad, otići u nabavku i za to vreme se ne mučiti oko prostora za parking, ili slaloma kroz gradsku gužvu. Pri tom, obzirom na, po definiciji, kratke relacije, u sebi ne bi trebao imati ni neki preterani luksuz, a akcenat bi trebao biti na lakom upravljanju i visokoj bezbednosti, a i maloj potrošnji. To je teorija. U praksi, „mali gradski“ dobili su mnogo toga što je do pre 10 godina pripadalo D segmentu, što sigurno nije loša vest u smislu onoga što su u stanju da ponude, ali po koju cenu. Postali su sve teži i sve manje ekonomični, a ono što ponajviše boli – sve skuplji. Pre nekih 10-12 godina za 8.000 evra moglo se sesti u pristojno gradsko prevozno sredstvo, a danas je taj nivo cene postao gotovo misaona imenica (osim Dacie i Lade), a 10.000 evra je postao iznos koji se mora izbrojati za minimalno iznad osnovnog.

Specijalista za „miniće“
Suzuki nikada nije bio veliki globalni igrač, i verovatno nikada neće ni postati iako proizvodi i prodaje milione vozila širom planete. Ipak, Suzuki je uspeo da se nametne kao specijalista za male automobile, u kojima luksuz nikada nije bio na prvom mestu, za razliku od više nego solidnih voznih osobina i pouzdanosti. Doduše, barem što se nas tiče, Suzuki se ponajviše zavukao pod kožu legendarnim Swiftom GTi i Vitarom, ali prošlost je zgodna za evociranje, a sadašnjost za analizu.
Mali pa kočoperan
Nova, četvrta generacija Suzuki Swifta počela je da se prodaje sredinom prošle godine i definitivno spada među aktuelne novitete. Japanski proizvođač je svojim dugo očekivanim novitetom vrhunski demantovao sve one koji misle da se u ovim malim automobilima ne mogu napraviti radikalni potezi i unapređenja. Dobro, Swift je zadržao generalne konture i proporcije karoserije. Prepusti preko točkova su minimalni, po receptu koji uspešno koristi i Mini, a koji dozvoljava maksimalno iskorišćenje kabinskog prostora. Zanimljive su dimenzije Swifta. U odnosu na prethodnika kraći je 10 mm, niži 15 mm, ali i širi za značajnih 40mm. Da, ovo je mali „autić“. Dug je samo 3,84 metra, što je dosta manje od Fieste, Pola ili Fabije koji bi mu trebali biti konkurenti. Kraći je čak i od Minija, pa se među konkurentima jedino može naći Fiat 500 sa manjom dužinom. Međutim, velikom širinom traga točkova Suzuki Swift čak i u najstandardnijoj verziji (bez Sport ili GTi oznaka) izgleda kao mala „bombica“ na drumu. Što bi se u narodu reklo, „mali pa kočoperan“. Ali ono što je najfrapantnije, a ne vidi se, Swift je novim materijalima i konstrukcijom olakšan za skoro 120 kilograma! Pri tom, nije oslabljen i može se pohvaliti sa svih pet Euro NCAP zvezdica.
Samo da je malo više mašte
Kada Swift nema sreće pa u njega sednete direktno iz jednog vrhunski opremljenog automobila iz premium segmenta, osećaj je kao hladan tuš. Mada, Swift se nikada nije mogao ni pohvaliti nekom preterano šminkom enterijera. To što je unutrašnjost puna plastike nije nikakav problem, pa od nečega se oplate moraju napraviti, ali zbog čega mora biti sjajna plastika koja deluje demodirana i jeftina drugo je pitanje.

Ali samo polako, rekoh, kada Swift nema sreće da mora da ostavi utisak posle nečega tačno sedam puta skupljeg. Kako prolazi faza privikavanja, shvatam da u Switu imam sve što mi stvarno treba, da imam gde da odložim sitnice, flašu vode, telefon. Da su prednja sedišta, za ovako mali automobil bogato dimenzionisana sa naslonima iznad visine ramena i sjajnom podrškom. U srednji Comfort paket opreme spadaju i grejači prednjih sedišta i posebni otvori za ventilaciju i krimatizaciju stražnjeg dela kabine. Jedino što mi zapravo nedostaje je upravljač podesiv po dubini (podesiv je u najvišem paketu opreme), a ne samo po visini, pa obzirom da mi je majka priroda podarila nešto kraće ruke, imam osećaj da mi je upravljač nešto dalje nego što mi prija. Ali to mi ne kvari osećaj generalno dobre ergonomije.
Pravo prijatno iznenađenje stiže pozadi ponudom prostora. Iako klupa nije preterano maštovito oblikovana, prostora za glave i noge čak i za odrasle osobe ima mnogo, naravno uzevši u obzir da je ovo samo 3.84 m dug automobil.

Malo je nejasno kako su Japanci uspeli da u ovo malo automobila nađu mesta čak i za pristojan prtljažnik od 265 litara uz moguće povećavanje do 947 litara asimetričnim 60:40 preklapanjem naslona.
Sve skupa, kada se oduzme skroman utisak plastike, koji ume da bude sličan i u nekoliko puta skupljim automobilima, Swift ima impresivno mnogo prostora, dobru funkcionalnost i ergonomiju. A taktika maksimalno velikog međuosovinskog razmaka (2.45m) i točkova smeštenih u uglove automobila pokazala je sve svoje prednosti.
Kombinacija klasike i „tableta“
Instrument tabla je analogna, čitka i ne previše maštovita, što nas vraća na tipičnu japansku sklonost ka funkcionalnosti bez previše razmišljanja o estetici. Međutim, u „Premium“ paketu opreme stvari značajno popravlja visoko postavljen višenamenski ekran osetljiv na dodir, sa dobrom rezolucijom, jednostavnom grafikom i intuitivnim komandama, uz koji spada i navigacioni sistem i kamera za vožnju unazad.

Već u osnovnom „Comfort“ paketu opreme dobija se kožni upravljač sa komandama audio sistema i putnog računara na sebi, bluetooth konekcija, pa i govorne komande. Sve skupa, sve najčešće korišćeno i stvarno potrebno je tu, a većina toga već u osnovnoj opremi, kao što je šest vazdušnih jastuka.
Ima li motora u automobilu?
Novi Suzuki Swift nema preterano širok izbor pogona. Iz prethodnog modela je preuzet ali unapređen četvorocilindarski DualJet benzinac zapremine 1.242 cm³ sa 90 KS, snažniji je trocilindarski 1.0 BoosterJet turbo benzinac sa 111 KS, a novina je i SHVS hibridna kombinacija. Obzirom da kupac u Srbiji i dalje više voli cilindar više na Dmotion test stigla je kombinacija veće zapremine i manje snage, uz obećani maksimalni obrtni moment od 120 Nm pri 4.000 o/min.
Za ljubitelje vožnje
Osim što izgleda kao „bombica“ na točkovima, Swift to i u vožnji podseća. Kratak sa proporcionalno dugim međuosovinskim razmakom, širokim tragom točkova i iznad svega lagan (840 kg!), Swift je stvoren za one koji uživaju u vožnji a ne u šminki. Bez mnogo kompleksa podseća na ponajbolje od Minija, odnosno, najbliže što automobil može biti kartingu. Tvrdo je trimovano ogibljenje, naginjanje u krivinama je minimalno, a pri tom praktično ne reaguje na premeštanje mase vozila na kočenju i pri ubrzanju. Uzdužnog valjanja gotovo da uopšte nema. Upravljanje je direktno i precizno, iako je upravljač dosta jako elektro servo pojačan, što nekada i nije vrlina i daje osećaj plivanja. Kod Swifta ovoga nema. Razumljivo, tvrdo trimovano ogibljenje ne čini ga najudobnijim vozilom na svetu, a pogotovo na poprečnim neravninama koje prijavljuje udarcima. Suzuki Swift ipak ima jednostavnu postavku donjeg postroja, opružne noge napred i polukrutu torziju pozadi. Ali za ovakvi zabavu u vožnji vredi mu oprosti deficit u udobnosti.

Iako 90 KS i petostepeni menjač ne obećavaju previše, iznenađuje elastičnost motora i odsustvo neophodnosti čestih promena stepena prenosa. Šta više, u preticanje se sa 80 km/h bez problema može krenuti i u petom stepenu prenosa. U osnovi, Swift pruža čak i subjektivan osećaj veći od stvarnog, obzirom da do 100 km/h ubrzava 11.9 sekundi, što baš i nije sprint, ali je i dosta brže od brojnih konkurenata iz klase. Ipak, nizak cenovni razred uzima svoj danak u akustičkoj izolaciji, pa je nivo buke pri brzini preko 100 km/h relativno visok. I na kraju zapravo dođe najbolji deo. Osim što agregat ima toliko miran rad na „leru“ da se redovno zapitate da li motor uopšte radi, a nema stop-start sistem, izuzetno je ekonomičan i to ne samo na papiru nego u praksi. Bez ikakvih problema u gradu se prosečna potrošnja održava na 5,6 litara, gotovo bez obzira na stil vožnje, dok se na otvorenom putu isto tako opušteno vozi sa 5.2 litre. Očigledno, unapređenja motora i mala masa vozila su doneli jako dobre vesti.
Čak i dostupan
Suzuki Swift nikada nije bio jeftin automobil, čak i kada je do nas stizao iz proizvodnje iz susedne nam Mađarske. Međutim, sada nam stiže pravo iz Japana, a čak i uprkos carini od 12,5% obzirom da nije EU proizvod ne košta previše. Čak bi se usudio da ga nazovem dostupnim, obzirom da uz akcijske cene može da se kupi i ispod 10.000 evra. Da to znači da neće fascinirati luksuzom, ali hoće upotrebljivoću i istom pomenutom kombinacijom pogona, ekonomičnosti i vozne dinamike. Testirano vozilo u PREMIUM (GL+) opremi košta 11.840 evra, što je i dalje razumna vrlo cifra. Prema svemu ovome, ako se razmišlja o kupovini „malog gradskog“ u razmatranje obavezno treba uzeti i Suzuki Swift.

[table id=34 /]

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Miris novog automobila može biti zabranjen?

Mnogi obožavaju miris novog automobila, međutim, postoji izvesna mogućnost da bude zabranjen Miris novog ...

Počela je predprodukcija BMW X7

U pogonu u Spartanburgu BMW je počeo predprodukciju modela X7, koji će se na ...

Sainzu i druga etapna pobeda na Dakar Relju

Španski reli šampion je prvi vozač koji je na ovogodišnjem Dakar Reliju došao do ...

Da li Evropska Komisija definitivno gasi SUS motore?

Prema predlogu Evropske Komisije, do 2035 nivo dozvoljene emisije CO2 biće nula – da ...

Hyundai se ne šali sa luksuznom markom Genesis

Genesis, luksuzna marka Hyundaija u Evropi je još uvek u drugom planu, ali, teško ...